Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Takk for tips, men den holder ikke, ikke hurtiglading og snau rekkevidde. Det var for dårlig når den kom og nå er den helt akterutseilt. Men prisen er bra :+1:

Ser faktisk på Kia Niro Hybrid, den kommer som ladbar med 55+km el rekkevidde og mulighet for hengerfeste, samt 7-SYV-års og 150000 km garanti. Uslåelig.

Er ikke tilhenger av hybrid, men nå er jeg dritalei…trodde jeg hadde funnet den ideelle bilen, men jeg liker ikke å bli kødda med.
Og jeg var utelukkende fornøyd med Kia fra a til å.

Venter forøvrig på tilbud på e-Golf, ser ut til at de sliter med å sette opp tilbud denne gangen også, det samme skjedde for 2,5 år siden, da kjøpte jeg også Kia…

1 Like

Vår Leaf går ca 19 mil på sommeren, 13-15 nå på vinteren. Kjører i relativt kupert terreng frem og tilbake til jobb hver dag og kjører ikke særlig pent, bilen er jo som en gocart :slight_smile: Har som regel 75% igjen på måleren etter å ha kjørt 4 mil daglig. Kjøpte den med størst batteripakke (30kWh) til ca. 285k.

Går 30 kwt bare 16 mil på sommeren???
Det er ikke langt i fra at Soul klarer det på vestlands vinter.
Ioniq kjørte jeg til fjells, 8 mil hver vei, kupert opp ned osv med stigning opp til drøyt 600 moh, etter 16 mil hadde den 30 km rest…

Skal se på Kia Niro hybrid, den kommer som ladbar. Og mulighet for hengerfeste, dog til 20000kr komplett! (Bremser og diverse, kan da trekke 1300 kg)

Det er no hærk hele hybridgreia, økonomisk betyr det ingenting, da jeg har dekket ferje-parkering og bom på jobb.
Kollektivfeltet ryker også på et tidspunkt…

Men dumt å drasse rundt på strømaggregat når større batteri gjør jobben…

Skrev feil, mente 19 mil :slight_smile: Tror 198km er det høyeste jeg har sett på rekkeviddemåleren ved 100% lading.

1 Like

Det var bedre :+1:. Jeg har ikke kjørt lenger enn 16 tror jeg men den har vist over 20.

Men jeg gidder ikke å kjøpe noe som har kortere enn Ioniq, da var jo Soul tett på…
Soul kommer med større batteri også…
Men det kan være at hybrid og en trilling kan være grei kombo…

Noen grunn til at du ikke ser på Renault Zoe (400km nedc) eller Opel Ampera (500km nedc)?

Renault synes jeg har mange fine modeller…bortsett fra Zoe. Synes den heller mer mot stygg enn pen, smaken osv…
De andre Renault modellene er fra ok til pene, synes jeg…

Men de to verste tingene er:

  1. Den kan ikke hurtiglades! Det er tullete i 2017. Den kan lades med 22 kW nominelt. Kia kan feks lades med 100kW og Ioniq 70kW men det er stort sett bare ladere til 50 kW i dag.
    Dette går an å leve med hvis en aldri reiser på langtur…
  2. Zoe takler ikke IT fordelingsnett (230 volts nett med isolert nullpunkt), den krever 400 volts TN nett. Dette vet en ikke noe om før en evt står der å ikke får lade. En kan kjøpe bærbar lader fra Norske Zaptec eller en “ladebøtte” med tradisjonell transformator i.
    Dette betyr at hvis en er på besøk hos noen langt borte så får en gjerne ikke lade…
    En kan lade sakte på hurtiglader, men det tar timer i stedet for minutter.

Hadde billen kunnet hurtiglades hadde det ikke vært så ille om den ikke takler IT nett, men verken IT nett eller hurtiglading? :-1:

På tross av dette skal vi se på den, igjen, så på den forrige gang også…

Opel Ampera, liten dyr bil med laaang leveringstid og lang rekkevidde. Og samme forhandler som de kjøpte Hyundai hos…
Trenger jeg si mer?
Jeg legger ikke igjen en krone til hos Kvia.

Åpenbart en tabbe å selge Soulen, den funka…og hadde datidens beste rekkevidde og fungerte egentlig bra, måtte bare planlegge litt.

1 Like

Dette er slutten på mitt personlige forholdt til det som egentlig er en strålende elbil, Hyundai Ioniq EV!

Først så undrer jeg meg over om mange som kjøper elbil kjøper sin første nye bil.
Det er et engasjement utav en annen verden, sjekke hvilken båt bilen kommer med osv osv…

Vel, min Ioniq historie begynner en dag i november, tar en tur innom Kvia på Sandnes. Jeg ville bare ta en titt på Ioniq. Tok en kjapp prøvetur, men var egentlig ikke klar for å bytte ut min Kia Soul som jeg utelukkende hadde god erfaring med.

