Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Jeg hadde aldri kjøpt ID4/Enyaq eller Audi hvis prisforskjell var så liten.
Men for Tesla så kan en risikere småfeil, en har rammeløse vinder som må smøres om en står ute, en har spesielle dørhåndtak.
Kan en leve med det så er der løp og kjøp.
Jeg har sykt lyst på Model Y….vet ikke hva jeg gjør: selger ID4 og kjøper en Model 3 igjen eller venter eller gir balla og kjøper Model Y!
Det siste frister.

Har du prøvd Model 3?

Jeg hadde -19 SR+, kjempefornøyd. Kunne solgt den til naboen eller hvem som helst. Bilen var veldig bra.

Vi har booket i80, leasing i 3 år, tar sjansen med at 4x4 er litt oppskrytt, selv om man bor et sted med en god del måneder med snø! :slight_smile: Turte ikke gå for kjøp, uten å teste det ut litt først

1 Like

Tesla med bakhjulstrekk er ihvertfall bra, så også en sveitsisk video med ID3 og Kona, Kona slet mens ID3 kom greit opp.

:+1: Kjenner på lysten på Y jeg også. Men når jeg tenker meg om er det nok mest pga bagasjeluka og bakkeklaringen. Ellers er jo Model 3 (litt) raskere, går lengre/mer gjerrig og mest sannsynlig morsommere å kjøre.

1 Like

Ja, kjenner en med ID3 bakhjuls som var overraskende fornøyd, og han bor i et snøhelvete. Så funker det for han, burde det holde :crossed_fingers:

1 Like

Vi har en eUp med 82 feilhjulstrekte hester, den er rævva om det er våt vei eller glattere. Spinner som fy som en gir for mye gass på våt vei……

Har testet Model 3 og Model X (svigerfar har sistnevnte). Jeg ser prisforskjellen blir større om man skal lease bilen, slik vi tenker å gjøre med Enyaq. Utgjør ca. 3000 kr i mnd - blir litt penger på 3 år :slightly_smiling_face:

1 Like

Prøvekjørte den i helgen. En kamerat som har fått en ganske godt spekket bil. Mener han sa 560 lapper. Ikke noe langtur, men en liten rundtur i Stavanger. Veldig god bil!

1 Like

Nei jeg vektlegger ikke selvkjørende egenskaper noe særlig nei. Tesla tar jo ganske bra betalt for dette også. Den mest avanserte koster jo nesten 60k.

Førerassistansen som er på andre biler anser jeg som godt nok for min bruk.

2 Likes

Jeg bruker bil veldig lite og om jeg greier å slappe av eller ikke på langtur kommer stort sett an på humøret til ungene :slight_smile:
Jeg vurderte Tesla Modell Y men med ett steg opp på selvkjørende egenskaper (+30k) hadde den vel nå blitt ca 90k dyrere enn den iv80X som jeg har bestilt. Årsaken til at prisforskjellen blir såpass stor for meg er jo at jeg heller ikke velger masse ekstrautstyr da bruken av bil er veldig begrenset.
Men som sagt hvis alternativet var en fullspekket iv80x og modell Y så hadde prisforksjellen vært en god del lavere og valget nok vært vanskeligere.
Ytelse er jo også noe som taler i Tesla sin fordel. Men med barn i bilen det meste av tiden er jo ikke det noe man får veldig bruk for. Og selv om iv80x blir en del bak modell Y så skal man jo være rimelig dårlig til å planlegge kjøring hvis 0-100 på 6,9 sek ikke er bra nok.
Bakkeklaring er et pluss for Enyaq igjen da.

1 Like

Jeg er bilentusiast, glad i både Tesla og andre biler, men har aldri vært interessert i selvkjørende egenskaper. Det tar jo bort selve gleden med å kjøre bil spør du meg. Adaptiv cruise brukes noe og er det nærmeste jeg ønsker at bilen bestemmer selv.
Den dagen jeg trygt kan sove eller lese bok mens bilen kjører kan vi snakkes igjen. Dagens teknologi er ALTfor prematur. Men bra det utvikles!

2 Likes

Jeg har vel egentlig mistet troen på at de får helt selvkjørende biler på plass der neste fem årene. Som det er nå, så koser jeg meg med å kjøre. Hadde jeg stått mye i kø hadde jeg nok endret mening. :sweat_smile:

Da er den nokså likt spekket som den vi har fått, havnet på 555ish :blush: og @nordpolen - nei, hva er vitsen med bil om man ikke skal kjøre den selv? :sweat_smile: For å være mer seriøs, Tesla etterforskes jo nå på dette området. Tror ikke teknologien er klar for massemarkedet enda (uten at jeg har lest meg opp på det).

@Krafer - husker du var tidlig ute med å bestille. Vet du hvordan du ligger an i køen?

2 Likes

Sweet. Da får dere en kjekk bil!

1 Like

Var tidlig ute ja men enda ikke fått vite noen produksjonsuke så helt i det blå når jeg får den enda. Håper på å høre noe fra selger snart men bilprodusentene generelt virker vel å slite med tilgang på chipper for tiden så smører meg med tålmodighet. Heldigvis har jeg en bil som er helt grei.

2 Likes

Jeg kommer aldri til å kjøpe bil uten selvkjøring.

Og Auto pilot som Tesla kaller det er standard på alle Tesla, så kan en kjøpe to forskjellige pakker, en til ca 30000 eller en til ca 60000. Spesielt den siste anser jeg som å sponse Tesla, den til 30000 kan muligens være kjekk å ha.
Jeg kjører ±60 km hver dag, noen ganger lenger, andre litt kortere.
Jeg bruker selvkjøring ca 80% av tiden.
Hva er kjekt og spennende med å enten kjøre i kø eller kjøre på en vei som går rett frem?
Bilen er nøye på å overholde fartsgrense, mye bedre enn jeg er.

1 Like

Lurer på om jeg må prøvekjøre en Tesla igjen. Høres ut som de har blitt veldig mye bedre de siste årene.
Er det nå slutt på fantombremsing og vingling i fila?

Er litt morsomt for Tesla har jo innstillinger for alt dette også, men da må du ha performance modellen for å få tilgang til track mode. Der kan du velge hvor mye bakhjulstrekk eller forhjulstrekk du vil ha, i tillegg kan du skru av stabiliserings assistanse. Så donuts og drifting blir i hvert fall enkelt hvis man har et sted man kan drive med dette.

1 Like

Ouch… :flushed: