Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Frontline Ltd. (FRO) 🚱

Fortsatt godstemning pÄ sjÞen.
Flex LNG 5,99% 92
Frontline 5,18% 103,5
Golden Ocean Group 5,44% 53,3
Hunter Group ASA 4,78% 4,82
Hoegh LNG Holdings 3,00% 36,1
BW LPG 2,10% 58,25

Litt nede for Ä trekke pusten, har derfor benyttet anledningen til Ä Þke posisjonen noe. Det er ikke bare jeg som er Bull pÄ FRO.

Danske Bank Markets oppjusterer kursmÄlet pÄ Frontline-aksjen til 164 kroner fra tidligere 95 kroner samtidig som kjÞpsanbefalingen opprettholdes.

Det fremkommer av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.

Meglerhuset skriver at sanksjoneringen av et COSCO-datterselskap var gnisten som «antente» inntjeningen tidlig i tankmarkedet.

«Markedet ser bra ut for nÄ, og vi forventer utbytte allerede i tredje kvartal og gjentar kjÞpsanbefalingen», skriver Danske Bank Markets

2 Likes

FRO - Completion of Equity Distribution Agreement / Increase in share capital

Da er er det ca 8 millioner nye aksjer i lĂžpet av september og oktober. Det blir vel ca 2-3 millioner til fĂžr de har utstedt for 100 mill $ som de har lov til

FlÄten:
Suezmax 28
VLCC 22
LR2 20

Mid price 10.10.2019 Suez: 100k, vlcc 191k, 66k,

Suez: 28100k = 2,8Musd
vlcc: 22
191k = 4,2Musd
lr2: 20*66k =1,32Musd

Snitt break even rapportert Q2: suez 21.300, vlcc 24.500, lr2 16.200

Ren profitt: Gitt alle bÄtene pÄ tur samtidig (skjer ikke):
Suez: 2,2MUSD
vlcc: 3,663MUSD
LR2: 1MUSD

Total ren profitt pÄ Ún dag: 6, 850 mUSD, eller 62 millioner kroner pÄ en dag.

BĂžrsverdi 20.250.000.000.
Profitt 62.000.000

0,3% av mcap i ren profitt pÄ Ún dag.

Det er NAV justeringene av flÄten som driver aksjekursen, men jeeze for noen utbytter som kommer i fremtiden. Fredriksen eier vel nÊrmere 50% av frontline. Han Äpner en champagne i helgen.

3 Likes

Kjekt Ă„ vĂŠre her inne, selv om det er litt ensomt.

3 Likes

NOTIFICATION OF TRADE

For sent Ă„ ta posisjon her? Kan ingenting om tank, har derfor holdt meg unna, seĂžv om det har sett spennende ut.

Man blir jo grepet av fomo :joy::money_mouth_face:

Kommer litt ann pÄ hva slags investor du er. Utviklingen har jo godt mye fortere enn jeg hadde sett for meg, men min personlige mening er at vi bare har sett begynnelsen. Tror du skal fÄ hÞre mye om skipsfart framover, bl.a grunnet IMO2020 og det er nÄ mindre enn 3 mnd til.
Jeg tror ikke det er for sent Ä ta posisjon, tror oppsiden fortsatt er mye stÞrre enn nedsiden, men helt umulig Ä si hvordan den vil gÄ i det korte bilde. Selv om der er mye som tyder pÄ at den vil fortsette oppgangen vi har hatt siste tiden.
OgsÄ nyttig Ä se pÄ historien, selv om mange av forutsetningene er annerledes fÄr en ett innblikk i hva slags potensiale som kan ligge der.

1 Like

Det er gode poeng det. Man mÄ ogsÄ tÞrre og la avkastningen gÄ fÞr man blir redd. Husk nÄ at tank kommer fra 30 Ärs low, og VLCC var pÄ all time low inflasjonsjustert i 17-18.

Om man sitter som mange her inne med SL (som oftest er for tight) og ikke kan la avkasntingen lÞpe mer enn 20-40% sÄ bÞr man holde pÄ med noe helt annet. OET, Hunt og FRO har potensial til Ä gÄ mye mye mer, gitt at markedet fortsetter Ä vÊre stramt. VLCC pÄ $50-80K i snitt gjennom 2020 vil vÊre veldig bra.

2 Likes

Takk for mange gode innlegg de siste mÄnedene om tank og diverse her pÄ forumet, aksjefokus.

Jeg vet at det Ä komme med noe kursmÄl er vanskelig, og som regel ganske ubehagelig for de av oss som prÞver Ä vÊre nÞkterne. Den siste uken har jeg derimot sitt at du har skrevet at HUNT kan gÄ til 8 kr, samtidig som du mimret tilbake til tiden da GOGL gikk 1000% mot Är 2008.

Om du ikke vil gi et kursmÄl pÄ aksjer som FRO, HUNT og OET. Har du noen tanker du vil dele om hvilke potensial disse aksjene har de neste 1-4 Ärene? Jeg husker ogsÄ du skrev denne uken at tank ofte gÄr mye lenger enn hva folk tror. SÄ jeg antar at den delen ogsÄ bÞr regnes inn i vurderingen av hvilken avkastning tankaksjer kan gi de neste Ärene.

2 Likes

Jeg kan si noe om det, men det blir uten FRO. Shipping er det mest volatile markedet du har. Om du har hÞrt pÄ Tid er Penger er de opptatt av volatilitet i rÄvarer, men shipping er noe helt for seg selv.

Jeg sitter lastet med OET og Hunter. Hunter posisjonen var mikroskopisk ved nyttÄr, men har egentlig brukt dippene til Ä kjÞpe mye gjennom Äret og kjÞpte noe OET i August ish.

Jeg selger ikke 1 Hunter aksje under 6. Jeg anser iallfall nedsiden som begrenset pÄ 5.0-5.1, mens oppsiden som fortsatt tilbys er god.

Vanligvis er jeg langsiktig, men i shipping som er ekstremt syklisk skal man ikke sitte gjennom. Jeg er etter all sannsynlighet ute av Hunter med Fredly eller i lÞpet av 2020/21. Jeg er ikke i Hunter i 2022, det er helt garantert og rederiet er hÞyst sannsynlig solgt pÄ det tidspunktet.

Min tankegang er relativt simpel; Snittprisen for en VLCC siste 30 Är er $125m - Dette vil tilsvarer en NAV pÄ 7,7-8,- for Hunter. NÄ er ratene nesten utelukket langt hÞyere eller lavere enn snittet og om dette er en ny syklus kan fort VLCC gÄ til $150m per bÄt som tilsvarer ca 10,-

Vi kan potensielt stÄ foran en syklus pÄ 1-2 Är, og da vil Hunter, OET, FRO kunne gÄ 150-400% til, med utbytter
Da mÄ man finne en exit, fÞr grekere og alle andre skal bygge dette ihjel.

En annen sak som jeg kom over i dag er at stÞrre rentefond som prioriterer ESG ikke finansierer eksempelvis shipping og andre nÊringer relatert til olje. - Mangel pÄ finansiering er veldig bra for eksisterende spillere.

10 Likes

Flott svar og akkurat noe slik jeg var ute etter. Takk for at du tok deg tiden en fredagskveld.

2 Likes

Bare hyggelig, dette er utrolig interresant! :slight_smile:

3 Likes

Veldig spennende Ä fÞlge dette som skjer i shipping nÄ, jeg er helt fersk pÄ dette, men har kastet meg inn nÄ da dette ser lovende ut. Sitter nÄ med FRO og ADSC-ME. Hva er de stÞrste grunnene til at du ikke velger Ä satse pÄ disse @aksjefokus?

Siden du er helt fersk sÄ mÄ du bare nyte dette. Det underliggende markedet har fÄtt fra over-supply til Ä bli helt ekstremt tight nÊrmest over natten og det er P.T. stor mangel pÄ tonnasje, altsÄ bÄter. Vi mÄ tilbake til Hilmar Reksten sine glansdager for Ä se liknende.

