Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Jeg må flire litt, her på tekinvestor med aksjespekulanter som er interessert i å investere i teknologiselskaper så er mange mot elbil, liker ikke elbil, vil ikke støtte utvikling av elbil. Ting skal være som de har vært.
I bedriften jeg jobber i og har jobbet i nærmere 15 år så har vi hatt store omveltninger, etter årevis med lappverk for å holde IT-systemene i drift.
Nå gjennomgås alle våre IT-systemer fra A til Å osv.
På bilfronten har har vi til nå hatt bare fossilbiler, som har blitt utviklet videre, bla med effektive dieselmotorer. Men vi har nådd en grense, VW prøvde med juks, alle vet hvordan det har blitt.

Jeg mente selv for endel år siden at elbil var et blindspor. Jeg har innsett at det er det ikke.
Jeg tror elbil blir en viktig del av fremtiden, men vi er fortsatt i startgropen, det produseres bare små mengder elbiler, de er fortsatt dyre, og skal vi komme dit at folk automatisk vurderer elbil og at flesteparten faktisk kjøper elbil må det fortsatt lønne seg.
Kjøper flere ny elbil blir det flere og rimeligere brukte elbiler på markedet for de som ikke vil/kan bruke penger på ny bil.

Jeg håper ikke elbilsatsingen i Norge blir lagt død. Europa ser til Norge hvor vellykket vår satsing har vært, hvorfor avslutte noe som faktisk fungerer?

5 Likes

More than half a million electric cars were sold in the world in 2015 with the help of nearly €4 billion of public funds (source). If the political goal is really to reduce greenhouse gases emissions in transport, public money should be spent first to support public transportation, soft mobility and renewable energy.

4 Likes
3 Likes

Prøvekjørte Huyndai Ioniq idag, 287000 med alt utstyr -soltak.
Grei bil.
Mulig det blir ny bil til Jul i år…

Var innom Opelforhandleren for andre gang, ikke hjelp å få, men hørte snakk om at de er utsolgt for Ampera e helt til 2018…min sterke side er IKKE tålmodighet når det gjelder noe jeg vil ha! :slight_smile:

I amerika er jo pickup “the shit”, men det er jo ingen som bruker lasteplanet. Hva med en gigantisk batteripakke baki planet? Tror det hadde blitt flere elbileiere i statene da :wink:

Prøver nå Huyndai Ioniq EV. Skal ha den til mandag. Når jeg hentet den rett før stengetid i dag spurte jeg om ladekabel. Jo, den ligger i vesken der sa selger og pekte på vesken i bagasjerommet. Flott!
Når jeg kom jeg og skulle fullade til morgendagens testtur så viste det seg at vesken var tom…nærmeste hurtiglader der hvor jeg skal kjøre er 90 km borte…
Synes elbil er topp, men noen utfordringer er det, men de er overkommelige, men man kan ikke stole på andre, og en risikerer at feks ladestasjoner ikke funker…
Er usikker på om bilkjøpere flest er klar for overgangen, og derved om at tiden er moden for å fjerne elbilfordeler.
Eksisterende elbilister velger ofte ny elbil, men nyrekruttering? Hmmmm

1 Like

Ioniq har jeg snuset litt på selv faktisk. Fornøyd ellers?

Synes bilen er veldig grei. Imponert over rekkevidde ift Kia Soul som også er bra (mtp at det er en bil som kom for to år siden).

Ioniq er bra å kjøre, adaptiv cruise funker veldig bra, bra LED nærlys, men de MÅ være feiljustert, lyser bare rundt 20 meter foran bilen, men veldig hvitt og skarpt lys. Fjernlyset derimot ligner mer på fargen til Norvegia i forhold. Litt teit å ikke forsøke å finne hvitere pærer sammen med LED lysene.

Bagasjerommet har stort areal, men lavt, 350 liter.

Batteriet er bare på 28 kWt, men det er åpenbart at de har gjort veldig mye riktig, bilen triller sykt lett, bare å prøve å sette regenering til null og slippe gassen i 80 km/t på flat vei. Triller langt. Prøv det samme med hvilken som helst fossilbil, gjerne en SUV :grin:

Hvis jeg ikke hadde hatt elbil fra før, så hadde jeg kjøpt denne på flekken, 287000 med “alt” utstyr inkl skinn og vinterdekk, men ekslusiv takluke er en uslåelig pris etter min mening.
Nå må jeg ut med drøyt 90k i mellom, usikker på om jeg er klar for det…bilen jeg har er drøyt to år, ser helt som ny ut, har fem års gjenværende garanti, samme som ny Huyndai blir levert med… Hmmmm
Men noen mil ekstra rekkevidde frister, men…
Får se i morgen når jeg skal levere tilbake Ioniqen…

