Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FREYR Battery

2 Likes
3 Likes

Syns det er helt sinnsykt at FREYR som foreløpig bare har visjonen og planer om giga fabrikker har halve verdien til Microvast (De har allerede fabrikk i USA, Kina og Tyskland). FREYR har jo ikke en gang bestemt seg for lokasjon av R&D avdeling en gang…?

Freyr er vel verdsatt over cash beholdning på et edruelig nivå per idag, ca. 1.1 milliard usd. Planene og visjonene er helt korrekt ikke priset inn. Tviler ikke på deres gjennomføringsevene, en av hovedgrunnene til at jeg skuffet inn aksjer er hvem som sitter i ledelsen. Folk som kan og har gjort dette før. Dette er ikke lotto, her laster man opp og ser på beholdningen etter 5-10 år. Spille kortsiktig flaks kan man gjøre hos Narvesen eller Euronext.

2 Likes

Måtte hente frem denne i dag

4 Likes

FREYR in ~60 active discussions with potential customers across ESS, mobility and EV segmentsExpect
Gigafactories 1-2 will be dedicated to address acute shortage in global ESS market
Expect Gigafactories 3-4 will be dedicated to strategic supplier relationships for EV market
FID on Gigafactories to proceed once >50% offtake secured for 3-5years ofproduction capacity

2 Likes

Hva er egentlig teknologien som ligger i grunn her som skal gjøre dette konkurransedyktig med feks Tesla sine kommende 4680 battericeller som skal redusere batteriprisen deres med 56% og kutte capex for batteriproduksjonslinjene med 69%?

1 Like

Interessant, skal ta en titt på dette!

Freyr skal bygge fabrikkene

Freyr har kommunisert at de tar FID i løpet av nærmeste fremtid. Dette betyr implisitt at de har sikret kundekontrakter (offtake) for minst 50% av produksjonsvolumet de kommende 3-5 årene allerede! Med andre ord meldes kontrakter når man melder FID. Vi snakker mange GWh.

4 Likes

Noe sier meg at det hadde vært en del mer action kursmessig hvis den var notert her, men helt klart smart med Nasdaq notering. De har fått inn enormt med kapital og allerede etablert stort samarbeid med aktør i USA ref gårsdagens nyhet.
Vi er vel fortsatt ca på noteringskurs, fin tid å kjøpe på håper og tror jeg

1 Like

Hva er vel det for en flåsete kommentar når jeg prøver sammenligne med et selskap som ble opprettet for 15 år siden og har 439 patenter på espacenet? MVST samlet også 822 MUSD nylig og har sikret ordreinngang på 1,5 milliard USD frem til 2027, så er det så rart at jeg undrer på hvordan FREYR kan være verdt så mye allerede?

Det jeg reagerte på inne på hjemmesiden til FREYR var teksten om “FREYR is currently considering the location of the R&D department.” og at jeg ikke fant noen patenter. Ser jo nå takket være innlegg fra @Tjukkebrille at de skal benytte lisensiert teknologi fra 24M. Jeg har ikke nok kjennskap til 24M til å vurdere deres SemiSolid teknologi, og om FREYR virkelig klarer å bygge fabrikk ila 2022, så kan de nok rekke å få en bra posisjon, men har noen troen på at de kan klare å ferdigstille noe på så kort tid?

Synes det er positivt at de ønsker å bruke Cobalt, Lithium og Graphite fra Europa, men vil de klare å være konkurransedyktige på pris med å bruke lisensiert teknologi og Europeiske material leverandører? Og er det godt nok med SemiSolid teknologi på sikt når så mange forsker på “Full Solid”? Trodde også kobolt er et fy-fy materiale?

Du må gjerne låse midlene dine i 5-10 år på noen som kommer sent til ballet, selv velger jeg å se det an til de har noe håndfast, for i mine øyner er det du som spiller lotto her :wink:

Bygningen som CQP’en skal ligge i er allerede bygget, så det gjenstår «kun» å innrede fabrikkbygget. Så vidt jeg forstår er de on track til 2022. Entreprenører er valgt ut, og det er ferdig prosjektert. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på både 24M som er en av markedslederne på batteriteknologi og fordelene med å legge batteriproduksjon til Norge. Det skal ikke mye research til for å se at dette kan bli en veldig lønnsom bedrift👍

2 Likes

Takk for info…skal sjekke nærmere :+1:

1 Like

24M hadde minimalt med informasjon på hjemmesiden sin, men det er tydeligvis flere som har lisensiert teknologien deres så hvis jeg hadde vært investert her hadde jeg fulgt med på om disse andre selskapene klarer å få det ønskede produksjonsvolumet og yield ut av sine produksjonslinjer. Disse selskapene ligger litt foran FREYR så de kan være kanarifugler som viser om teknologien lar seg skalere opp til masseproduksjon som planlagt.

1 Like

Høres veldig merkelig ut hvis Freyr skulle gå på en skivebom her. Er ikke dette veldig smarte mennesker med masse erfaring og kompetanse som skal bygge en kjempeindustri både her og internasjonalt. De har hentet inn haugevis med milliarder på børs og det skal bli flere tusen arbeidsplasser bare i Mo i Rana. De må jo vite at de satser på riktig teknologi da og at det er et kjempemarked. De snakker med over 60 potensielle kunder.

1 Like

24M er allerede i kommersiell bruk i Asia, så man vet den fungerer. Itochu er majoritetsaksjonær i 24M og også MoU-kunde av Freyr. Itochu vet at produktet fungerer og kan derfor plassere ordre allerede nå også.

SolidState er det trolig veldig lenge til vi ser i storskala, det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha lest.

1 Like

Solid Power has set a target of early 2022 to start pilot production of its high-content silicon anode with 100 ampere hours, aiming to commercialize it in 2026, according to Campbell.

Så vidt jeg så skulle masseproduksjon basert på 24M teknologien starte i Thailand i år, men om den er i gang og om man har fått produksjonsvolum og yield som forventet fant jeg ikke informasjon om i farten. Mulig man finner mer om dette hvis man leter nøyere, hvis ikke er dette noe man bør få svar på. FREYR har sannsynligvis oversikt over hva som er status på disse prosjektene hvis det ikke er offentlig kjent ellers.