Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Friend Network - First Large ICO in and from Norway

The Friend Unifying Platform is a project that envisions computing without borders

Hegnar Media TV -intervju 12 januar 2018

Finansavisen mandag 11 desember 2017

Our PreSale is now open - with 20% bonus tokens… you can register here.
https://friendup.cloud/crowdfunding/

The Friend Unifying Platform is a powerful open source framework that will allow developers to decouple their applications from technology silos. It will empower developers to swiftly deploy on and integrate with Ethereum and other decentralised technologies in a new blockchain based infrastructure, the Friend Network.

The Friend Network enables secure, global access to personal virtual Friend Cloud Computers that simplify, augment and enhance the use of the Ethereum blockchain for everyone that is connected to the internet. Through this cloud computer network, decentralised applications can be deployed and distributed in seconds.

Friend makes it easy to connect to arbitrary technologies and deploy them on the internet. It reduces development overhead by providing a functionality that covers user access, distribution, file management and much more.

Friend Whitepaper

Update on the ICO scheduled for mid February 2018

  • FriendUP v1.1 is out (!)
  • The ICO budget size has been changed due to the appreciation and volatility of Ether
  • Pre-Sale is now open (!) (fiat now, ETH later)
  • Our ICO will be carried out with Norway as base

Budget size vs. Ether appreciation
Due to the strong appreciation of ETH over the last 3 months as well as the accompanying volatility, we have decided to adjust our ICO target budgets as follows;

Minimum: 25 000 ETH (previous 50 000 ETH)
Medium: 50 000 ETH (previous 100 000 ETH)
Maximum: 100 000 ETH (previous 200 000 ETH)

We will keep the number of FNT tokens unchanged at 2 000 000 000 FNT (if Maximum is reached). Therefore, 1 ETH = 20 000 FNT

We recognize that ETH volatility greatly affects our budgets and the ICO as a whole. At the same time, any and all last minute changes to the Token Generating Event may increase risk for errors. Therefore, unless we see extreme changes in ETH before StartBlock, we do not intend to make any further adjustments to the ICO budgets on the basis of ETH volatility.

Moving the ICO to Norway
During our planning process we have learned a lot. We came to the conclusion in Q4 2017 that it would be greatly beneficial for the ICO and the token holders if the ICO itself is carried out from Norway. We believe that the Friend Network, the Friend Store and all holders of FNT will benefit largely from this move. Norway is a very transparent and digitally friendly nation. Private companies in Norway have to disclose more information publicly than what is required by public companies in many countries comparable to Norway. In an all-out effort, we have contacted all relevant authorities, liaised and contracted the best suppliers helping us ensure compliance. We are currently working hard to pave the way and hope our ICO can create an example for other companies to follow. In December, after some careful investigation, we were able to make a qualified decision to conduct the ICO from Norway.

Pre-Sale
We are now planning accordingly and at time of writing this, we are now open for accepting fiat Pre-Sale — and will be ready for Ether PreSale shortly. The ICO itself is at this stage planned to start in mid-February 2018.

We welcome you to familiarize yourself with the Whitepaper. Feel free to ask us questions about our bold project!

You can also visit our conventional business web-pages on https://friendsoftware.cloud/

Feel free to ping us directly !
We want to improve and can only do so with your feedback!

In closing, Friend is built on 5 pillars:

The Five pillars of Friend
The Five Pillars of Friend Friend tries to attain the value of five words. Freedom. Intelligence. Empowerment. Privacy. Integration. These values are found in the very soul of the platform — all read in the perspective of the platform as your Friend…

But most important is transparency and integrity.

Friendly regards
Arne Peder

Arne Peder Blix
Founder & CEO
Friend Software Corp AS

1 Like

Hei, spennende prosjekt. Jeg liker produktet, men er usikker på hvor unikt det er. Et kjapt søk får frem en del prosjekter som bruker ord som blockchain, cloud computing, server osv. Kan du sin noe om hva som skiller FriendUP fra andre?

Og kan du si noe om hva det faktisk er FriendUP skal tjene penger på siden det er open source? Er det produktene i Friend Store?

Friend Unifying Platform er en ny type operativsystem (meta-operativsystem laget for Web 3.0) som gjør det mulig å jobbe enhetlig på tvers av operativsystemer og enheter (devices).

