Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Hvis du går inn på diverse FB sider og ser hva nybakte elbileiere spør om så forstår du hvorfor.
Det samme gjelder selvsagt fossilbileiere, for de som kjøper elbil har hatt fossilbil før……

Jeg vurderer å kjøpe ny elbil snart, men synes mange modeller i familiebilstørrelse er for kraftige.
Saken er at den eldste blir 18 om et par år, og jeg tror ikke 18 år gammel gutt, lappen og 300-400 HK er noen god kombi.
Jeg skulle ønske bilene kom med mulighet for å sperre deler av effekten.
Hva tenker dere andre som har barn rundt samme alder?

4 Likes

Noen erfaringer rundt Ioniq 5, Enyaq, Q4 etc for en trebarns far?

1 Like

Snart 3-barns far her også, har smått begynt å kikke på nye elbiler. Volvo, VW og Skoda er foreløpig de jeg har kikket mest på, og jeg heller foreløpig mot Enyaq men må gjøre mer research og selvfølgelig dra ut til forhandler og prøvekjøre ulike modeller :wink:

1 Like

Kombinasjonen elektrisk bil og 3 x isofix i baksetet er det såvidt jeg vet kun model x som har.

Om du ikke bryr deg sånn kjempemye om sikkerhet og annet ræl så får du de sikkert inn i enyaq og id4 og😜

Har kjørt Skoda Octavia/Superb i 8 år nå, og er egentlig veldig fornøyd, så heller litt mot Enyaq selv. Men Ioniq, som ser veldig liten ut, er visstnok er enorm innvendig (3m akselavstand), og det du får som standard til 500, så nærmer du deg 600 på en Enyaq, VW og ihverfall Q4. Eneste anke på Ioniq er litt lavt bagasjerom. Selv om det rommer like mye som Enyaq når du flytter den elektriske bakre seteraden…!

1 Like

Kun en med isofix nå, og egentlig driter jeg i det pr nå… Blir sånn med de minste. Du gir mer faen, og godt tror jeg det er :sweat_smile:

1 Like
2 Likes

Takk! Så det finnes faktisk. Da ble plutselig modell Y mye mer interessant for meg:-)

2 Likes

Eldste er såpass stor at han ikke trenger bilstol lenger, så klarer meg heldigvis med 2 isofix :sweat_smile:

Har Enyaq med tre barn (8 mnd, 4 og 5) og er storfornøyd. Imponert over både rekkevidde og bagasjerom, og vi overlevde bilferie i sommer.

Skulle gjerne hatt enda mer bredde i baksete (her er model X bedre) for minstemann må underholdes av en voksen. Løsningen var å sette den eldste foran (det er isofix også i forsetet) og så har jeg og kona byttet på å sitte i midten bak. Det går, men er jo ingen komfortopplevelse. Men han blir jo eldre, så voksen bak er jo et forbigående fenomen. Vi er altså veldig godt fornøyd med bilen.

4 Likes

Stort sett er dette veldig bra, den leser fartsgrenser og bremser ned før svinger, sånn sett er bilen veldig behagelig å kjøre. Det er likevel ett unntak: På en del motorveier er ikke kartene oppdatert, derfor tror plutselig bilen at fartsgrensen er 50 og bremser ned fra 110. Det er jo ikke verre enn at man må overstyre det, men litt irriterende er det jo. Satser på at de oppdaterer dette etter hvert.

Legger inn en liten disclaimer: Jeg har ikke testa sammenliknbare biler her, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om dette er spesielt bra/dårlig på Enyaq.

Dette hørtes merkelig ut - er det ikke mulig å skru av slike automatiske støttesystemer?
Hvordan synes du brukergrensesnittet på softwaren er? Noe du savner?

Joda, det er enkelt å skru av og bare stille inn farta selv, men stort sett er det en funksjon som er god å ha på. Jeg synes det er veldig oversiktlig brukergrensesnitt, men her kan jeg ikke slenge en sammenlikning med Tesla i bordet.

Det er jo noen barnesykdommer på software, den må skrus av og på hos noen har jeg sett, men jeg liker kombinasjonen av fysiske knapper og display og synes det er enkelt å manøvrere.

Jevnt over er det ingenting jeg egentlig savner med unntak av bakseteplassen (som jo egentlig er veldig god), men husk at jeg har brukt en halv million på bilen og sånn sett er forplikta til å være fornøyd med den.

3 Likes

Lov å være misfornøyd selv om man har kjøpt da. :slight_smile: Venter selv på Enyaq IV 80x, forventer å få vite produksjonsuke ganske snart i det minste. Ser jo på FB-gruppe at noen ikke er helt fornøyd med alt mens andre er strålende fornøyd. Men slik er det vel med alle biler.

@nordpolen hvor selvkjørende må en bil egentlig være? Det som er nå er vel mest sjåførassistanse og jeg tror det kommer til å være slik lenge enda. Tesla ligger nok lengst fremme på dette men ser personlig ikke at selvkjøringsegenskaper er noe som avgjør valget. En venn med Modell X synes det var veldig irriterende at den skulle legge seg midt mellom ytterste kjørefelt og påkjøringsfeltene på motorvei hver gang det var et påkjøringsfelt. Så har hatt sine “issues” de også. Vet ikke om det er løst da.

Men oppdatering av kart er noe som definitivt burde gjøres ganske hyppig hvis man skal basere fart på kartdata. Mistenker at jeg kommer til å slå av denne funksjonen hvis bilen skal bremse for imaginære 50-soner.

1 Like

Ang. AI og førerassistanse er det imponerende hvor langt de har kommet, og samtidig føles det for meg som å ha en masende passasjer som skal rette på hvordan man kjører hele tiden. Har ikke testet full AI, bare noen elementer, men synes det er kult og samtidig langt fram til jeg ville sett på det som bedre enn å bare kjøre selv for min kjøreopplevelse. Men jeg er veldig glad i å kjøre selv da. For sikkerhet er det nok bedre enn når man kjører selv, gitt at de bak også har AI da jeg synes den bremser litt agressivt for for mange ting. :stuck_out_tongue:

Det juridiske rundt det å overlate alt ansvaret til bilen er nok kanskje det som gjør at jeg tror det vil ta mange år før det blir lov. Men avansert førerassistanse har mange trafikksikkerhetsfordeler ja. Det forhindrer nok mange ulykker allerede i dag.

2 Likes

Har kjørt en bmw 530e noen år og “selvkjøringen” der er iallfall ikke noe å skryte av.

Kom over denne i min research; ikke hørt om merket før men liker designet på bilen.
Det sies at de skal være en direkte konkurrent til Tesla. Selv-kjøring inkludert :wink:

1 Like

Ikke prøv å være negativ til Enyaq, ID4, Polestar osv, makan til fanboys skal en jaggu lete lenge etter.
Og så har en alle ekspertene som aldri har prøvd en Tesla som er eksperter på hvor elendige Tesla er.