Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

mtp hvor mange som lader mobilen under puta med kina adapter til 2kr uten problemer så tviler jeg på at det noengang blir et problem.

2 Likes

etter hvert som rekkevidden stadig går oppover på disse kjøretøyene og lengre ladetid blir satt ledningsnettet på boliger på prøve det ikke er dimensjonert for og utsetter beboere for fare…

:expressionless:

1 Like

Tror du folk kjører dramatisk mye lenger hver dag pga at bilen har større batteri?
Jeg kan fortelle deg en funfact:
I 2014 kjøpte jeg en Kia Soul med ca 12-16 mils rekkevidde, aner ikke, testa aldri, men når jeg først skulle på jobb for så kjøre med datteren min på trening 9 mil senere på dagen, da måtte jeg ha høyere ladeeffekt. Da maksa jeg, ca 6,6 kW.
Med Teslaen lader jeg normalt i intervallet 4-5 kW, den har rekkevidde både til kjøringen på dagen og uforutsette turer på kvelden, og i 2021 er det langt flere lademuligheter, noe det ikke var i 2014.
Men det er klart, er det elektriske anlegget gammelt og modent for utskiftning så er risikoen større. Mye større, derfor anbefales/kreves det ladestasjon, med overspenningsvern og jordfeilvern Type B, så følger en boka kan en være trygg.
Legger en derimot en skjøteledning fra soverommet i motsatt ende av huset ift sikringsskapet, gammelt hus hvor en brukte takbokser å fordele ut fra, gjerne ørten ledninger koblet sammen i samme kobling, da blir det interessant.

3 Likes
2 Likes

Her er en bieffekt ved overgang til elbiler, positiv den også:

1 Like

veldigt uheldig den dagen en brann skulle oppstå…

:man_facepalming:

Da trekkes luften i kjøreretningen, de bilene som ligger foran bilen som brenner kjører uvitende ut og de som kommer bak bilen som brenner er på den siden av brannen hvor det er «frisk» luft. I tillegg er det evakueringsmulighetet til det andre løpet hver 125-250 meter. Se på Ryfylketunellen.
Det er verre om det begynner å brenne i Bergelandstunnelen som bare er noen få hundre meter lang.

uansett…i en potensiell desperat situasjon,er det tragisk at de sparer på “småkroner” i et ellers så gigantisk milliardprosjekt.

EDIT:
men ser frem til å suse innom Haugalandet då med min skamråe Harley! :smiley: :+1:

Er mange problemer som forsvinner etterhvert. Følger man reglene som finnes for lading skal det ikke være noe problem. Det som er farlig er nå man over tid ladet på en gammel stikkontakt i garasjen med dårlig forbindelse og får varmgang.

Med godt dimensjonert kabel og sikring - samt riktig vern så skal det ikke være et problem.

Det går f.eks. mye strøm til raffinering av olje til bensin og diesel - mer enn en elbil bruker til fremdrift.

Kjøper man en god lader kan den også lade på lav strøm, samt lastfordele opp mot husets hovedsikring.

2 Likes

vi har en elektriker i styret som har ordnet ladepunkt for enkelte beboere her hjemme :wink:

Stikk trenger ikke være gammel.

Var hos en kompis og byttet en kontakt i garasjen da den viste tendens til varmgang over tid. Han hadde brukt denne til lading med godkjent ladesladd fra leverandør.

Gikk ikke så altfor lang tid før jeg var oppe å byttet kontakten igjen, pga. samme problem.

Kurs var i henhold til NEK 400 med hensyn til tverrsnitt på kabel og vern. Og ladesladd var beregnet til formålet. Men over tid er det ikke nok.

Er nok en grunn til at man bør ha dedikerte ladeuttak hjemme. Kapasitetsmessig så er man innenfor og sikring løser ikke ut. Men over tid er det for mye belastning på en enkelt stikk.

Tror det er mangen som synder på akkurat dette. Man bruker ladesladd som normallading, selv om dem egentlig bare er for bruk i ny og ne.

Er nok også grunnen til at man har gått vekk ifra bruk av stikk på varmtvannsberedere.

TL:DR

Har du elbil, få installert et dedikert ladepunkt! Noe annet er gambling med både hus og hjem.

6 Likes

Bruk av kladd til fast lading er mer eller mindre på nivå med å koble to forgrenere sammen inne i huset. Og man må uansett ha riktig type jordfeilbryter på kursen

2 Likes

Helt enig. Selv la jeg ut en tykk kabel i garasjen med egen underfordeling koplet mot hovedsikring og så tykk kabel ut til Easee-lader. Mycket bra med integrasjon mot Tibber. Gjør man litt trekking av kabel selv så trenger det ikke bli veldig dyrt.

1 Like

Gjorde noe lignende selv når jeg bygget garasje nå.

3 fase 10 kvadrat ut, med eget sikringskap i garasjen. Så hvis elbil kommer i tunet, er det bare å installere en lader :ok_hand:

En så lenge så har jeg en 3 liters diesel purke på 300+ gamp :joy:

3 Likes

Dette er vel ikke lov å gjøre selv? Hva skjer når du skal selge og ikke har papirer i orden?

Å trekke kabel selv er vel lov - det er tilkoblingen som ikke er ok å gjøre selv. Så her er sikkert alt ok da han ikke nevner noe om at han koblet til selv.

1 Like

Nå var det snakk om frykt ved evt brann i tunell, det frykter jeg ikke i nye tuneller, og det er ingen som lader elbiler i undersjøiske tuneller.

Ryfylketunellen er vel den desidert sikreste tunellen en kan kjøre, sannsynligvis i hele verden, da trafikken normalt er lav.
Den har det nyeste sikkerhetsutstyret, bygget etter siste krav osv, så ved en evt brann så vil dette gå bra.
Med mindre det er snakk om en hydrogenbil som smeller, men da er det ikke manglende ventilasjon som er problemet, da er det om å gjøre å ha en sykt rask bil å kjøre fra trykkbølgen😊

ok…NÅ begynner det å ligne noe :thinking:

1 Like

For dere som er kjipe som meg og trenger elbillader så har elbilgrossisten et godt tilbud.
Riktignok bare maks 16 A enfase ved IT, trefase for TN, 16 A og 11 kW.
Kjøper en med Type B vern får en det for 1000 kroner når en kjøper det sammen med lader.
Totalt 4990 med B vern.
Dritbillig og jeg antar det er topp tysk kvalitet, Mennekes.

Linken er til Type 2, altså de fleste nye biler, mens Feks Leaf og Mitsubishi og flere bruker Type 1.

Jeg skal bare ha en ekstra lader, tenker å montere Easee, men var innom FB og sjekka, jeg dropper problemfylt smartlader og monterer min andre dumme lader som funker. Hver gang.

1 Like

…for oss som er enda kjipere og ikke kjøper dagens elbiler da teknologien enda er på et prematurt stadie,-Så har vi ellers en fantastisk god kabel av Norsk design :relaxed:

https://nettbutikk.nettavisen.no/products/smart-ladekabel12m-lightning-iphoneipad