Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Derfor har vi som bil nummer to en liten bensinbil med hengerfeste. Hadde vi fått hengerfeste på elbilen hadde vi hatt en iMiev eller lignende som bil nummer to…

Sjekket md Opelforhandleren, leveringstid ved bestilling nå: En gang i 2018…
Det er vel bare Teslakunder som har så god tålmodighet?
Nå lurer jeg faktisk om jeg skal ta turen innom Tesla og høre hvordan prognosene er der i gården. På model 3 er hengefeste også mulig… Venter gjerne enda litt lenger for å få hengerfeste i tillegg, da kan vi bli fossilfrie på personbilfronten…

Da ble det plutselig ny bil!
Hyundaiforhandleren ringte i dag (rett etter at Hugo var solgt, mistenker han for å ha tilgang til kontoinformasjon! ). Ny avbestilling, rett farge, rett utstyr, grei nok inbyttepris.

Har kjørt Kia Soul i to år og tre måneder, kjøpt for 250k og får 188k i innbytte, verditap på 2300 i måneden, ikke ille det, synes jeg.
Nå ser jeg bare frem til lengre rekkevidde, adaptiv cruisecontrol og annet småsnacks.

8 Likes

El og hybrid høyt oppe!

Og tenk Kia hybrid på 6.plass, foran bla Audi.

1 Like

En må helt ned til 9 og 10 plass før en finner rene ICE. Går en 2-3 år tilbake var bildet helt motsatt.

Anbefaler alle som vurderer ny bil å prøve ut elbil, feks fra lørdag til mandag. Blir spennende å få teste ut Hyundai Ioniq om en uke eller to når vi får vår forsinkede julepresang :slight_smile:

Volkswagen Golf: 13.032 Leveres som elbil-ladbar hybrid og ICE
Mitsubishi Outlander: 5.576 Hybrid og ICE
Toyota Rav4: 4.885 Bare Hybrid?
Volkswagen Passat: 4.743 Leveres som elbil-ladbar hybrid og ICE
Toyota Auris: 4.386 Hybrid og ICE
Toyota Yaris: 4.216 Hybrid og ICE
Nissan Leaf: 4.127 Elbil
BMW i3: 3.918 Elbil
Skoda Octavia: 3.752 ICE
Volkswagen Tiguan: 3.037 ICE

Kjører enn ti år gammel Toyota, og har tenkt å kjøre den så lenge som mulig, og så bytte til elbil. Tre år gir meg fort 50% bedre batterilevetid for samme pris.

3 Likes

Funker bra det. Jeg kommer ikke til å kjøpe bensin/diesel personbil igjen.

Jeg bytter ut drøyt to år gammel elbil med ny.
Ift inntekt på bil så har jeg gått i null, muligens tjent litt på bilholdet. Så jeg klager ikke. Hadde selvsagt tjent enda mer på en billig bruktbil, hvis den ikke må på verksted.
Den bilen jeg bytter ut har jeg byttet viskerblader på pluss service. Ingenting annet.

Jeg kjøpte ny Hyundai Ioniq EV. Byttet inn 2015 Kia Soul EV.

Verden går fremover, Kia har 27 kWt batteri oppgitt, Ioniq 28 kWt.
En strekning som går opp ned opp ned på 45 km brukte jeg rundt 33% av batteriet med Kia, med Ioniq bruker jeg 21-22 % ved ellers relativt like forhold. (skal det være helt likt må en kjøre sammen, temperatur, luftfuktighet, tørr/våt vei, vind osv osv påvirker forbruket)
Så Ioniq har en rimelig realistisk rekkevidde på rundt 200 km vintersdag, Kia muligens 150 km, det skiller mye på de to bilene. Mye av årsaken ligger i aerodynamikk.

So far so good…

Kia hadde jeg bare gode erfaringer med, på alle vis.
Det kan jeg ikke si om Ioniq. Etter snaut to uker skulle vi på skirenn. Etter skirennet ville ikke dritten starte. Hvorfor? Jo, pga startbatteriet, det er et lite 12 volts 40 Amperetimers batteri, og det var flatt…men det er lov å ha flaks, jeg gikk tvers over parkeringsplassen og første mann jeg spurte hadde en booster/starthjelper. Problem løst.
På verksted med bilen. De hadde den natten over. De hadde ladet batteriet! Joda, men hva er feilen? Nei, de fant ingen feil…
Vel, jeg kjørte bilen nesten en uke, på fredag skjer det igjen: kommer ut fra butikken, der ville dritten ikke starte, flatt batteri.
Jeg har målt spenning, når den ikke vil starte er spenningen nede på 10 volt, når jeg kobler på skikkelig lader, Ctek MXS 25 for de som er interessert, så fullades batteriet på en halv time. Noe som er helt naturstridig. Det går bare ikke å fullade et helt utladet batteri så fort.
Nå står elendigheten på verksted til over helgen, de får ikke inn batteri kjapt, må ha originalbatteri, er spent på om den funker når jeg får den tilbake.
Har fått låne Hyundai I 10…kjempesnedden bil det. Lett å finne parkeringsplass til den for å si det slik…

Hvis noen vil ha en veldig lite og pent brukt Hyundai Ioniq så skal dere få kjøpe min, kanskje…normalt synes jeg det er kjekt med ny bil, men ikke med denne…

Men til Hyundai sitt forsvar: Tesla, Kia, Nissan og sikkert flere har hatt trøbbel med 12 volts batteri…det jeg finner merkelig er at jeg har opplevd startproblemer en gang, det var forrige vinter med bobilen, en 3 liter diesel i minus 25 grader som var 6 år gammel, og da 6 år gammet startbatteri…det forstår jeg. Men at en ny elbil som ikke krever stor strøm i starten skal ha dette trøbbelet her, det er for meg totalt meningsløst…

Men elbil er tingen. Ingenting er bedre, når det funker. Det er min mening. :slight_smile:

4 Likes

Synd! Jeg hadde virkelig troen på Ioniq og håper de får fikset problemene innen jeg skal ha meg bil. Ligger på venteliste på Model 3, men har også vurdert å gå for en Ioniq i stedet.

3 Likes

Det er mange som har null problem, og dette med startbatteriet må de finne ut av.
Anbefaler å prøve Ioniq, jeg synes bilen er topp. Når/hvis den starter…

Hadde jeg fått valgt hadde jeg putta inn nytt batteri og hatt en booster i tilfelle det ikke er batteriet som er problemet. Greit å utelukke. Men det gikk ikke…

Kunne jeg kjøpt Model 3 med 1-2 måneders leveringstid hadde jeg gjort det. Men å vente til ??? Nei takk. Det samme gjelder Opel.

1 Like

Jeg bor for tiden midt i Oslogryta, med null behov for bil, men flytter hjemover mot Nordvestlandet ila. 2018 og i så måte er leveringstid 2019 for Model 3 ikke avskrekkende lenge. Så får jeg heller kjøre rundt i noe gammelt ræl i mellomtiden. :slight_smile:

Gi gjerne flere oppdateringer på Ioniq. Teknisk skal det jo være en knallfin investering, så får vi håpe de får rydda opp i det lille som ødelegger for det fundamentale.

3 Likes

Jeg henta Ioniq på mandag etter siste verkstedbesøk.

Ved første ble visstnok bremser gått over, smurt opp calippere og noe greier, jeg driter egentlig i hva de gjør, har aldri vært borti trøbbel med ny bil før!

Nå denne gangen hadde de funnet feil med startbatteri, det var en defekt celle, i tillegg hadde de byttet “radio”/skjerm da det visstnok på enkelte biler var noe trøbbel med blåtann. Ikke problem med min.
So far so good.
Jeg spurte hvorfor de ikke sjekket batteriet første gang jeg var på verksted, ikke bare lade opp: Nei, det kunne endre seg bla bla bla ikke alltid lett å oppdage bla bla bla…
Vel, når dritten ikke ville starte så var det noe feil…men det evnet de åpenbart ikke å forstå.

Tirsdag morgen når jeg skulle på jobb så var Navi noe merkelig, åpnet kartet, nei der funka jo ikke den dritten etter bytte av radio…Ringte verksted, fikk ikke svar, sendte epost tirsdag kl 13 og fikk aldri svar.

I mellomtiden får jeg melding på messenger fra tidligere leder i Elbilforeningen, vi er begge ex Kia Soul EV, vært litt i kontakt før. Han lurte på hvilken pris jeg har gitt, osv, han måtte vente lenge på ny bil. Enden på visa er at han kjøper min bil 2500 billigere enn jeg ga for den…

I dag torsdag ringte jeg verksted for å få reparert Navi…han sjekket opp, fant ikke epost jeg hadde sendt…
Jeg tipset han om at de burde sjekke om ting funket etter “reparasjon”…jo, men det skulle de da gjøre…fint om de hadde gjort det også!

I ettermiddag ringer og sender de melding til kona om at nå er bilen ferdig! Selv om de sjekket opp at de hadde mitt riktige mobilnummer registrert…makan til rotehuer!

Til informasjon og skrekk og advarsel: Dette er Kvia.no på Sanniss

Skal aldri si aldri mtp Hyundai, men jeg kommer aldri til å kjøpe noe som helst hos Kvia. Ever!

Hvis noen har godt tips til nytt kjøretøy taes dette i mot med takk, heller under 300k enn over, men ingenting er absolutt for Duogdu! Heller ikke antall Fun aksjer!

Kjøretøyet skal aller helst være helelektrisk, bensinhybrid kan vurderes.
Outlander er en bil jeg kunne gått for, men litt for kort elrekkevidde og litt dyr.
Venter på tilbud på e-Golf fra Gumpen i Lyngdal, men den er også dyr og litt kort rekkevidde, for samme pris vil en få Opel/Peugeot :scream:

3 Likes

bmw 530e ? :wink:

For 300k? :slight_smile:

Ja men da får du ikke med hele bilen :stuck_out_tongue:

Har VW noen interessante hybrider rundt 300 k?

Glad i Leafen min jeg, men du trenger kanskje lengre rekkevidde?

Den nye bmw i3’en har vel OK rekkevidde og pris ?

@pdx usikker på hvor langt den går, mulig jeg bør prøvekjøre den i helga…

@nofun I3 har ikke bagasjerom…var og så på den…200 liter…dette blir familebilen vår, ved siden av bobilen for de laaange turene…

https://kampanje.mercedes-benz.no/kampanjetilbud/kampanjetilbud-b-klasse-electric-drive?gclid=CJjd-rriydICFYaCsgod-DUH4Q

Edit: Kanskje fratrekk mht. rekkevidde.