Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Syns el-biler skal på lik linje med alle andre biler betale fornuftige avgifter.

Tar de plass på ferja på lik linje som hva som helst annen bil?

  • JA
    Sliter de like mye på veiene som andre biler?
  • JA

Syns generelt EL-Biler ble faset inn på en lite gjennomtenkt måte i Norge…

Har elbilene reduserte utslipp? Ja

Har 10 år gammel elbil større utslipp enn ny? Nei

Er de som på tross av usikkerhet mtp fremtiden for elbiler og allikevel kjøper elbil med på å muliggjør utvikling av alternativ til fossilbiler? Ja, i aller høyeste grad.
Hadde ingen i sin tid kjøpt Think, er det ikke sikkert Leaf hadde kommet. Hadde ingen kjøpt Leaf hadde elbilen dødd ut.
Hadde ingen kjøpt første Tesla hadde sansynligvis rekkevidden på nye elbiler vært 150-200 km, ikke rundt 500 km som er realiteten i dag.

Har 10 år gammel dieselbil større utslipp enn ny(dyser, ventiler, dieselpumpe, sylindre/stempler/stempelringer, luftfilter osv osv osv)? Jeg blir veldig overrasket hvis en slitt dieselmotor ikke har større utslipp enn ny.

Dette er noen få grunner til at det bør være økonomiske insentiver for å kjøpe nullutslippsbiler.

Må gjerne legge på årsavgiften til 3000 kr for elbil, men gjør det samme for fossilbiler.
Legg 25% mva på elbiler og øk prisen med 25% på fossilbiler. Helt greit.

Men det er helt på jordet å innføre avgiftsskjerpelse for nullutslippsbiler og avgiftslette for fossilbiler. Hvis en vil redusere utslipp.

5 Likes

For all del, 120% enig med deg :slight_smile:
Men syns insentivene ble plassert helt feil.[quote=“Duogdu, post:22, topic:1162”]
Men det er helt på jordet å innføre avgiftsskjerpelse for nullutslippsbiler og avgiftslette for fossilbiler. Hvis en vil redusere utslipp.
[/quote]

Absolutt!

Hiver meg inn i diskusjonen. Mener intensivene rundt elbil har gagnet en liten gruppe mennesker i Norge. Mange barnefamilier trenger bil med lang rekkevidde og plass til bagasje. Mange familier har heller ikke råd til å bytte ut sin dieselbil med Tesla for å få rekkevidden. Jeg mener at hybridbilene burde fått like gode rammeavtaler som elbiler. Elbil passer rundt storbyene eller hvis du ikke har lang pendlervei.

Den store omvridningen i bilsektoren vil ikke komme før de store landene endrer sitt syn. Norge alene kan ikke få produsentene til å satse stort så produksjonskostnadene synker drastisk.

Samtidig så vil avgiftsskjerpelser på bensin- og diesel-biler gi ekstra kostnader til de med lavest økonomi i landet. De som faktisk ikke har råd til biler over 50k. Derfor bør avgiftene ikke økes for diesel og bensin, mens elbiler må over tid merke dyrere avgifter.

2 Likes

Bilavgifts-politikken i Norge har alltid vært fullstendig molbo!

Jeg kjører en gammel gasolin guzzler på pur f… og den skal jeg ha så lenge jeg kan!

Synes særlig det er morro å se hvor sinna folk blir når jeg lar den gå på tomgang, da ruser jeg gjerne motoren litt ekstra!

Skal og vil kjøre bensinbil til jeg dauer…

:slight_smile:

2 Likes

Nå som man betaler 45 kr rushtidsavgift flere steder så begynner det å nærme seg et demokratisk problem at mens alle rikingene og politikerne kan kjøpe seg elbil for å slippe unna så sitter vanlige folk stuck med en bil som de omtrent ble tvunget til å kjøpe gjennom insentiveringen til de samme politikerne.

2 Likes

Alle avgifter som dette treffer de som tjener dårligst hardest, mens de som tjener en million ikke merker det så godt, bare at det kanskje er litt færre biler på veiene.

1 Like

De fleste kostnader som ikke er inntektsdifferensiert er vel verre for de som har mindre uansett om det er avgifter eller prisen på sjampo.

Inntektsdifferensierte bompenger hadde vært spennende å se resultatet av, kan jo hende det ville funket, men har mer tro på å redusere prisene på å reise kollektivt og bygge ut tilbudet. Men det er kanskje en utopi det også.

2 Likes

Selvsagt er avgifter alltid noe som svir mest for de på bunnen, men på bilavgifter er bildet nå så ille at symbolpolitikken ikke lenger kan rettferdiggjøres. Men nå skal jeg la den ballen ligge. :slight_smile:

Dere tror åpenbart at alle som kjører elbil kjører Tesla og er rike. Hva er greia? Se dere rundt da!
Det er da mange flere Leaf, trillinger, VW og Kia enn Tesla!
Og alle som kjører elbil bor ikke i Bærum. Bor selv på landsbygda langt fra Oslo.
En får ny elbil til 140-150k kr, jeg betalte 250k kr for min elbil.
Lengste dagsturene jeg har på jobb er drøyt 200 km, som gjør at jeg må ta et par korte ladestopp.
Fungerer utmerket. Byttet ut en fem år gammel diesel SUV. Bytter ikke tilbake.

Jeg synes det er ufattelig hvor positive mange er til å betale bilavgifter. …
Jeg betaler også gjerne avgifter. Jeg bidrar med min del, det er bare en av familiens tre biler som er elbil…
Men at forurensende biler skal få avgiftslette og nullutslippsbiler skal gå avgiftsøkning er etter min mening feil.

