Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Frontline Ltd. (FRO) 🚱

Fra artikkel postet i krig i Russland/Ukraina trÄden:

“Production of all types of fuels declined by 1.8% to 3.49 million tons last month, the outlet said, citing industry data. While domestic supplies increased by 6.5% to over three million tons last month, exports slumped by 31.5% to just 442,300 tons, as almost all major oil companies have reduced their shipments, according to the outlet.”
+
“Experts from energy analytics firm Kpler expect February gasoline exports from Russia to drop further, affected by reduced output. Supplies to North African countries and Nigeria are forecast to be the hardest hit.”

2 Likes

FRO - Invitation to Q4 2023 Results Conference Call and Webcast

FRO - Invitation to Q4 2023 Results Conference Call and Webcast

Det er vel guidingen som blir mest interessant her?

FRO - Fourth Quarter and Full Year 2023 Results

FRO - Key information relating to the dividend for the fourth quarter, 2023

FRO - Q4 2023 Presentation

Flere ting som kan gÄ galt i VLCC markedet: India overtar for Kina (Mer Suezmax og Aframax i India, kortere distanse til midtÞsten), for mange tankskip kan bygges pga nÄvÊrende forventning om et godt marked, fallende produksjon i USA, mindre produksjon fra Canada sendes til VLCC havner i den amerikanske gulfen pga Trans Mountain Pipeline til vestkysten (Aframax havn), Russisk olje som sendes Þstover fra Baltikum kommer fra havner som ikke tar VLCCs, NordsjÞen sender oljen sin rett inn i Europa som nÄ ikke kjÞper Russisk olje. Det som kan gÄ rett: Altfor fÄ skip er planlagt bygget, inntil videre

2 Likes

Hvor skal de bygges? Det finnes ingen verftskapasitet for VLCC pÄ en god stund, og det er nesten ingen i ordrebÞkene. Alle sykler tar en gang slutt, men denne mÄ enten se et stort fall i etterspÞrsel ellers vil den vare lenge for det sjÞsettes nesten ingen VLCC i nÊr fremtid. Selv om rederiene eventuelt begynner Ä bestille opp nye skip nÄ tar det tid Ä bygge de.

https://www.seatrade-maritime.com/tankers/vlcc-newbuild-orders-forecast-return-2024

Jeg har ikke oversikten over nybyggingsordrene p.t., men tenker det fort kan dukke opp ledig kapasitet ved verftene dersom rederier som har bestilt containerskip kommer seg ut av kontrakten, for segmentet store liners sÄ er det sÄ vidt jeg har forstÄtt en ganske betydelig overkontrahering.

1 Like

Oppgang pĂ„ Oslo BĂžrs – oppdrettsaksje raser etter kapitalinnhenting til USA-satsing

Jeg tror nok den tryggeste siden av dette veddemÄlet er at det er begrenset hvor mange VLCCs som ferdigbygget de neste Ärene. Den stÞrste risikoen er nok de andre tingene som nevnes og gÄr pÄ reduksjon i ton-mile pga at rutene legges om.

2 Likes

Helt enig i at reduksjon i etterspÞrsel (tonn-mil) er den viktigste risikoen, med begrunnelsen du allerede delte. Det var litt stygt av meg Ä lese en lang post fra deg og sÄ pirke pÄ den ene setningen jeg var uenig i, men akkurat ny-bygg ser jeg ikke pÄ som en fare med det fÞrste.

2 Likes

Legger her ved forsiden pÄ JP morgan sin Frontline rapport. Leste denne fordi de gav neutral rating i motsetning til sterke kjÞpsanbefalinger fra andre analytikere, jeg var interessert i hvorfor. I rapporten har de ingen detaljerte betraktninger rundt ton-mille og handelsmÞnster. De mener verdsettingenpÄ $fro er for hÞy sammenlignet med Scorpio Tankers
 Kjenner dere til Scorpio sin ledelse/struktur sammenlignet med Frontline tror jeg mye av forklaringen ligger der. Egentlig ganske lav kvalitet pÄ rapporten, virker som om de kun har sett pÄ regnskapet, ikke de mer kvalitative aspektene av markedet og selskapet.

4 Likes

Sterk olje-etterspĂžrsel fra Kina ifĂžlge Saudi Aramco. https://www.reuters.com/business/energy/aramco-chief-sees-healthy-chinese-demand-looking-more-investments-2024-03-10/

1 Like

Ex dividend USD 0.37 today

Refererer til mine verdianslag (gjengitt her) av de 24 VLCC’ene som mandag 09.10.23 ble bekreftet kjĂžpt av Frontline fra Euronav for $ 2,350 mill enbloc. Disse har som kjent blitt overtatt (mulig med et par unntak?) siden da. I mellomtiden har det vĂŠrt en (positiv) verdiutvikling, sĂ„ da forsĂžker jeg med en ny oppdatering i sĂ„ henseende (i den grad av interesse):

Skipene er (alle rundt 300,000 tdw, 22 av dem bygget i Korea, hvorav 9 med Scrubbere):
Build year No. Vessels

2015 1 Dominica
2016 9 Alboran, Alex, Alice, Andaman, Anne, Arafura, Aral, Desirade, Drenec
2017 5 Amundsen, Aquitaine, Ardeche, Hatteras, Heron
2019 1 Derius
2020 1 Dalis
2021 4 Delos, Dickens, Diodorus, Doris
2023 3 Camus, Cassius, Clovis

Mine reviderte verdianslag er som fĂžlger:

Build year No. vsls Value in $m Total in $ mill
2015 1 87 87
2016 9 93 837
2017 5 98 490
2019 1 108 108
2020 1 116 116
2021 4 122 488
2023 3 135 405

Grand total: $ 2,531m (verdiansatte disse til $2,384 m sist)
=======

Disclaimer:

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert pÄ forholdsvis prompt T/C-fri levering. Uten hensyntagen til SS/DD posisjoner.

Hvorfor jeg ikke verdiansetter hele flÄten? Latskap egentlig, og ikke fÄr jeg betalt for det heller. Men det skulle kanskje gi et lite bilde av utviklingen.

Ellers noterer jeg at SEB justerer opp kursmÄl til 260 (240), og Jefferies til $ 30 ($22).

PS. Har selv aksjer i selskapet (pt 6,400), men skal ikke legge skjul pĂ„ at jeg “trader”.

Litt tidlig kanskje, men jeg Þnsker uansett god helg og god pÄske!

:grinning: :beers:

4 Likes

FRO - Filing of Annual Report

FRO - Invitation to Q1 2024 Results Conference Call and Webcast

Financial calendar