Ettter et par uker bestilte vi prøvekjøring, skulle ha bilen fra lørdag til mandag, skulle teste rekkevidde. Jeg henter bilen og spør da om ladekabel er i bilen, jo, den er i vesken der pekte selger. Flott.
Vi kjører hjem og jeg skal plugge i bilen på lading (Hyundai må selvsagt ikke bruke samme ladeplugg som datterselskapet Kia….jeg har jo 32 A lader hjemme.).
Når jeg tar vesken, ja da er denne tom! Det er ingen ladekabel i vesken….
Vel, da jeg bor 20 km og en ferjetur unna, samt dette er lørdags ettermiddag og alt er stengt, så blir det å ringe. De får levert kabel på ferja som jeg henter et par timer senere….

Vi tenker oss litt om, og etter en tid tar jeg kontakt igjen, da er det lang ventetid.
Men plutselig ringer selger meg og sier at han har fått en avbestilling! Jeg kan få bil kjapt. Dette var gode nyheter, mens vi prater plinger de i innboksen til selger, nei, sorry, du får ikke bilen allikevel, det var en foran deg i køen……mer skulle følge….

Det dukker opp en ny avbestilling, dette var 30.november og jeg skulle få bil i romjulen. Ok, ville hatt den før jul, men skitt la gå, vi tar den. Så blir det første uken i januar. Hører ikke noe. Jeg ringer etterhvert, blir vel møtt med noe som at «har vi ringt deg?» Eeeh, nei…. «vi ringer deg når bilen er klar». Åja……
Det blir andre uken i februar, hører ikke noe, tredje-fjerde osv. Jeg får bilen onsdag 1.februar.

Noe av det første jeg gjør er å legge på voks på bilen. Da oppdager jeg først noen metallpartikler i lakken, bilen er hvit det er godt synlig når en studerer lakken. Jeg gir beskjed til selger om dette og at de må fjernes med feks Korrosol, iron-x eller lignende stoffer, men at ny bil bør være klargjort.
Jeg får time 15.februar til dette….noe som skulle vise seg å være første merkedag i vår families korte sameksistens med denne Ioniq.

Bilen ser ut til å fungere bra, og det gjør den i hele to uker. 14.februar er vi på skirenn, vi har 80 km og en ferje hjem og skal sette oss i bilen kl 1845. Der er bilen så og si død. Flatt 12 voltsbatteri. Vi er på fjellet i Ryfylke, ser for meg at det tar for lang tid å få hjelp, og minstejenta skal på skolen neste dag….vel, vi hadde flaks, første person jeg spør har faktisk starthjelper (hadde parkert inn mot snøfonna så det var totalt umulig å komme til med startkabler)
Fikk startet bilen og kjørt hjem, dagen etterpå skulle bilen uansett til forhandler….

Selger ringer meg når bilen er klar. Jeg spør hva som var årsaken. «De har ladet batteriet og fant ingen feil» Da blir jeg rett og slett forbanna. Batteriet blir flatt uten grunn og de lader batteriet og finner ingen feil! Hva er greia? Jeg kjenner ikke til årsaken med alle elbiler som har hatt problem med 12 voltsbatteri, men å lade batteri og levere bilen ut igjen, skal jeg være den utsendte prøvekaninen til Hyundai?
Tar bilen til slutt bilen.

Det går som det må gå, dritten stoppe igjen. Fredag 24. februar starter jeg hjemmefra, stopper ett sted. Kjører videre etter 15-20 minutt. Stopper neste sted, handler, kommer ut etter 10-15 minutt. Død bil. Vi skal på vinterferie. Ringer Kvia. Får nummer til Hyundai assistanse. Ringer de, får ikke svar. Tar meg en runde på parkeringsplassen og spør om noen har startkabler. Jo, der hadde jeg flaks denne gangen også. Starter bilen, kjører hjem og reiser på vinterferie.

Vi avtaler at jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag 2.mars. Det blir snakket om batteri da, og jeg sier at den ideelle løsningen for meg var å bytte batteri, få låne starthjelper og teste dette ut. Nei, det godtar ikke Hyundai, batteri må testes, må ha originalt batteri osv osv osv
Bilen blir stående til mandag 6.mars. De har også byttet radio, i tillegg til noe software greier osv .

Henter bilen, stoler selvsagt ikke på den, lar den derfor stå over natten uten lading og tirsdag 7.mars er spenningen stor: starter den i dag? Puuuuh! Den startet.

Når jeg så kjører ser jeg noe rart på skjermen, hva skjer med Navi? Nei, der funker ikke Navi….

