Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

For folk som trenger en praktisk bil er jo ID4 no-brainer sammenlignet med Model 3 og Y, spesielt når man får den på vei med 8 hjul for 420 lapper.

Ladenettverk, joda, men med tett på 50 mil rekkevidde WLTP er det jo ikke så ofte behov for det i en vanlig hverdag. De fleste driver ikke og kjører lange strekk utover 15 mil til stadighet.

VW ID4, Skoda Enyaq og Model Y er vel ca like praktisk biler er de ikke det?
Jeg ser i hvertfall for meg at alle de 3 dekker ca. samme behov og blir storselgere til familier.
Selv stod valget mellom Enyaq og Modell Y og for meg ble det egentlig prisforskjellen som i hovedsak gjorde at jeg valgte Enyaq.

1 Like

Model Y og ID4 koster vel omtrent det samme med AWD? ID4 med 1200 kg på kroken, Model Y med 1600 kg.
ID4 Max kommer på over 500.000 med vinterhjul og bakhjulsdrift. Den blir vel den riktige å sammenligne med?
Men når jeg bytter bil er det kjekt med noe nytt, Model Y blir veldig lik Model 3.
Men er spent på hva jeg sier om ett år eller to, om neste bil blir Tesla, VW eller noe helt annet.
Kia og Hyundai er per i dag uaktuelt, men skap aldri si aldri.
Ford klinger heller ikke så godt mine ører, har aldri vurdert Mustang.

Hva endte du opp med på Enyaq? Pris?

Model Y og ID4 koster nok ganske likt ja med 4WD.

Jeg tenker ID4 1st gir god valuta når den koster ca 420 med alt på veien. Det er en langt mer svelgbar pris enn kloss på 600 lapper i min verden i det minste. Behovet for 4WD er begrenset hos de fleste. Jeg vil heller spare 130-160 tusen og få litt mer rekkevidde.

ID4 vs TMY - jeg synes ID4 er langt mer vellykket designmessig. Model Y er det noe proporsjonalt snodig over, men ikke så galt som TMX, aka «hvalen».

Kia og Hyundai er nokså mangelfulle i nåværende generasjon utover rekkevidden, men vil tro neste bølge gir flere muligheter.

1 Like

Endte opp med denne:
BestiltBil

@anon99163478, jeg synes vel Y er den første Teslaen med nogen lunde normale proporsjoner siden S jeg da. Føler vel S var designet (og bra sådan) mens X og 3 bare er forvrengte utgaver basert på S sitt design. Det jeg liker dårligst med model 3 er at det virker som de har gjenbrukt frontruta fra model S som jo da er alt for stor og så har man bare trykt ned panseret for å få plass til den. For meg ser det helt merkelig ut. Men hver sin smak :slight_smile:
Men greier man å se forbi den designtabben (jada mitt syn) så er det ikke vanskelig å skjønne at mange har valgt model 3. Den er dog for liten for meg så falt ut på plass.

Utsynet er en av de beste featuresene

1 Like

Jeg har ikke likt S eller X men X er digg med mega plass, men jeg har ikke behov for så stor bil.
Model 3 digga jeg når den ble vist, ikke minst interiør som er helt ribba med unntak av skjerm.
Kjøremessig er den super, til og med billigste til kr 402.000 med vinterdekk og hengerfeste, 18" sommerdekk gir for meg en gokart light følelse, langt fra samme som P modellen, men allikevel bra.
Jeg er lykkelig hver gang jeg leverer tilbake Model S lånebil og setter meg i Model 3.
Får se hva jeg sier når det blir bytte😅

2 Likes

…tenk dere nøye om folkens :wink:

“En komplett frontlykt til en Audi E-tron 2020-modell koster cirka 37.000 kroner ny…”

3 Likes

Problemet her er vel ikke at det er en elbil, men at det er en Audi :stuck_out_tongue:

2 Likes

Skaper ikke slike overskrifter det @Christian
Kan en få elbil, og aller helst Tesla, i overskriften så er mye gjort.

Det er så mye elektronikk at bilene er rett og slett er livsfarlige på norske veier!..hold unna :stop_sign:

1 Like

Det er rimelig syke priser på å reparere elbiler.

5 Likes
1 Like

De færreste verksteder har nok riktig og god kompetanse på elbiler, det er feks ikke opplæring på elbiler i utdanning av nye bilmekanikere, og de «gamle» er prisgitt kursing og etterutdanning.
Importør vil heller ikke ta sjanser.
Det er eksempler på folk som har byttet ut til større batteri på mindre elbiler, og har brukt verksted, har da endt på en kostnad på 50-100000 kroner for brukt batteri og arbeid for bytte. Da har det gamle batteriet også en verdi i feks en hytte med solceller.
Dette må endre seg, men når produsent skal gi garanti på bil og batteri så velger de selvsagt tryggeste vei, altså bare å bytte hele greia.

Men jeg tør ikke å levere noen biler til hvem som helst. Skulle bytte dekk på bobilen, to lithauere på den lokale dekksjappa. De ville plassere jekken på ramma bak på bilen. Hadde de det gjort hadde ramma knela umiddelbart og det kunne blir svææære skader, fort i samme prisområde som denne elbilen.
Det er jekkpunkter, det er svært viktig å plassere jekk riktig på bobil, samme på elbiler og andre biler for den del.

2 Likes

Det er jo helt uakseptabelt… Regner med hele bilen blir vraka da, som den artikkelen @Hakon posted for en tid tilbake… Ikke akkurat miljøvennlig…

Regner med det er stor sjanse for at en bunnplate kan bli skadet her Norge med dårlige veier, is og slikt! Ser jo ut som at eier har et godt poeng her. Sikkert skjedd når de skulle bytte dekk, løftet den opp, hørte en lyd, tenkte oisann, vi flytter litt på jekken og prøver igjen!!

2 Likes

Her er vel også problemet retningslinjer fra produsent som ikke vil risikere en brann i batteriet. Ref: parkeringshuset som brant ned.

2 Likes

Ja feks parkeringshuset som brant ned.
Tenk om feks Opel/GM hadde tatt tak i modellen som forårsaket brannen, den modellen var jo involvert i flere større branner. Edit: det var ikke en elbil men en gammel Opel Zafira diesel.

Men det brant ikke i et eneste batteri…

3 Likes

men med alle de batteriene som nå skal lades på nattetider(da strømmen er “billigst”)…så er det bare et tidsspørsmål :fire: :fire_engine: :man_firefighter:

:hourglass_flowing_sand: