Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Frontline Ltd. (FRO) 🚱

Jeg sitter selv i HUNT og OET da jeg mener risikoen er lavere her, men dersom man er sterk i troen pÄ gode rater de neste 3-5 Ärene, ser jeg absolutt hvorfor ADS kan vÊre hÞyinteressant. De har en svÊrt lav breakeven, og skrapeverdiene er pt. hÞyere enn gjelden. Skulle man fÄ rater pÄ rundt 50.000 dollar frem til skraping, kan det fort utbetales 50 kr i utbytte de neste tre Ärene. Holder ratene seg oppe utover det, kan det jo ogsÄ tenkes at selskapet tar kostnadene med 20-year survey og holder bÄtene pÄ vannet lengre. IsÄfall vil det jo vÊre ytterligere oppside.

3 Likes

Jeg er kortsiktig og sannsynligvis ute innen 6-8mnd, kanskje fÞr hvis jeg har fÄtt den gevinsten jeg er fornÞyd med. SÄ jeg synes absolutt ADS sitt case med veldig lav break-even og potensielt langt hÞyere rater enn de kunne drÞmt om, ser veldig spennende ut. Aksjen bÞr reprises betydelig pÄ veldig kort sikt dersom de nÄ begynner Ä slutte handler i dette spinnville markedet :grimacing: I Q2-rapporten indikerte de snitt for Q3 pÄ snitt-TCE pÄ $25m. :money_mouth_face::money_mouth_face: VolumÞkning denne uken viser jo ogsÄ at flere seriÞse begynner Ä fÄ Þynene opp for dette lille selskapet.
Skipene kan de sannsynligvis skrote med gevinst dersom stÄlprisene Þker, sÄ her blir det mye cash til overs plutselig
 :ok_hand::star_struck:

Takk for mye god info @aksjefokus :raised_hands::raised_hands:

1 Like

Euronav 4Q Knockout

Noen som har noen tanker rundt denne?

1 Like

Fredriksen kommer til Ă„ klinke til med bra utbytte fĂžr jul.

@anon50125742 - Her kommer alle rederiene som har bÄter pÄ vannet til Ä bli vinnere.
BÄde ADS og Hunt er vel de to med lavest cash break-even. Hunter har 18,9, men de har oppside pÄ NAV mens ADS vil kunne fÄ en kontantstrÞm som er helt ekstrem. Jeg ser heller ikke feilen med Ä ha mer enn 1 rederi, sÄ fÄr man det beste av f. eks to verdener.

2 Likes

Jeg liker ogsÄ selskape som lett kan bli overpriset, hvor enn merkelig det hÞres ut. Frontline er et selskap de fleste tenker pÄ med en gang, og sjekker momentumet til. Og det kan fint vÊre overpriset og samtidig forbli det. utbyttemaskin har det alltid vÊrt i gode tider.

Jeg syntes personlig at Euronav ser veldig attraktiv med 42 VLCC(+ 25 suezmax) som prises til 22 mrd nok, mens frontline blir priset til samme med litt over 20 stykker- noen her, feks @aksjefokus som har noen tanker rundt euronav?


2 Likes

Ja, Euronav er et case det, men jeg avstÄr. Jeg skal ta litt om det i dette innlegget, og det vil bli noe av den tekniske sorten. Om noe her blir diffust, still gjerne spÞrsmÄl sÄ skal jeg prÞve Ä gjÞre det klart.

De fÄr igjen for at de ikke skal inn Ä montere scrubbere nÄ, men de mÄ potensielt betale prisen for sin "gambling fra og med 01.01. Selv om de har hedget seg noe ved Ä lagre dette pÄ sine to ULCCer.

Skulle det begynne Ă„ spreade ut (dvs at pris differansen mellom HFO og LSFO - Low Sulphur Fuel Oil Ăžker) noe vi ser antydninger til sĂ„ vil jeg ikke vĂŠre i Euronav. Da er risk/reward bedre i Hunt, FRO, OET, ADS. Det er en billig “forsikring” med scrubber, slik jeg oppfatter det, med stort potensiale i tillegg. Det skal lite til fĂžr du tjener inn hele investeringen pĂ„ $2m-$5m. (Billigere for nybygg, og med at de ikke trenger Ă„ vĂŠre ute off-hire/ute av markedet).

La oss bare se pĂ„ Hunter’s potensielle “negative” TCE BE gitt en spread pĂ„ $330 mellom HFO og LSFO - Relativt edruelig anslag forĂžvrig. Jeg har sett estimater pĂ„ $250-600 i spread. Det som er viktig Ă„ huske pĂ„ er at befrakter betaler drivstoff i spotmarkedet. I denne worldscale tabellen sĂ„ vil reder bli kompensert for drivstoff, og fra og med 01.01 vil det vĂŠre for LSFO, selvom reder kjĂžrer pĂ„ HFO. Blir differansen stor, sĂ„ vil befraktere se seg om etter tonnasje med scrubber og reder vil potensielt kunne bli kompensert for mer enn deres kostnad


En ting er nesten helt sikkert pris differansen vil Þke, og futures markedet er sannsynligvis ikke en god indikator for det som vil skje nÄr alle skal begynne Ä kjÞpe LSFO i det fysiske markedet. Det er ingen som vet hva som vil skje, og derfor vanskelig for futuresmarkedet Ä prise dette inn.

KjĂžp av LSFO begynner NÅ i Oktober/November/Desember. Årsaken er at de skipene som blir sluttet pĂ„ lengre seilinger nĂ„ vil krysse nyttĂ„r, mens de er pĂ„ sjĂžen. De mĂ„ derfor ha en tank med LSFO, slik at de kan bytte over 01.01.

Om vi ser pÄ saken fra Grimaldi -

"Taking about green shipping and the dream to have in the future a zero-emission ship, the Naples-based shipowner said: “Today in the port of Rotterdam the HFO stands at $250 per ton but the future price of the low sulphur fuel I have heard that will be $500 per ton. A 100% increase is something not justified, that’s not the price the refineries will pay to produce new 0.1% sulphur bunker fuel.”

Grimaldi spoke of “speculation” from the suppliers and also added: “Refineries are going to make an enormous amount of money in the future.”

Grimaldi ser at raffineriene vil tjene penger, men denne profitten vil ogsÄ tilfalle redere med scrubbere.

Jeg velger Ä avslutte med et Fredly sitat: Funker ikke shipping nÄ, sÄ er det bare Ä legge pÄ rÞret og aldri drive med det igjen.

Kilde: https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5d7f91d506acdb7e6f1b3664_20190911_HunterGroup_ParetoO%26O.pdf

10 Likes

Supert innspill!kan en del industrier, shipping men mÄ vÊre Êrlig Ä si jeg merker jeg mangler kunnskap til litt av det du skrev nÄ.

Basic: hva skjer med skipene som ikke oppfyller imo kravene 1.1? Vil det bli dagsmulter eller vil de bli stanset? Drivstoffene du snakker om, det er nye drivstofftyper man skal bytte ut med for at de skal slippe scrapingen- sÄ de er utsatt for variasjon utenom sikringen(evt lagringen de hadde i ulcc tankene for Ä justere etter pris). Er ikke scrubberne dyrere enn 3-5musd? Og frontline feks mangler halvparten av flÄten, scenario om de velger Ä stÄ med flÄten pga ekstrem rater- hva blir konsekvens i 2020?

Det med TCE-BE med hunter forstod jeg ikke. Rederen vil bli kompensert for Ä bruke den ene drivstofftypen eller scraperen? Og nÄr det kommer til FRO sÄ har de investert slik at de kan scrape selv uten Ä vÊre avhengig av tredjepart? Styrer en stÞrre del av verdikjeden?

Det vil sannsynligvis vĂŠre noe “juks”, det er nesten umulig at alle oppfyller kravene. Det vil vĂŠre strenge represalier for det hvor befrakter kan fĂ„ problemer, men aller stĂžrst for reder der skipets forsikring potensielt er ugyldig og skipet vil vĂŠre “unseaworthy”. Dette er et juridisk mareritt som jeg ikke Ăžnsker Ă„ grave i for Ă„ vĂŠre ĂŠrlig for det er sĂ„ komplekst, men juks og fanteri tror jeg det blir relativt lite av totalt sett
 Jeg tror de har skrevet om dette pĂ„ www.shipandbunker.com tidligere, som er en god side for Ă„ fĂžlge med pĂ„ dette med drivstoffet og IMO 2020 fra det stĂ„stedet.

Ca. rundt $2.5-5m, litt avhengig. NÄ blir det vesentlig dyrere for de som skal ut av markedet nÄ,
pÄ grunn av alternativ kost - gode rater.
Konsekvensen blir ganske liten for FRO, jeg antar de vil prÞve Ä kjÞre bÄtene i spotmarkedet om ratene er gode, sÄ langt det lar seg gjÞre. Men de kan installere scrubber til neste Är om det blir slik at Þkonomien tilsier at de bÞr gjÞre det.

De blir kompensert for drivstoffet.
Årsaken er at du ikke fĂ„r kjĂžrt HFO (tungolje) uten scrubber (renseanlegget).

4 Likes

Tanker om kurs imorgen. Opp fra start?

Tja, tiden vil vise. Jeg er meget spent pÄ Ä se hvilke slutninger som blir gjort i morgen formiddag.
FÞlg med i VLCC Fixtures appen pÄ iPhone og Android.

Om det fortsetter Ä vÊre stramt sÄ ryker Hilmar Rekstens WS400 pÄ et tidspunkt i hÞst/vinter. Jeg har vel sett WS325 hittil, og det kan fort bli noe mer her, og man kan lure pÄ hvor langt befrakterne er villige til Ä gÄ. Jeg hÄper det blir Hunter Saga/Laga eller en Front bÄt som tar den. Vi kan ikke ha noe av at en greker som John Angelicoussis kommer Ä tar den fra Norge! Her mÄ vi ogsÄ vÊre patrioter Ä holde med fedrelandet! :slight_smile:

7 Likes

Hvis alt skal til himmelen, hvorfor selger SFL Frontline aksjer?

Greit Ä ta litt gevinst pÄ en liten del av beholdningen nÄr aksjen har gÄtt sÄ mye pÄ sÄ kort tid.

Hvis du har hatt en investering siden 2015, er det greit og endelig fÄ avkastning pÄ en brÞkdel av investeringen

Det er alltid noen som kjÞper og selger aksjer. Jeg tror ikke ratene skal sÄ mye mer opp, fordi vi er pÄ rekord nivÄer. Men skulle dette vedvare sÄ vil endel av disse aksjene reprises og utbyttene bli helt hinsides.
Det er bare Ä regne pÄ hvor mye en VLCC genererer per dag med $300k


Jeg har lagt merke til bÄde her og andre steder at folk bruker veldig mye energi pÄ det andre gjÞr, og det tror jeg man potensielt bÞr slutte med. Folk kjÞper og selger aksjer hele tiden.

4 Likes

Kult om noen publiserer rater nĂ„r det oppdateresđŸ€™đŸ»

Skal publisere om jeg fÄr tid. :v:

En kjapp forklaring pÄ forkortelsene WS og MTS i fixtures appen? PrÞvde Ä google men
 :bowing_man:

2 Likes