Dette er slutten på mitt personlige forholdt til det som egentlig er en strålende elbil, Hyundai Ioniq EV!
Først så undrer jeg meg over om mange som kjøper elbil kjøper sin første nye bil.
Det er et engasjement utav en annen verden, sjekke hvilken båt bilen kommer med osv osv…
Vel, min Ioniq historie begynner en dag i november, tar en tur innom Kvia på Sandnes. Jeg ville bare ta en titt på Ioniq. Tok en kjapp prøvetur, men var egentlig ikke klar for å bytte ut min Kia Soul som jeg utelukkende hadde god erfaring med.
Ettter et par uker bestilte vi prøvekjøring, skulle ha bilen fra lørdag til mandag, skulle teste rekkevidde. Jeg henter bilen og spør da om ladekabel er i bilen, jo, den er i vesken der pekte selger. Flott.
Vi kjører hjem og jeg skal plugge i bilen på lading (Hyundai må selvsagt ikke bruke samme ladeplugg som datterselskapet Kia….jeg har jo 32 A lader hjemme.).
Når jeg tar vesken, ja da er denne tom! Det er ingen ladekabel i vesken….
Vel, da jeg bor 20 km og en ferjetur unna, samt dette er lørdags ettermiddag og alt er stengt, så blir det å ringe. De får levert kabel på ferja som jeg henter et par timer senere….
Vi tenker oss litt om, og etter en tid tar jeg kontakt igjen, da er det lang ventetid.
Men plutselig ringer selger meg og sier at han har fått en avbestilling! Jeg kan få bil kjapt. Dette var gode nyheter, mens vi prater plinger de i innboksen til selger, nei, sorry, du får ikke bilen allikevel, det var en foran deg i køen……mer skulle følge….
Det dukker opp en ny avbestilling, dette var 30.november og jeg skulle få bil i romjulen. Ok, ville hatt den før jul, men skitt la gå, vi tar den. Så blir det første uken i januar. Hører ikke noe. Jeg ringer etterhvert, blir vel møtt med noe som at «har vi ringt deg?» Eeeh, nei…. «vi ringer deg når bilen er klar». Åja……
Det blir andre uken i februar, hører ikke noe, tredje-fjerde osv. Jeg får bilen onsdag 1.februar.
Noe av det første jeg gjør er å legge på voks på bilen. Da oppdager jeg først noen metallpartikler i lakken, bilen er hvit det er godt synlig når en studerer lakken. Jeg gir beskjed til selger om dette og at de må fjernes med feks Korrosol, iron-x eller lignende stoffer, men at ny bil bør være klargjort.
Jeg får time 15.februar til dette….noe som skulle vise seg å være første merkedag i vår families korte sameksistens med denne Ioniq.
Bilen ser ut til å fungere bra, og det gjør den i hele to uker. 14.februar er vi på skirenn, vi har 80 km og en ferje hjem og skal sette oss i bilen kl 1845. Der er bilen så og si død. Flatt 12 voltsbatteri. Vi er på fjellet i Ryfylke, ser for meg at det tar for lang tid å få hjelp, og minstejenta skal på skolen neste dag….vel, vi hadde flaks, første person jeg spør har faktisk starthjelper (hadde parkert inn mot snøfonna så det var totalt umulig å komme til med startkabler)
Fikk startet bilen og kjørt hjem, dagen etterpå skulle bilen uansett til forhandler….
Selger ringer meg når bilen er klar. Jeg spør hva som var årsaken. «De har ladet batteriet og fant ingen feil» Da blir jeg rett og slett forbanna. Batteriet blir flatt uten grunn og de lader batteriet og finner ingen feil! Hva er greia? Jeg kjenner ikke til årsaken med alle elbiler som har hatt problem med 12 voltsbatteri, men å lade batteri og levere bilen ut igjen, skal jeg være den utsendte prøvekaninen til Hyundai?
Tar bilen til slutt bilen.
Det går som det må gå, dritten stoppe igjen. Fredag 24. februar starter jeg hjemmefra, stopper ett sted. Kjører videre etter 15-20 minutt. Stopper neste sted, handler, kommer ut etter 10-15 minutt. Død bil. Vi skal på vinterferie. Ringer Kvia. Får nummer til Hyundai assistanse. Ringer de, får ikke svar. Tar meg en runde på parkeringsplassen og spør om noen har startkabler. Jo, der hadde jeg flaks denne gangen også. Starter bilen, kjører hjem og reiser på vinterferie.
Vi avtaler at jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag 2.mars. Det blir snakket om batteri da, og jeg sier at den ideelle løsningen for meg var å bytte batteri, få låne starthjelper og teste dette ut. Nei, det godtar ikke Hyundai, batteri må testes, må ha originalt batteri osv osv osv
Bilen blir stående til mandag 6.mars. De har også byttet radio, i tillegg til noe software greier osv .
Henter bilen, stoler selvsagt ikke på den, lar den derfor stå over natten uten lading og tirsdag 7.mars er spenningen stor: starter den i dag? Puuuuh! Den startet.
Når jeg så kjører ser jeg noe rart på skjermen, hva skjer med Navi? Nei, der funker ikke Navi….
Jeg ringer verksted, får ikke svar. Sender melding til selger og får epostadresse til verksted. Sender epost, Får ikke svar. I går, torsdag 9.mars, ringer jeg så verksted, får levert bilen inn.
Først forsøker verksted på ettermiddag å ringe kona, sender melding til henne osv. Dette på tross av at ved forrige verkstedbesøk ble kontaktinfo gjennomgått……
Så i dag, fredag 10.mars er den store dagen da jeg håper dette blir siste kontakt med Kvia for min del
Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete.
Jeg startet denne historien med at jeg undret meg over om mange som kjøper ny elbil kjøper ny bil for første gang. Dette er min 6. nye bil. Jeg har aldri opplevd maken til surr….det skal ikke være slik når en bruker nærmere 300.000 kroner på en ny bil.