@Duogdu: Grattis med prøvekjøring :slight_smile: Vurderte Ioniq selv men ble for lenge å vente. Kjøpte en 30kWh Leaf i stedet, som vi forsåvidt er ganske godt fornøyd med. Det største minuset med Ioniqen er at de ikke har en app du kan “styre” med bilen med. Kjekt å kunne stille inn oppvarming og sjekke ladestatus fra mobilen. Mulig dette kommer etter hvert? I tillegg var vi ikke så fan av den kobberbrune stripen i interiøret eller frontplaten…men det er jo en smakssak :slight_smile:

2 Likes

Appen er ikke det store, men den støgge kobberfargen på dekor innvendig og utvendig er det verre med, men satser på at det går an å overse den etterhvert, hvis det blir kjøp…
Men ellers synes jeg bilen ser bra ut fra sidene og bakfra. Fronten kan diskuteres, kunne gjerne vært hvit hele fronten på hvit bil…
Hvis Zoe hadde hatt like bra design som de andre modellene til Renault hadde jeg kjøpt Zoe mtp pris/rekkevidde, men den liker vi minst…

1 Like

For min del blir det fremdeles vanskelig å regne hjem et bytte forøvrig, for corollaen fra 97 sklei rett gjennom EU-kontroll på fredag, uten en merknad. :smiley:

Får heller prøve å polere den opp igjen så den ikke ser fullt så skrapa ut. :slight_smile:

6 Likes

Oida. Stakkars NEL når dette kommer ut…

http://asia.nikkei.com/Business/Companies/Toyota-to-mass-produce-electric-vehicles

2 Likes

Nel aksjonærer er standhaftige…ønsker de lykke til. Kan nok hende det blir en god investering, men når???

Men det blir ikke hydrogenbil på meg.
Jeg sa visst det samme om elbil hvis jeg tenker meg om😀
Vurderte faktisk Think såvidt, men batterileie på 1500 per måned fikk meg fort til å glemme det. Heldigvis.

Leverte tilbake Ioniq og satte meg i Soulen igjen.
På tross av at Soul er to år gammel så holder den seg bra.
To ting som jeg absolutt skulle hatt fra Ioniq: adaptiv cruise og rekkevidden.
Kjøremessig i bytrafikk, parkeringshus osv er Soul super, i det hele tatt en bra bil.
I tenkeboksen nå…

1 Like

Vel, det stemmer ikke helt. For den lokale luftkvaliteten er det bedre å bytte ut gamle biler med nye, men hovedutslippet fra en bil kommer under selve produksjonen av bilen. Det beste for miljøet globalt er ofte å holde liv i den gamle bilen lengst mulig.

2 Likes

Du tar feil, jeg kommer tilbake senere.
Gamle biler har høye utslipp og dårlig luft tar livet av mange. Desverre.

Edit:

http://www.elbilfakta.no/hjem/

I første eksempel Tesla S mot Golf, som er en tullete sammenligning, må evt sammenlignes med en 7 seter, da er en på feks XC 90, og de to vil da være likeverdige ved langt kortere kjørelengde.

Et annet aspekt er når bensin/dieselmotor er slitt og spyr ut mye dritt. Det er bare å se på biler som er 5-10 år gamle, det er ikke behagelig å sykle eller kjøre bak.
Elbilen har null utslipp som ny og når den er 10 år gammel.
Den trenger heller ikke oljeskift en gang i året som alle andre biler trenger.

Er vel derfor han nevner lokale vs globale forhold og totalen (co2e og ikke bare co2 som du viser til).

Men det er jo det jeg linker til, det viser at også co2 utslippet blir lavere med elbil, på EU miks.
For nå er det tydelig at vi må regne EU miks når vi dusjer, setter på kaffetrakteren, for panelovnen, varmekablene på badet osv osv på tross for at vi er nettoeksportør av ren vannkraft.

MB B elbil og Kia Soul EV er begge rundt 40% renere enn sine respektive fossile søstre. Dette med EU strømmiks. Med ren, Norsk vannkraft er bilde enda bedre.
Selv om utslippene hadde vært like, så er det da bedre å ha full kontroll på utslippene på en fabrikk enn på tusenvis av biler i lokalmiljøet???
Ta feks all tomgangskjøringen, er da bedre med en 10 år gammel elbil på tomgang utenfor barnehagen enn en 10 år gammel slitt dieselmotor???

1 Like

Ok, så bare at det kun var referert til co2 i linken din, mens dagcm referte til co2e (altså ALLE klimagasser under ett ift produksjon, inkls mobiltelefonproduksjonen til gutta på fabrikken (satt på spissen)). :slight_smile:

1 Like