Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Frontline Ltd. (FRO) 🚱

Frontline: Vil unngÄ RÞdehavsomrÄdet i den grad det er mulig

1 Like

I lþpet av helgen er det mottatt rapporter om at “Bahri is forking out US$ 114 million for acquisition of Evalend Shipping’s 2019-built VLCC “KIRKUK” (320,596 tdw, Built 2019 Samsung, MAN-B&W – 1st ss due 5/2024).”

Vi vurderte vel 2019 byggete enheter til rundt $ 103 mill etter at FRO kjÞpte Euronavs enheter (bÞrsmeldt 09.10.2023), sÄ dette underbygger vel bare styrking i verdier som nevnt tidligere (rundt 08.12.2023 tror jeg).

Det var det hele - og ha en fortreffelig jul! :grinning: :beers: :santa:

2 Likes

Hansson nevner det samme.

SmĂ„sparerne storshoppet shippingaksjer i 2023: – SuperlĂžnnsomt

2 Likes

Financial calendar

Financial calendar

FRO - Sale of its five oldest VLCCs

FRO – Notification of trade

1 Like

Er produkttank-ratene relevant for Frontline? Eller er det en annen kobling? (Har ikke FA+)
Frontline har vel utelukkende rÄoljeskip?

1 Like

De har begge :

https://www.frontlineplc.cy/fleetlist/lr2/

2 Likes

de har 14 som trader clean. 10 av disse er pÄ spot. Afras/LR2

2 Likes

TIL, takk. Ikke en enorm andel av flÄten da, men nok til at det teller.

I hvilken grad er John Fredriksen selv aktiv i dag til dag styringen av Frontline?

“Som utflyttet nordmann oppholder Fredriksen seg hovedsakelig i London eller pĂ„ reise rundt om i verden pĂ„ jakt etter den neste dealen. NĂ„r han er i Norge, er han pĂ„ det norske avdelingskontoret pĂ„ Aker Brygge i Oslo, men han legger ogsĂ„ alltid inn flere dager til Ă„ fiske laks i norske elver.”

John Fredriksen | Kapital

Mitt inntrykk er vel at han ellers er relativt direkte involvert i strategiske ting som Euronav striden o.l. Ellers er det vel Barstad og co som tar seg av daglig drift.

3 Likes

Hvordan pÄvirkes ratene for tankskip (clean og dirty) av at Russisk raffineri-kapasitet svekkes?

For meg virker det som om Ukraina har funnet et Ăžmt punkt i den russiske Ăžkonomien her, og de kommer til Ă„ bombe disse raffineriene uten stans.

https://x.com/jayinkyiv/status/1754886136323883380

1 Like

Disruption er vel generelt ofte bra for ton-miles som et utgangspunkt. SÄ lenge noen har behov for outputen fra raffineriene og mÄ hente et annet steds fra sÄ tenker jeg at det mÄ vÊre bra for clean. Om det pÄvirker dirty sÄ mye er kanskje mer i luften.

Skal se om jeg finner noe mer substansielt enn synsing pÄ det :slight_smile:

EDIT:
www.tradewindsnews.com/tankers/russian-petroleum-exports-plummet-as-refineries-go-offline-for-repairs/2-1-1592485

Betalt artikkel - men denne delen er vel kanskje inne pÄ det du spÞr om:
“Brokers say affect on product tanker market might be mitigated by Red Sea diversions if trade does not go short-haul”

some people say
 :slight_smile:

2 Likes

Det forventes vel at suezmax rater vil synke, men fortsatt vĂŠre lĂžnnsomme i 2024.

AngÄende dirty tenker jeg dette: Russland vil vel nÄ tvinges til Ä Þke eksporten av crude for Ä bli kvitt det raffineriene ikke klarer Ä ta. Fare for at crude lagrene sprenges. Men det er vel ingen VLCC terminaler i ØstersjÞen og Svartehavet sÄvidt jeg vet, sÄ dette mÄ taes av mindre skip. Men vil selvfÞlgelig pÄvirke vlcc ratene etterhvert, da netto global dirty kapasitet vil bli strekt.

2 Likes

Her er jeg virkelig en novise, men har du nylige vurderinger pÄ det eller tenker du ifm. rafineri angrepene? Ref. f.eks denne som kom 1 Feb:
Euronav Highlights Tanker Segment Strength with Strong Results and Outlook)
“While average rates softened in the fourth quarter, for all of 2023 Euronav reports strong increases in the average spot rate for both its VLCC and Suezmax fleets. Further highlighting the strength in the market, they reported 2024 spot rates that are up more than 20 percent for the VLCC segment and 28 percent for the Suezman fleet.”