Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Skal du kjøpe ny bil, prøv ut Tesla, Model 3 er veldig lik(identisk) å betjene/kjøre som Model Y.
Har hatt Soul, Ioniq, Model 3 og nå ID4, Model 3 er den eneste bilen jeg har savnet, alle de andre funker greit, men akk så grå å kjedelige i forhold.
Men sover du dårlig om bilen blir levert med lakkfeil, om det kommer kondens i en lykt osv så kan det være at de andre er perfekte, jeg studerte Model 3 men ikke ID4 når jeg kjøpte den……derfor fant jeg feil på Model 3 som jeg ikke hadde oppdaget på en annen bil……

1 Like

Er en del fanboys ja. Er vel samme for de fleste merker det. Selv driter jeg i om noen blir sure hvis det er noe jeg er misfornøyd med da. Men jeg har ikke skyhøye forventninger til bil så blir sikkert ikke så mye jeg henger meg opp i.

Angående kjedelige biler så bruker jeg min stort sett i ferier og ellers bare veldig korte turer så det spiller liten rolle for meg. Har derfor ikke valgt stort til ekstrautstyr heller. Så min blir veldig kjedelig :smiley: Hadde jeg brukt bil mye hadde jeg nok lagt litt mer penger i den og kanskje valgt en annen modell. Tesla Model Y hadde nok muligens vært noe jeg hadde gått for da. Performance utgaven hadde jo vært gøy å hatt. Men med unger i baksetet de fleste av kjøreturene blir det jo ikke mye tid til å leke seg :roll_eyes:

1 Like

Takker for tips! Det er nok lurt å prøvekjøre model 3, selvom jeg tror mine lange gutter trenger Y’ens høyde til hodene i baksetet.
Men jeg vurderer om jeg skal kjøpe nå eller vente litt. Synes det skjer enormt mye i elbilverden for tiden. Vi har nå en Leaf 18 og en Octavia 1,8 4x4. Sistnevnte nærmer seg 100.000 km og det er da jeg normalt har kjøpt ny. I tillegg satte jeg opp et regnskap for de to bilene og det koster jo raskt et per tusen ekstra pr. måned å kjøre fossilt når man bor rett uten for Oslo.
Jeg hadde nok aldri bemerket litt småting, men har inntrykk av at det er mer variabel kvalitet på Tesla enn på de fleste andre biler. Det taler imot. Det som taler for er bla. kjøreegenskaper, ladenettverk og at jeg synes det er veldig stilrene og pene biler, prisnivået og siden i går også at jeg kan aktivere teen driver mode.
Det kommer nok snart en rekke test av Y’en, da følger jeg med:-)

3 Likes

Synes selv Ford Mustang Mach-E ser fin ut. Lengre rekkevidde enn Enyaq? Noen med erfaringer?

Vært ute og prøvekjørt en Enyaq lv80 - god bil, god komfort, men litt tregt infotainment system.
Opplevde ingen bugs men det tok liksom par sekunder fra jeg trykket til det skjedde noe.
Som å kjøre ny software på en gammel maskin - men jeg fikk beskjed av selger om at det kommer en ny software oppdatering til denne bilen om ikke så lenge. Kikket ogå på en S-max og en Peugeot 5008, men etter å ha kjørt Enyaqen var kona mindre begeistret for de fossile bilene :sweat_smile:

2 Likes

Kan skrive under på at infotainment på ID4 er tregt, hver gang bilen startes opp.
Når det gjelder OTA så skulle visst det vært mulig på min, men helt hvordan dette skal foregå aner jeg ikke, noen sier du må sitte musestille i bilen når oppdatering skal foregå, må visstnok ikke være tilkoblet lading osv osv
Føles liksom litt steinalder i forhold til fattigmanns Tesla 3.
Har lyst til å bytte 1st Max til 500k tilbake til SR+ til ca 380.000 komplett, jeg betalte 402.000 for to år siden….
Har lyst å bytte tilbake på tross av liten åpning i bagasjerom, rammeløse vinduer, dørhåndtak som krever opplæring.
I tillegg til å få en mye mer kjekk bil å kjøre så sparer jeg 120.000……

1 Like

Kjenner to som har den, og de er så langt fornøyd. Ja. Smax og 5008 blir fort veldig kjedelig til sammenligning, men har jo også vært på markedet en stund. Hadde 5008 som leiebil for tre år siden. Helt grei. Stort pro er mulighet for 7 seter. Hadde en tretimers biltur i dag med tre gutter i baksetet. Hadde vært veeeeldig greit å plassert en på tredje rad :sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Da har vi endelig bestemt oss og fått et bra tilbud på en godt spekket iV80x. Problemet er lang ventetid og forsinkelser på fabrikk pga. chip-mangel. Har tilbud på en enda mer spekket iV80, men jeg vurderer å bite i det sure eplet og være bilfri i 6 måneder for å få 4x4… :crazy_face:

1 Like

Da fikk du virkelig kjenne på søskenkjærligheten :smiley:

Har tre barn selv og for å få det til å gå opp, så sitter minstejenta foran, bakfram. Det går vel sånn akkurat opp for oss, så vi aldri trenger å ha tre barn i barnesete i bilen, for det hadde bare ikke gått. Hun eldste sitter bare på pute nå.