Jeg ringer verksted, får ikke svar. Sender melding til selger og får epostadresse til verksted. Sender epost, Får ikke svar. I går, torsdag 9.mars, ringer jeg så verksted, får levert bilen inn.
Først forsøker verksted på ettermiddag å ringe kona, sender melding til henne osv. Dette på tross av at ved forrige verkstedbesøk ble kontaktinfo gjennomgått……
Så i dag, fredag 10.mars er den store dagen da jeg håper dette blir siste kontakt med Kvia for min del
Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete.

Jeg startet denne historien med at jeg undret meg over om mange som kjøper ny elbil kjøper ny bil for første gang. Dette er min 6. nye bil. Jeg har aldri opplevd maken til surr….det skal ikke være slik når en bruker nærmere 300.000 kroner på en ny bil.

2 Likes

Jeg håper (så fælt det enn høres ut) at du har vært maks uheldig! Ioniq er på papiret en så vanvittig bra bil og jeg har ikke hørt andre ha så mye utur med den. Nå kjenner jeg riktignok ikke så mange som har kjøpt heller, når rett skal være rett.

Håper en ny bil vil gi deg mer kjøreglede og mindre frustrasjon. Det er jo som du sier, om man bruker 300.00 på en ny bil, forventer man mer.

Edit:

Denne så faktisk ikke så verst ut:

Ligger en del av dem ute på finn også.

1 Like

Må se på den :+1:

Var innom Toyota​:-1: Forhørte meg om ny ladbar Prius: fire seter og ikke hengerfeste. Glem det. Fåes med alt for dyrt solcellepanel som kan lade opp til 5 km på en dag :+1::grinning: kult!

Prøvde Kia Niro hybrid (ladbar kommer til høsten og elbil senere). Grei bil, men ladbar er minimum samt hengerfeste.

Renault Zoe ble valgt bort i 2014, kona velger den bort nå også. Utrolig kjip og etter mening ikke vellykket design. Samme forhandler har også Mitsubishi Outlander PHEV, ladbar hybrid…ladbar tanks på fire hjul, lett å bli sjøsyk… tja…for svær bil når mye av kjøringen er rundt i byen…

Ble småfrelst på Tesla. Skal ha enten 3 eller X en gang. Er avhengig av at Funcom lykkes minimum 70-80% og kurs 10-15 kroner :grinning:

Til slutt var det VW som stod for tur: e-Golf er bra! Sykt kjedelig, men bra bil.
Fikk tilbud i går på 330.000 komplett, uten skinn. Den ender vel på 330-335 uten og 345-350 med skinn.
Kommer nå snart, levering til sommeren.
Ganske sikker på det blir den, ihvertfall i kveld…
Men det er mulig jeg slenger inn en reservasjon på Model 3 også. Da kan vi være helelektrisk, bortsett fra bobilen da…

Ioniqen blir bi etter mitt ønske kvitt på torsdag​:clap::+1:

1 Like

Er jo bare å slenge inn en reservasjon på Model 3. Bestiller du nå, blir den vel ikke levert før om 2 år uansett. Og skulle du ombestemme deg, får du de 10.000 tilbake. :slight_smile:

1 Like

Men det er jo da det blir kjekt :smiley:

1 Like

@Duogdu: Det kommer en ny Leaf i september med dobbel rekkevidde: https://electrek.co/2017/03/10/nissan-2018-leaf-september/

2 Likes

Ja… Ellers blir det jo no fun!

2 Likes

Fant foresten ut at det ikke var lurt å ha med ungene på prøvekjøring…

2 Likes

For det første, jeg setter pris på elbil-reviewene dine, skjønner at jeg må vente 1-2 år til før jeg evt kjøper noe elbil. Satser på at bilen jeg har nå holder noen år til uten at den ruster i stykker nedenfra.

For det andre: Har du seriøst tenkt å betale for å få skinn?? Det er varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Jeg hadde mest sannsynlig betalt litt ekstra for å slippe å ha skinn. :smiley:

1 Like

Det som er fint med å betale for skinn er at du kan bruke enda mer penger på varme/kjøling i setene!! ekstrautstyr er kjekt :wink:

Du har tjent for bra på Kitron @nofun :slight_smile:

Usikker @Christian, har selv ikke vært tilhenger av skinn, på Kiaen fikk en skinn enten en ville eller ei når en valgte utgave med varmepumpe…og det var greit med skinn. Varme og kjøling i to foran og to bak.
Uten varme i baksete? Hmmm
Hyundai har droppa varme/kjøling bak i Norge, hvorfor???

Hvorfor vente med elbil? Bortsett fra å spare penger da?
Er billigere å beholde evt nedskrevet bil, men utrolig komfortabelt med elbil, med noen utfordringer.
Er det hurtigladere der rekkevidden ikke strekker til er det null problem synes jeg. Er det dårlig med hurtigladere er det kjipere.
Men en kan ikke basere daglig bruk på bruk av hurtiglader, det blir for mye stress.

Men jeg ble litt Tesla frelst i dag :heart_eyes: