Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

En får da håpe at det vil være tilnærmet like fordeler for alle nullutslippsbiler, enten drivstoffet er hydrogen, ren elektrisk eller lurium.

Personlig mener jeg det kun burde være moms på alle typer kjøretøy, så kunne man heller avgiftsbelagt drivstoff. Enten direkte på pumpeprisen, eller som en km-sats i forbindelse med veiavgiften. Da tror jeg man i større grad ville inspirert til endring av handlingsmønster.

Da hadde vi kanskje endelig fått en litt nyere bilpark her til lands!

Se på DinSide http://www.dinside.no/motor/den-har-ingen-girkasse-slipper-bare-ut-vann-drivstoffet-males-i-kilo---og-vi-har-testet-den/64931225

Test: Toyota Mirai
Den har ingen girkasse, slipper bare ut vann, drivstoffet måles i kilo - og vi har testet den
Toyota Mirai er første hydrogenbil på markedet som er utviklet som det fra bunnen av. Vi har kjørt mange mil i det som en god stund vil fortsette å være en bil for fremtiden.

1 Like

Spennende! jeg kunne muligens tenkt meg en, men prisen er for høy gitt

Huyndai Ioniq EV starter på 239k, kan fylles “over alt”, har ca halve rekkevidden av Toyotaen.
Nå er ladenettverket rimelig bra utbygd på sentrale Østlandet, fortsatt mange hull her vest, men det skjer mye nå.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på hydrogen, det måtte ihvertfall vært 7-8 års garanti, minimum.
Brenselcellen kan fort bli en bombe, økonomisk…
I tillegg kommer driftsutgifter. Lader en elbil hjemme, feks Ioniq, så kjører en bil for alt fra under 1 kr til 1,50 per mil, Toyotaen vil per i dag ligge på minimum 9 kr, høyere på vinteren da varmeapparat trekker strøm på hydrogenbil på lik linje som i elbil.
Til sammenligning koster det ca 4-5 kr per mil for elbilen ladet på hurtiglader…

Anbefaler alle til å prøve elbil en helg, se hva som er mulig av vanlig kjøring. Etter to år med elbil vil ihvertfall ikke jeg tilbake til fossilbil.

1 Like

Med fare for å være kverulant på begreper: Toyota Mirai er en elbil drevet av en elektrisk motor. Forskjellen er primært hvordan energien lagres.

Du har selvsagt helt rett i det økonomiske. Per i dag er ladbar elbil uten tvil det billigste alternativet i drift, men det må ikke nødvendigvis alltid være tilfelle. F.eks om det blir vanligere å lagre overproduksjon av strøm som hydrogen fremfor å selge på billigsalg til resten av Europa eller om det blir vanlig med uavhengige og selvproduserende hydrogenstasjoner drevet av egne solcellepaneler. I en ikke altfor fjern fremtid ser jeg for meg at batteri og hydrogen benyttes til ulike formål slik bensin og diesel brukes i dag.

Teknologien er nok dog for ung til at vi ser et paradigmeskifte enda, så det skal sies at hadde jeg hatt et sted å lade den hjemme hadde jeg kjøpt en ladbar elbil på dagen, men blir nok fossilt en stund til dessverre.

Tror utviklingen på elbilfronten fortsetter i samme tempo de neste fem årene som den har gjort de siste fem årene. Pris pr km rekkevidde vil fortsette å falle drastisk.

4 Likes

Faen faen faen!!!
Ringte Huyndai forhandleren rett før stengetid i dag, høre om de hadde en ledig Ioniq EV, jo de hadde fått en avbestilling, rett farge med teknikkpakken… hadde prøvd å få tak i to uten å lykkes, mens jeg snakker med selger så tikker den telex med bekreftelse at dusten tar den! Faen!

Litt trøst er det da at porteføljen er ath og sprengte alle forventninger for årsavkasting!!!
Opp 68,86%!!!
:+1::joy:

3 Likes

500km NEDC rekkevidde våren 2017 til 300k NOK ser jo interessant ut. Tipper vi ser nærmere 1000km om 5-7 år, og da tror jeg det skal mye til at man finner en grunn til å kjøpe bensinbil. Antallet elbiler som blir produsert i året vil da kanskje være 20-50x hva det er i dag, og denne masseproduksjonen vil drive prisene ned.

Helt ærlig fatter jeg ikke hvordan hydrogenbiler skal kunne konkurrere mot det momentumet som er bygget opp på konvensjonelle elbiler nå.

Det finnes konsepter for helektrisk lagring av overskuddskraft ute i nettet, mye likt måten man ser for seg hydrogen:
https://cleantechnica.com/2016/10/26/us-grid-scale-battery-start-looks-australia-rd-manufacturing/

2 Likes

Problemet er at en ikke får bil, sendte en epost til Opel i dag om de har noe info mtp levering og pris…
Vet ikke helt hvor mye jeg vil punge ut med, men med Opel sin rekkevidde så får jeg i praksis aldri behov for lenger rekkevidde…

1 Like

1000km ser vi i slutten av 2017.
Pusher 1200 fram mot 2020

500 km er akkurat litt lite, da det gjerne ikke blir den reelle rekkevidden. Når vi når 6-700 km reell rekkevidde derimot, er det faktisk sjåføren som trenger lading. Dette vil jo, ironisk nok, være killer for hurtigladestasjonene, da man bare lader i hver ende i stedet. Har vært med på at man lader leaf med skjøteledning ut fra hotellvinduet ;D

Skal man ha glede av stort lenger rekkevidde, må det autonomi inn i bildet*. Selv da tror jeg det vil være forlokkende å stoppe for å sove på lengre turer, med tanke på søvnkvaliteten.

Jeg bruker turen Stavanger-Oslo (~550 km) som referansetur, da det er omtrent så langt jeg gidder å kjøre på én dag.

*Ett unntak når du skal tur/retur et sted uten lademulighet, men det er ikke mange av oss som skal 300 km unna sivilisasjonen så veldig ofte. For den minoriteten vil nok fossilbil være eneste alternativ en stund til.

1 Like

Alternativet til elbil blir dyrt. Veldig dyrt.

Kjører du ofte 4-500 km og lenger?
I så fall bør en gjerne revurdere om det finnes alternative løsninger?
Hvordan ser en gjennomsnittsuke ut mtp daglig kjørelengde?
Min erfaring med kortrekkevidde elbil er veldig god, men en må ta hensyn.
Hadde bestillt nye Ioniq på flekken hvis jeg kunne fått den kjapt, den har NEDC 280 km, i praksis nær 200 km vintersdag, nær 280 km sommersdag. Vil tro 2x15-20 min ladepauser på 500 km vil kunne være nok…

Nei, jeg gjør ikke det du. Jeg eier faktisk ikke bil i det hele tatt. Er heller ikke meg spesifikt jeg omtaler. Jeg vil tro at de fleste som kun har én bil har som kriterie at den skal fungere til 99,9 % av deres kjøreturer, da inkludert Jul, påske, sommerferie etc. Det jeg forsøker å få frem er at når det ikke lenger er bilens rekkevidde som er dimensjonerende faktor, mener jeg at knekkpunktet for når “folk flest” kjøper elbil vil være. Rett og slett fordi det da ikke er noen problem med rekkevidden lenger.

2 Likes

Alle som skal kjøpe ny bil bør vurdere elbil og se hvordan det faktisk fungerer i praksis.
Hvis en pendler og ha 250 km hver vei så må en i dag ha Tesla, kjører en derimot 150 km hver vei og lademulighet i enden så finnes det mange alternativer.
Om en ha lengre turer innimellom så er gjerne det også ok, hvis en får tenkt seg om…ladenettverket bygges ut hele tiden , bare på de drøyt to årene jeg har kjørt elbil er det dukket opp mange, og det blir flere og flere hurtigladere…
Jeg vil ikke tilbake… kunne vurdert hybrid med 100 km elrekkevidde men jeg vil ikke ha bil med to komplette systemer. …

Elbil vil ta av når folk kan se på elbilen mer eller mindre som en bensinbil. Dvs at man ikke lenger trenger å tenke noe mer på rekkevidde enn man i dag gjør med en bensinbil.

3 Likes

Og vi må ikke glemme elbiler trenger også mulighet for henger-feste, noe som er viktig for mange

2 Likes