Vi leverer både i enterprise-lisens (white-label og “powered by”) - b2b - mest til independent software vendors - men også til enkelte større kunder. Vi tar typisk betalt per bruker per år eller per enhet per år (IoT) - men det er også andre modeller når vi er “tech-enabler” i større prosjekter mm.

I essens er dette flere selskaper med top-co Friend Software Corp.

Sjekk denne linken

Vi har i dag en rekke kunder og prosjekter i “fiat” verdenen- under Friend Softmerge AS - hvor vi utkonkurrerer Citrix og VMware Horizon - type løsninger. Integrasjon server-side og client/web side.

Det unike er at vi kan integrere p2p på et meget lavt nivå (bios-nivået -i.e. “under” host OS). Og en rekke andre ting + at vi har både open source og enterprise lisens-modeller. Vi har planlagt lenge å desentralisere teknologien til en Friend Network og Friend Store - og dette finner du beskrevet i mer detalj i Whitepaper - det er en del å sette seg inn i - men så er også prosjektet meget stort og meget ambisiøst.

Det artige er at ingen trodde vi kom til å greie dette for 3 år siden. Nå kaller tunge størrelser i IT-industrien min kollega og “oppfinner”- Hogne Titlestad -for “den nye Linus Torvalds”. :slight_smile:

Jeg våger meg på å laste opp en presentasjon her i pdf -som du kan studere nærmere.
:slight_smile:

Mvh
Arne
Friend Network ICO without videos.pdf (2.6 MB)

4 Likes

Ingen tvil om at dette kommer til å slå an om det er enkelt å få på plass…! Utifra det som står i den kjappa whitepaperen.

TIpper jeg blir med på pre-ICO, om man får noen bra incentiver, men det er en ting:

hva får man igjen for å være token-holder? Hvilken verdi har selve mynten…?

1 Like

Hei @VargVemund
Takk for din interesse og et godt spørsmål.

Det korte svaret er at Friend Network Token (FNT) er en såkalt “functional token”
og er ikke en aksje eller annet finansielt instrument:

  • The FNT is not a security or a share - rather, it is a right to a future service. As such, it is also an asset which can be exchanged to other currencies (ETH and Fiat)
  • The FNT will have “consensus voting power”. Friend Network AS owns 12% of tokens as “own voting capital” (“pseudo equity”)
  • The properties of the FNT is likely to evolve over time. More consensus “voting” of modifications to the smart contract expected (see Whitepaper”)
  • Contribution in the ICO is important to gain/retain influence and at the same time be able to participate in the value creation of the economy represented by the FNT.

Her er en presentasjon som gir litt mer kjøtt på beinet hva gjelder Friend Network Token -FNT.
Friend Network ICO about the Friend Network Token.pdf (785.1 KB)

Mvh
Arne Peder

1 Like

Dette blir litt svevende for meg, som er vant til å skumlese masse kryptoinformasjon og ta en avgjørelse veldig raskt basert på magefølelse - men også litt mer harde fakta…

Jeg må vel egentlig innrømme at det ligger litt over min intelligens for øyeblikket. Saken er at skal jeg investere så må jeg forstå hva jeg kan få igjen for det. Jeg ser ikke helt hva selve coinen har i verdi, hvilke tjenester er det man evt har rett på i fremtiden osv…

Forresten, husk å putte @ foran brukernavn når du skal nevne noen :slight_smile:

@VargVemund
Du er velkommen til å ta kontakt direkte for litt mindre svevende dialog.
:slight_smile:
Det er litt begrenset hva vi går ut med “public”.

[email protected]

Mvh
APB

1 Like

Skal lese white paper etterpå, men et par kjappe spørsmål først;

Antall coins tilgjengelig, nå og totalt (fremtiden), er dette noe man kan “Mine” eller er alt “premined” ?

Har dere mulighet til å endre på antall tokens tilgjengelig?

Hva er mine rettigheter som token holder? - “consensus voting power” hva er det?

Hvor mange software utviklere har dere? (talte på nettsiden 7?)

@Irathi
Takk for interesse og spørsmål.

