Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fusjon

Syntes dette var interessant,men hva er grunnen til dette ikke blir videreutviklet ? Vet den regla Det er umulig å skape energi , og den kan heller ikke forsvinne ,så er dette dømt til og stoppe etter kort tid ?

Lockheed Martin utvikler en Compact Fusjon reaktor,spennende og se når de får det til og virke.

2 Likes

Besslerwheel.com https://orffyreuscodes.com/

1 Like

Free energy… no such thing. Samme med evighetsmaskiner / perpetual devices.
Hvis det hadde gått an, hadde man nok utviklet noe videre der.
Kommentarene på disse videoene er ganske gøyale å lese dog :slight_smile:

2 Likes

Det er greit,men har du noen teori om hvorfor den stopper ? Og har du noen menig om Lockeed Martin sin mulighet til og lykkes med fusjon reaktor ?

1 Like

Mener franskemennene har en fusion teste reactor som de har klart å produsere mer enn de forbruker. Skal se om jeg finner artikkelen. Fusion tror jeg kommer ja, en gang.
Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/ITER

Men har mer tro på Thorium reaktorer, da de ikke kan smelte ned og er sikker ren energi.
Håper de gjenopptar forskingen her (ble stoppet i 60 åra og man valgte uran istedenfor, hadde støttet dette fremfor vindmøller som raserer naturen.
Norge har forresten rike forkomster av thorium.

4 Likes

Dette virker enda mer søkt enn min våte drøm… Trådløs strøm! :sweat_smile:

2 Likes

Energi forvandles bare fra en form, til en annen. I dette eksempelet får den “starthjelp” av batteriet, som med hjelp av spenning (voltage) får strømmen til å bevege rotoren i motoren, som igjen ved hjelp av de to PVC rørene genererer strøm via magnetisk induksjon, som igjen er kretset til å drive motoren. Sett i et lukket system, så ser det ut til at den aldri stopper; men det er feil. Strømmen vil bli omgjort til varme via resistanse i ledningene for eksempel og friksjon og vibrasjon i rotoren. Det er en grunn til at han så vidt kobler til lyspæren, siden det også er en energi-sinke i kretsen.

Når det er sagt, er fusjon det nærmeste vi kan komme “fri energi”, og noe jeg er utrolig spent over. Problemet er å klare å gjennskape de ekstremt volatile og kraftige omstendighetene i den beste fusjonsreaktoren vi kjenner til (solen vår), som vil kreve ekstrem varme - noe som i seg selv er ekstremt energikrevende. Paradokset akkurat nå er å få produsert mer strøm enn det kreves å få i gang prosessen (som er en vanvittig teknisk utfordring i seg selv), og deretter å vedlikeholde en “mini-sol” i et kontrollert miljø. Litt forskjellig forsking rundt dette, tror det var japanere som forsket på å lage en magnetisk forsegling for å trykke greia sammen til en slik “mini-sol”.

Noe annet vi kan gjøre til den tid, er å bytte om til Thorium-reaktorer. Har alltids hatt en drøm om å lage ett oppstartselskap innen dette her i Norge, siden vi har så gode forekomster av thorium i berggrunnen vår. Praktisk talt får man mye mer effektiv og miljøvennlig atomkraft, som er mye mer areal-effektivt og pålitelig enn dette vind-tullet vi bygger ut her i landet nå.

6 Likes

Hadde ikke Bill Gates satt i gang en del forskning rundt Thorium reaktorer, som ble stoppet da Fukushima skjedde.

2 Likes

Hvis du trenger noe å gjøre med kidsa i corona lockdownen, så funker dette bra, gjorde det selv med 9 åringen forrige helg : (brukte bare vann og bordsalt, ikke sjøvann)

Prøvde meg også på å lage motor fra cola bokser og stearlinlys (stirling engine), men fikk den ikke til å gå. :

5 Likes

Du produserer vel klorgass med den oppskrifta der…ikke helt sunt for lungene. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Klor

Hmm, det vet jeg ikke om, men utrolig synd hvis det stemmer. Mon tro om det var grunnet dårlig omdømme rundt atomkraft i så fall? Folk har fått ekstrem skremselspropaganda om atomkraft, og tror det ruger en potensiell Chernobyl-katastrofe ved enhver atomreaktor. Det stemmer jo ikke, og det er en grunn til at vesten aldri har hatt en slik hendelse. Soviet brukte karbon som moderator i reaktorene (grafitt), som var hovedårsaken til at en slik feil kunne inntreffe. Etter det jeg vet, bruker ca. alle amerikanske, britiske, franske osv. atomreaktorer vann som moderator - som ved en potensiell meltdown ville automatisk kunne tømmes for vann, og dermed fjerne risikoen for en slik damp-eksplosjon. Thorium-reaktorer ble bygget på lignende prinsipp, så man kunne aldri få en slik katastrofe - i tillegg til å være enda mer effektive. De hadde en fungerende pilot-reaktor i USA som driftet i nesten 10 år, en eller annen gang for 20-40 år siden ved ett eller annet universitet. Fatter ikke at det aldri ble videreutviklet :frowning:

4 Likes

Er det ikke bare hydrogen.

Ja mener det var i 2010, og etter 2011 var all atomforskning dårlig politikk pga fukushima. Veldig synd, men antar det kanskje fortsettes på en dag, atomkraft forurenser jo ikke, hvis man lagrer avfall i grunnen (langt unna grunnvann og i jordskjelvsikre områder), kunne fått slutt på kull og gass og hatt “gul” eller nesten grønn energi, nok til alle.

3 Likes

Ligger på Netflix-dokumentaren om han, ganske interessant egentlig…

1 Like

Veldig interessant:

Miniatyrisering av fusjonsreaktor.

2 Likes

Helt klart,tenk og få jobbe med dette. Må være helt hinsides og se framgangen.

1 Like

Ja, som de sier, de håper å kunne levere strøm i strømnettet innen de neste 10 årene.
Hvis det går, så står vi foran en revolusjon!

1 Like

Veldig bra intro:

2 Likes

Ikkje lenge til 2040.
200 millioner grader. Litt av ein temperatur.

2 Likes

Husker godt mine forelesere hardnakket påstå at fusjon aldri - aldri - aldri ville bli mulig å benytte for menneskeheten. Godt eksempel på at man skal være skeptisk til autoriteter!

2 Likes