5 Likes

Renault kommer jo med Zoe med 400km NEDC rekkevidde, eller 300km sommer / 200km vinter iflg dem selv. Den koster fra 230k og oppover. Hadde @Duogdu hatt en sånn kunne han kjørt de 200km sine uten ladestopp.

Sjelden jeg kjører så langt.
Jeg liker ikke Zoe så godt…og Opel Ampera e er muligens litt for dyr…
Men det ser ut til at jeg kan få over 200k kr for min to år gamle bil, så det frister litt.
Tror jeg venter til Funcom står i tieren :grinning:

2 Likes

Jeg hadde heller ikke gått for Renault Zoe*, men den er et tegn på hva som vil bli levert i 2017 og hvor kjapp utviklingen i batterikapastitet/densitet er. Det eneste jeg ser på som et minus for de som kjøper nå er hvor dårlig bruktbil-prisen må bli.

Jeg tror vi om 5 år vil se elbiler ha tatt fullstendig av. Fra 2012 til i dag så har de doblet kapasiteten på batteriene innenfor samme størrelse og en lite økning i vekt. Hvis den utviklingen fortsetter til 2022, så er 800km NEDC standarden, med 600km sommerrekkevidde og 400km vinterrekkevidde. I budsjettklassen. :wink:

*Den er fransk…

1 Like

Som Petrolhead så er jeg veldig mot elbil av natur. Jeg kjører akkurat nå VW transporter og skal definitivt ha det neste gang også. Skal også ha en 911 Turbo :smiley:

Om man ser på miljøsvineriet med batteriproduksjon og opplegget rundt det så er det ikke miljøvennlig overhode.

Man må tenke på det store bildet og ikke lokalt. F.eks her i Norge har vi ikke noen som helst påvirkning på resten av verden. Vi er straffet hardt nok allerede. Bruk heller penger merket miljø til å rense et kullkraftverk i et uland. Mye mer valuta for lenge. Hadde man til enhver tid angrepet det værste stedet så hadde den globale statistikken vært mye bedre.

For meg er fremtiden hydrogen

1 Like

Lurer på hvorfor folk er mot elbil.
Elbilen er lydløs(motoren), den har null utslipp, veldig nyttig både utenfor barnehagen og i køkjøring, den er energieffektiv.

Hydrogenbil er jo en elbil!
Den har elmotor, den har batteri (mye mindre, men dog) i tillegg har den en komplisert brenselcelle.

Hvordan er virkningsgraden for brenselcelle ift ren batteridrift?

For produksjon av hydrogen vet vi at det er sløsing med energi i stor skala!
For å produsere 1 kg hydrogen går det med 60 kWt elkraft, som skal gi ca 10 mils kjørelengde.
60 kWt brukt i en ren elbil vil gi 40 mils kjørelengde…

Batterier, kjemikalier, tungmetaller osv. Når første generasjon prius kom ble den montert 20! forskjellige steder i verden! Elbil er sikkert fint men det appellerer ikke til meg. Når du lukter gammel totakter og det kiler litt i buksa :wink:

1 Like

Kjører selv totakter. I skogen.
Har sjekka opp elvariant😉, men når ekstra batteri koster ca 40% av hva en komplett sykkel, så blir det inntil videre totakter. Muligens firetakter på sikt.

Liker også bensinmotorer i enkelte biler, feks Lambo, men i vanlige biler? Neida, verden går heldigvis fremover :wink:

Tror du forresten at en hydrogenbil er enklere å produsere enn en ren elbil?

Har ikke satt meg inn i produksjon av hydrogenbil nok til at jeg kan uttale meg om det :slight_smile: Uansett en utrolig spennende utvikling de neste ti årene!

1 Like

Greit nok at batteri er forurensende å produsere, men nøkkelen her er jo at de samme batteriene skal resirkuleres. Grad av effektivitet ved resirkulering er da premissgiver for hvor forurensende et batteri er, noe vi enda ikke helt har oversikt over.

Det som virkelig betyr noe for forurensningen er hva som er den opprinnelige energi-kilden til elektrisiteten. Kull sier seg selv er dårlig, men vannkraft er bra. Men selv om energi-kilden er kull eller olje så er det positive helseeffekter ved å flytte produksjonen av energien ut fra områder med høy befolkning. Samtidig er det mulig å få til effektiv produksjon ved store anlegg som reduserer utslipp, partikkelfilter, CO2 fangst osv.

I USA regner man at elektriske biler har et totalt utslipp som er 50% lavere enn bensin/diesel.

Full rapport http://www.ucsusa.org/sites/default/files/attach/2015/11/Cleaner-Cars-from-Cradle-to-Grave-full-report.pdf

Her er en som er mer skeptisk, men selv de sier at elektriske biler forruenser mindre.

6 Likes

Her er jeg veldig nysgjerrig på hva de forskjellige virkningsgradene har å si for klimaavtrykket. Vi “vet” jo at en brenselmotor oppnår ca 40 % virkningsgrad, målt fra ferdig bensin til arbeid utført på hjulene. Vil anta at en elbil oppnår vesentlig høyere virkningsgrad, målt mellom kraftledninger til arbeid utført på hjulene. Så vet vi også at mye av tapet i en bensinmotor skyldes “for små” motorer som “alltid” kjøres på kompromissturtall. Om man så hadde produsert elektrisiteten med en kjempegenerator som gikk på diesel/bensin, og brukt dette til å lade elbil, hvordan ville vi da kommet ut? Er sikkert mulig å gjøre en utregning på dette…