Jeg skal vĂŠre den fĂžrste til Ă„ innrĂžmme at jeg ikke hadde sett disse sanksjonene som en “bull black-swan”. Min hoved hypotese dreide seg om IMO 2020, lenger frakt-distanser, lav ordrebok som de primĂŠre faktorene som ville dra dette markedet ut av sin hengemyr. Her fĂ„r man rett og slett 3-4 positive drivere som slĂ„r inn samtidig og da blir det veldig stramt.

Alle de fire tankrederiene pĂ„ OSE vil vĂŠre vinnere pĂ„ det som nĂ„ utspiller seg. Om man tror pĂ„ tank sĂ„ trĂ„r man ikke feil i noen av disse. Jeg tror det er letteste Ă„ prate om hvorfor jeg har valgt Hunter og Okeanis. Hvilket er at jeg tror ett eller begge rederiene blir solgt, og kanskje til Frontline. Med Fredly vil man fĂ„ en exit mulighet, noe som vil vĂŠre bra for deg som investor, for man skal ikke bli sittende i tank for lenge. Jeg fikk ogsĂ„ kjĂžpt mine Hunter pĂ„ 3,3 i snitt hvor verdien av selskapet var 4.5 og ser pĂ„ det som “gratis” mtp at den skulle vĂŠrt handlet pĂ„ 5,- pĂ„ det tidspunktet gitt at den ble priset som FRO. Skulle Hunter vĂŠrt priset som FRO nĂ„ sĂ„ hadde den stĂ„tt i 7,- nĂ„.

I tillegg har han bevist at de Ăžnsker at alle aksjonĂŠrer blir behandlet likt og pĂ„ en god mĂ„te. Jeg har fĂžlgt med Fredly i noen Ă„r, og det er mann med integritet og tillit. Timingen med bĂ„tene pĂ„ vannet har ogsĂ„ vĂŠrt sĂŠrdeles god, og han har vist en slĂ„ende evne til Ă„ “time”.

Om FRO kjÞper Hunt eller OET vil man sannsynligvis fÄ betalt i aksjer og cash. Siden Frontline handler over verdijustert egenkapital (VEK). sÄ vil ikke Fredly eller familien som eier Okeanis gi noen sÊrlig rabatt og Þnsker Ä bli kjÞpt opp til samme multippel, 1.3-1.4x VEK.

ADS har jeg ikke valgt fordi jeg tror stÄlverdiene potensielt kan komme opp drastisk.
I dag har Hunter en VEK pÄ 4.5 pÄ siste nye VLCC som ble handlet @ 96mUSD.
Illustrativt: image

Frontline: Dette er den eneste “blue-chip” aksjen i dette segmentet, men Ă„rsaken til at jeg ikke har kjĂžpt Frontline er flere: Prisingen er stiv, hvor selskapet handles over verdien av bĂ„tene pĂ„ bĂžrs. (ca 1.3-1.4x) I tillegg var Frontline sent ute med Ă„ gĂ„ for scrubbere og jeg er usikker pĂ„ om de scrubberne de har valgt er optimale. Her vil man ikke bli kjĂžpt opp, og man vil ikke fĂ„ ekspansjon til stĂ„lverdiene som du i tillegg vil fĂ„ i Hunter og Okeanis.

Jeg registrerer at Spetalen ogsÄ gikk for Okeanis + Hunter komboen, men om det er den som gÄr mest er ikke sikkert. Risiko-justert likte jeg disse to best.

Om noe er uforstÄelig, eller gresk: Bare spÞr!

8 Likes

Flere gode poenger her, det er ikke vanskelig Ä se for seg en konsolidering i det kommende markedet. Hvis sÄ skjer sÄ ligger det vel en betydelig gevinst i at at hunter og oet handles med rabatt i forhold til frontline.

Ingen kommer vel til Ä kjÞpe ads-me, de gamle bÄtene skal bare kjÞre frem til 2022 og sÄ skrapes.

1 Like

Det er spot on, i tillegg har Fredly og denne greske familien en track-record hvor de tar gevinst i strammere markeder. Fredly via aksjer og denne familien har gjort dette i shipping ved flere anledninger tidligere.

«Main focus on VLCC-growth», ref oppkjÞpsdiskusjon

1 Like