Utviklere
Vi har pt 7 utviklere “on payroll”- det er totalt hentet inn 25 mNOK til det konvensjonelle prosjektet over siste 3 år - så det er hva vi har hatt råd til å ansette i tillegg til kommersielt team og alle andre “hands on deck”. I tillegg har vi MANGE hobby-bidragsytere, mer enn 2500 beta-testere registrert (ganske aktivt og aktiviteten øker nå raskt) - og det er en rekke flotte talenter som venter på å kunne slippe alt og hoppe inn i prosjektet så snart vi kan gi dem en rimelig lønn. Men som i all kunst, det er ikke antallet kokker på kjøkkenet som bestemmer kvaliteten på maten. Det er kvaliteten på kokkene… :slight_smile: og mine kolleger på dette feltet er i verdensklasse (ja -det er lov å skryte av dem!) :slight_smile:

Mer om dette i Whitepaper.

Tokens
Vi genererer opp til 2 000 000 000 FNT tokens hvis Maximum contribution nås.
1ETH= 20 000 FNT

Det blir ikke laget flere tokens etter TGE.

Consensus voting power- er det samme som i de fleste crypto-currencies - det er community -altså tokenholders som bestemmer (majoritet). Som du kan lese av Whitepaper er det sannsynlig at det vil bli tillagt flere egenskaper til FNT etterhvert -men dette vil vi bruke god tid og sunn fornuft på å meisle ut. Det er fortsatt tidlige dager og det er ikke mulig /fornuftig å tenke ut alt på forhånd.

FNT token gir pt

  • Membership and “entry-key” to the Friend Network
  • As instrument for exchange of goods and service that enables “one-click” transactions using other tokens, Ether, Fiat or invoice
  • Peer-2-Peer (P2P) micro/nano transactions
  • Exchange with other tokens and Fiat when this functionality is ready
  • Users can run Friend Cores and earn FNT for their participation in handling service requests paid P2P
  • Non-blockchain-providers can distribute and sell their software and services on the Network and in the Store - Friend Network AS will earn a commission for this

@Irathi
@VargVemund
@Rockefoten

Fikk 55 minutter hos Hegnar Media 12. januar.
Kan gi noen svar og kanskje være til nytte?


:slight_smile:

Mvh
APB

2 Likes

Jeg er med allerede. Skal se video når ungene er i sen
Edit: høres ut som dere bør snakke med gutta i IOTA om disse mikrotransaksjonene? Partnerskap?

@Rockefoten
Takk - flott! -
Ja- vi har dialog med IOTA - de og mange andre er aktuelle som samarbeidspartnere.
I øyeblikket jobber vi med Golem -som også gjorde en større equity-investering i Friend i juni 2017:


og

:slight_smile:

A

1 Like

Fra et “ICO-investeringsynspunkt” synes jeg 100.000ETH er mye som hardcap i første omgang. Selv om hardcapen ikke skulle nås. Saken er at en høy hardcap normalt vil gjøre folk skeptiske til eventuell oppside, slik at interessen blir mye mindre enn om hardcap er litt mer edruelig. “Hype” vil derfor bli mindre og ICO blir av den grunn mindre vellykket.

Personlig tror jeg ETH-prisen vil ha et snitt på kanskje 2500$ i i 2018 (egentlig tror jeg enda høyere).

Uten å vite når ICO kommer til å skje lurer jeg da på: hva skal Friends Network med flere milliarder kroner? Hvorfor skal ICO hente inn så mange penger?

DIsse spørsmålene får meg til å tenke at muligheten blir stor for å handle token billigere enn under ICO når den senere kan handles på exchanges. Avhengig av hvordan ICO går selvsagt: Siden høy hardcap i utgangspunktet fører til en lavere faktisk marketcap (hcis argumentet mitt over holder, om at høy hardcap gir mindre interesse) så kan det jo hende at investeringen er god nettopp fordi Friend Network er for optimistiske med tanke på hardcap. Generelt vil folk flest i kryptoverden være mest interessert i lag hardcap, fordi det gir større sjanse for at kursen går opp etterhvert.

@VargVemund
Bra spørsmål!

Dette har vi tenkt mye på det siste året!