Bor ikke du på vestlandet? :smiley:

Men ser den, ikke så gøy når det først kommer snø og brøytekapasiteten overhodet ikke er skalert for det. Var en gang i fjor vinter hvor det var 30 cm snø i blindveien der vi bor. Jeg bare droppet bilen den dagen. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hehe, joda - det er kanskje overkill med 4x4 her, men det hender det kommer plutselig snøfall som skaper problemer (skaper alltid problemer her, folk lærer aldri :)) Og prisforskjellen er så liten (rundt 30k, og restverdien er større) og da får jeg en bil med 265 hk så jeg tror vi går for den.

Riktignok mer ekstrautstyr på den andre modellen (som er litt billigere) - men massasje i førersetet og å kunne åpne bagasjerommet med foten er liksom ting jeg tror jeg klarer meg uten :slightly_smiling_face:

1 Like

Ekstrautstyr jeg savner er å kunne starte oppvarming av bilen fra app og at bilen kunne husket to forskjellige sete/rattinnstillinger, så jeg ikke trenger å ta setet ned, helt tilbake, justere korsryggstøtten til myk, ta rattet helt ut og helt ned manuelt hver gang dama har sittet i bilen. (Hun 163, jeg 192). Har ønsket 4x4 et par ganger, den ene gangen måtte jeg rett og slett bare snu. Fjellvei med 10 cm slaps med is under var umulig. Samtidig, tipper jeg bare hadde kjørt meg fast lengre opp med 4x4 :see_no_evil:

En liten morsom digresjon, men når jeg forstod at her kom jeg ikke til å komme opp så startet jeg med å rygge nedover noe jeg kom på 1 sek etter å ha gjort det. Når jeg så skulle litt opp og snu rundt, så spant jeg selvfølgelig, men heldigvis på en slik måte at bilen bare roterte rundt bakdekkene så bilen ble pekende ned riktig retning, også kunne jeg kjøre ned igjen. Var helt sikker på at jeg kom til å måtte ringe etter hjelp :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er faktisk ting jeg bruker ofte, massasje i sete er veldig godt for en sliten rygg, og det å komme med fulle handleposer og strekke frem foten under bilen er både digg og praktisk.

Må du langt over 500? Model Y leveres nå, rundt 570 med vinterdekk….litt for dyr for meg, synes 500 som jeg ga for ID4 er mer enn nok.

Tesla har dette, og det funker​:wink::sweat_smile:
Jeg savner det….

1 Like

Jepp! Workarounden er å bare tusle ut å starte bilen på forhånd når den er hjemme. Det går greit, men etter å ha vært på skitrening på kvelden og alle damper og frontruten har frosset til? Vel, hadde vært digg med varm, isfri bil :stuck_out_tongue: Setter egentlig det punktet høyest, men måtte hatt en helt annen bil til 200k+ mer enn den jeg kjøpte for å få det, så gå faen :stuck_out_tongue:

Akkurat dette er noe av det jeg setter mest pris på med min Model 3 (og sikker alle elbiler). Ikke bare blir den varm med et par tastetrykk med mobilen, men det går SÅ raskt! Med webasto må man gjerne varme opp 30 min i forkant. Med elbilen er erfaringen min at det ofte holder med 5 minutter, til og med når den er “nedfrosset”.

1 Like

Hm, hadde ikke vurdert Tesla - tenkte den ble for dyr, men ser den ikke er SÅ mye dyrere enn iV80x med utstyret vi har valgt - det er ca. 15-20k i forskjell… :thinking:

1 Like

Og den er så jævli mye diggere.

Med Teslaen brukte jeg aldri forprogramering, slo på varme maks 5 min før jeg skulle kjøre.
Min hadde ikke varme i ratt, men der var det aldri bruk for.
Har du kinesisk Model 3? LR eller SR+?

574k er vel billigste man kan konfigurere med vinterdekk nå ser jeg. Må ha hvit utvendig og sort inni i tilfelle. Det er uten krok.
Men modell Y og Enyaq er sterke konkurrenter ja. Jeg kommer under 530k med vinterhjul og krok på iv80x og da ble prisforksjellen til Model Y litt for stor for at jeg følte det var verdt det. Hadde valget stått mellom en fullspekket iv80x eller modell Y hadde nok prisforskjellen vært minimal og valget kanskje blitt annerledes.
Men ser ikke poenget med å betale for stort av ekstrautstyr da jeg bruker bil veldig lite.

1 Like

Ja, samme her. Slår på varme 5 min før. Forprogrammering har jeg vel aldri brukt. Har heller ikke varme i ratt, men ser ikke poenget når det blir så raskt varm i kupeen.
Har en rød 19-mod Long Range, så den er vel bygget i Fremont! Veldig fornøyd :smiley:

2 Likes