Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Man får ofte Easee-lader for rett over 6000. Helt kanon.

1 Like

Så ikke ut som det bare var fryd og gammen på Easee FB gruppen eller i diverse bilgrupper.
Enkelte ting er det greit å ha smarte, men når smartheten går over til feks ikke å lade når jeg trenger å lade så er det ikke så smart lenger…

I tillegg kommer kabel til 1500-3000 kroner alt etter hvilken kabel en trenger. Laderen jeg linket til koster 4000 uten B vern med kabel, evt 5000 med B vern.

Hvis du finner en elektriker som er villig til å sette sitt navn på det og gjøre tilkoblingene så kan du fint trekke selv

Ok. Kjenner mange som har den uten problemer. Kjører mot Tibber sin API

Slike forum er overrepresentert med klagere.

Kabel følger vel med bilen?

3 Likes

Kablene ligger alltid i bilen, har kun prøvd begge for å sjekke at de fungerer.
En type 2 kabel er gull verdt om en skulle ha lite strøm og det feks er kø ved hurtigladerne.
Ikke det at jeg har hatt behov for de, men i tilfelle.

Ok, sikkert en billig og god lader den du også linker til. Er jo bilen som koster uansett. :wink:

1 Like

Hovedpoenget var at jeg droppet smartlader til fordel for en som sannsynligvis er driftsikker og alltid funker, samt at det er Tysk kvalitet, feks helstøpt støpsel.
Hadde egentlig plan om å gå for Easee, men når ID4 ikke tar trefaselading så gir jeg balla. Laderen jeg nå kjøper kommer primært til å bli brukt på eUp som tar maks 16 A.
Jeg har en gammel enfaselader på 32 A om det kniper, den er oftest innstilt på 24 A og ca 5 kW.
Kniper det kan begge laderne stå på 14-15 A samtidig uten noe lastbalansering. Jeg er så heldig at det gamle wattmeteret fortsatt står på kjøkkenet og har derved kontroll på forbruk.

ID4 har 3-fas lading på 11 kw om du ikke kjøper minste versjon.

Ikke på IT fordeling (230 volt) :confused:

1 Like

Slettet, kom på att det er vel ikke lov til å legge ut artikler fra eks E 24. men det er vel lov til å henvise til en artikkel der om en normann som prøver å heve kjøpet av en Tesla X.

– Bilen har vært inne et 20-talls ganger på service. De som jobber der rister oppgitt på hodet, for de kan ikke hjelpe.

1 Like

…blir vi bannet for å poste artikler fra andre nettsteder??

tror 99,99% av samtaleemnene her i forumet består av andre aviser sine artikkler,-godt VG ikke har avslørt oss enda :laughing:

1 Like

Tenker @Halling mente en artikkel som ligger bak betalingsmur.
Ikke noe i veien med å poste åpne artikler, snarere tvert i mot, det setter vel de fleste nettsteder pris på, gratis reklame.

1 Like

jeg ble slettet av Hegnar Admin da jeg prøvde å rapportere Spamming av forumet der for noen år siden,-jeg ble anklaget for å “reklamere” andre nettsiders artikkler,-ingen betalingsmur,bare vanlige artikkler. :man_shrugging:

2 Likes

Ny “folkebil” fra Porsche til overraskende god pris. Hvor skummelt er det å kjøpe dyr elbil med OK+ rekkevidde i dag mtp utvikling i batteriteknologi (både Tesla og solid state)?

Kjøper man “de første LCD TVene”, eller er utviklingssyklusene så lange at man har flere gode år før prisras på disse?

1 Like

Det vil vel helt sikkert skje mye på batterifronten etter hvert men jeg tror vel det vil ta en del år før man har noe slikt i produksjon i storskala.
Jeg tenker også at med kapasiteten som er i dag (450-500+ km) så er det ikke veldig ofte man overstiger kapasiteten på en dag og i de tilfellene så skal man uansett ha tissepauser, benstrekkpauser og matpauser som gjør at man i praksis kan lade uten å “tape tid”. Så jeg synes man på kapasitet har kommet over en kritisk grense med tanke på at de skal bli totalt utdaterte og ubrukelige. Det som dog er viktig er at man får bygget ut ladekapasieteten slik at kø på lading ikke blir et stort problem.

Når det gjelder prisras må man jo også ta med i beregningene at det etter hvert kommer til å bli høyere avgifter på elbiler. Det vil jo fort motvirke prisras på elbiler.

1 Like

Enig. Men noen ekstra mil på vinter hadde gjort seg, så er vi der. Og som du nevner tror jeg ladekapasitet er viktigere enn rekkevidde fremover. Kapasitet mtp antall ladestasjoner, men også ladehastighet - denne må øke.

2 Likes

Har rekkevidde på 400+ km på Model 3 SR+, bruker daglig ca 40-50% av batteriet.
Første elbilen jeg kjøpte var Kia Soul med NEDC rekkevidde på 212 km, funka bra i 2014, hadde funket bra i 2021…vi har en 2014 eUp som vi kjøpte i 2019, funker bra den også.
Skal selge Teslaen, antar at verditapet blir 10-15 % på 19 måneder og snaut 30000 km,
Altså 40-60000, 2-3000 per måned…
Jeg synes det er billig bil.

1 Like

Viss det er ok for deg, si i fra hvor mye du fikk for Teslaen når du har solgt. Bransjen sier vel selv att ett verditap på minimum 15% er normen etter 12 mnd.

2 Likes

Jeg skal prøve å huske det. Vet ikke når jeg mottar ID4.
Har fått stipulert innbytte hos VW 335,dette er til oppkjøper de bruker, med forbehold om trekk for skader/mangler. Dette kun muntlig.
Bilen kosta 402…det er ca 17%
Billigste på Finn ligger på rundt 380, jeg tenker å selge kjapt på 350, det er 13%…

Edit:
Bytta inn Soul for 185 28 måneder gammel, nypris ca 250.(26%) 2300 per måned.

Solgte Ioniq privat etter 28 måneder for 219 tror jeg det var, nypris 293.(25%).2600 per måned

4 Likes