Viktigste først
Vår ICO blir annonsert nå på fredag 19/1 - med StartBlock 19/2 og EndBlock 9/3.
(sniklekkasje :slight_smile: )

Minimum for å gjøre prosjektet har et budsjett på 15 MUSD. Medium er satt til 30 MUSD og Maximum er 60 MUSD (som er drømmen -da skjer alt)! - da får vi gjort alt uavhengig av market performance/risiko de første 1-2 år. Prosjektet er fullt ut gjennomførbart i Min og Med - men det blir ENDA morsommere for alle brukere av Friend om vi når Max. Og raskere, friere og mer helhetlig.

Det er uansett viktigst for oss å nå Minimum på 15 MUSD.

Når vi skrev Whitepaper i høst var 15 MUSD hhv 50 000, 100 000 og 200 000 Eth. (Eth sto i 250-300 USD). Det er mye volatilitet, så naturlig nok måtte vi se an litt før vi begynte å justere nedover på våre Eth targets. Dette har vi så gjort (som vel også tydelig viser at vi ikke er på “money grab” - med Friend’s ambisjoner og det vi allerede har i v1.1 så stiller vi til ICO start mye sterkere enn de fleste prosjektene der ute - og kunne ha latt budsjettene stå og likevel fått Max cap)…

I dag er Min, Med, Max - tallene 25 000, 50 000 og 75000 Eth respektive.
Se på budsjetter og use of funds i Whitepaper.
Vi skal også gjøre “air drop” på 5% i Med og 10% i Max, så pengene går til fornuftige ting.

Det er kloke hoder i Friend og vi vil bruke prosjektmidlene slik vi mener er best for å sikre at vi kan levere det vi skriver i Whitepaper (prosjektbeskrivelsen).
Max cap tar inn i seg at vi skal sette opp et større apparat for å hjelpe partnere til å onboardes på Friend Network. Det er, sant å si, mange der ute som har gode ideer og teknologi, men mangler evnen til å omsette dette til noe som virkelig kan brukes + gode forretningsmodeller. I Med og Max vil vi bistå de gode prosjektene med tech og business bistand - og i enkelte tilfeller med penger - for å hjelpe dem “ombord” i Friend Network og Friend Store.

Vi må gjennomføre vår ICO -selv om Eth går raskt opp (og kan falle ned) - og selv om det er meget mulig at du har rett i din spådom om Eth pris snitt i 2018, så må vi på et tidspunkt låse budsjetter for å kunne gjennomføre Token Generating Event (smartkontrakt må skrives og vettes, pre-sale må gjennomføres etc.) . Dette er et turbulent område å navigere i, men vi har nå en meget god plan.

Det viktigste for oss er som sagt å sikre Minimum
-ikke å vinne VM i stor ICO.

Til sammenlikning gjorde Golem sin ICO i November 2016 på 8.6 MUSD - og fikk da inn 800 000 Eth ettersom Eth sto i 10 USD… Dette er i dag er fryktelig mye penger - de vekslet mye inn i Fiat -som er klokt uansett.
Golem er svært gode på sikkerhet - og har samtidig behov for mye av det Friend kan by på - både hva gjelder teknologi og gjennomføringsevne - det siste er kanskje det som mange ICO prosjekter har minst av. Her kan vi hjelpe!

Mvh
Arne

Med dagens dato blir det 0.06$/token. Dette er i utgangspunktet greit - Men dette betyr en MCap på 120 000 000$ allerede fra start dersom hardcap nås.

Veldig bra for dem som trenger å skaffe midler til prosjektet, men fra et investorperspektiv ser jeg ikke helt den umiddelbare “rakettfaktoren”. Jeg vet om flere veldig gode prosjekter som har holdt på en stund, og som ikke har “mer” enn 400 000 000$-600 000 000$ i mcap.

Har penger inne i andre ICOer og tokens som jeg tror på langt større avkastning hos.
Står over denne - Kan godt hende jeg angrer i 2019 :slight_smile:

@Potetsalat

Vel - som du riktig påpeker så er dette prosjektfinansiering. Det heter Initial Contribution Offering- og er et forhåndssalg av en fremtidig vare/tjeneste.

ICO’er kom primært som et alternativ til EK-finansiering av prosjekter. Tokens som er blitt generert har siden blitt populære som investeringsobjekter.

En Token’s verdi kan sees på i perspektivet
MV=PQ


http://www.econmentor.com/college-macro/associated-macroeconomic-topics/money/equation-of-exchange-mv=pq--quantity-theory-of-money/text/362.html#Equation of Exchange (MV=PQ) / Quantity Theory of Money

Men de fleste Tokens har en fast max antall Tokens - (teoretisk eller faktisk) - og da er M konstant i denne likningen. Ettersom Q er inflasjonsmålet målt i realkostnad - og vi i FNT har prisanker i Friend Store i fiat, så er denne også konstant (i det store bildet).

De fleste tokens vil følgelig ha Vt = P -altså at populariteten - eller penere sagt- den fremtidige omsetningen (forventet) er det som styrer dagens verdi.

Hvem vet - det er vanskelig å spå -spesielt om fremtiden :slight_smile:

Det viktigste for oss er å få prosjektet finansiert. Vi sitter på analyser og tall som ser meget lovende ut, men vi ønsker ikke å gå ut med dette da det er så mange usikkerhetsfaktorer pt at det etter vårt skjønn vil være useriøst. Vi skal gjøre en større EK runde i 2H 2018 i “hovedbølet” - Friend Software Corp - vi kan ta guiding og tall da… :slight_smile:

Takk for din interesse!

Mvh
Arne

Hvis det stemmer så vil dere trolig tjene mer på å satse på noe som ligger litt over minimum, istedenfor å satse så høyt. Kryptoinvestorer er ikke som andre investorer :slight_smile:

Foreløpig er det uaktuelt for meg å gå inn i Friend network, av samme årsaker som @Potetsalat.

Tro meg: jeg sier ikke disse tingene for å være vanskelig, jeg sier dem kun fordi jeg tror dere vil få mer igjen for å redusere hardcapen enn ved å holde den kunstig høyt oppe. Du skriver litt lenger opp at 1ETH er lit 20.000 tokens, og at det skal lages maks 2 mrd tokens. Det vil si 100.000ETH hardcap. For en kryptoinvestor er det enkelt å se at med en verdsettelse på 100.000 ETH fra begynnelsen så er det “lite” å hente i gevinst.

Jeg tror altså helt seriøst dere fil gjøre det langt bedre om dere reduserer hardcap til feks 30.000ETH. 50.000 er også for høyt tror jeg. Saken er altså at i kryptoverden så vil en høy hardcap skremme bort veldig mange investorer. Det er kanskje det første man ser etter. Er hardcap lav leser man videre. Er den høy, ikke nødvendigvis. Med mindre ICOen er for facebook, telegram, google.

Lykke til! Og beklager å skuffe!

@Potetsalat
@VargVemund

Regnestykket er mer komplekst enn som så.
max 2 000 000 000 tokens setter max eth på 75 583.3

Man må tenke på bonus-tokens (20% i pre-sale, 15% opp til Min og 10% opp til Med)
og så er det 12% i “egenkapital” og 6% i endowments.

Så går det 5 eller 10% til “air-drop”.

Og mye risiko som man må ta høyde for - da ingen kan si om Eth står i 1500 eller 500 USD i midten av mars når ICO lukker.

:slight_smile:

så det er litt å tenke på - tro meg- jeg står med begge beina trygt plantet i 15 + år med EK og fiat.
Det er mye risiko å ta høyde for.

Vi får snart en rating på www.icorating.com - kommer antagelig torsdag/fredag.
Det er ikke akkurat Standard&Poor eller Moody’s (de mangler 100+ år med erfaring for å kunne si det) - men det er i det minste en 3rd-party opinion som er kvalifisert.

Takk for lykkeønskninger!

Mvh
A

1 Like

Jeg sier ikke at ICOen ikke er bra, at produktet ikke er bra, jeg sier bare hvordan de fleste som har vært med på noen ICOer tenker. Det er sikkert mulig å nå hardcap, men sjansen er mindre jo høyere den er :slight_smile:

@VargVemund
takk og forstår - setter pris på kvalifiserte kommentarer slik du og @Potetsalat og flere andre har kommet med her.
God trening for meg når jeg møter mange andre store utenlands.

Jeg er på lang vei enig med deg- så dette er et forsøk på balanse mellom “community” og finansielle interesse-grupper.

Vi må stå med en fot i hver leir i Friend -både før, under og etter ICO - så det er en “balancing act”.

Setter pris på flere innspill as and when!

Mvh
A

1 Like