Min spekulative oppsummering:
Funcom er per i dag inne i en svak periode hvor de har synkende inntekter, og investerer tungt i framtidige prosjekter. Denne perioden har vart fra 2018 Q4 til 2019 Q3, og vil vare fram til neste større lansering. Jeg forventer personlig svake økonomiske resultater fra Funcom på 2019 Q4 rapporten, og på framtidige rapporter inntil større prosjekter lanseres. Hvis man ser på rullerende 4 kvartaler tror jeg at en bunn (dvs dårligste 4 kvartaler på rad) vil nås enten på Q4 2019 rapporten i februar, eller Q1 2020 rapporten i mai. Dette kommer selvsagt an på når større prosjekter lanseres.
Kommer hverken outsiders, mutant chronicles, eller conan exiles season 3 + paid content update i Q1 2020 så vil nok også det kvartalet være svakt. Men alternativt kan vi ha nådd bunnen resultatmessig nå i Q4 2019.
De kommende prosjektene jeg tror bidrar til gode økonomiske resultater i 2020 er primært:
- Mutant Chronicles.
- Outsiders prosjektet.
- Conan exiles paid update / season 3 pass.
Jeg vektlegger ikke prosjekter som ikke er annonsert enda, selv om det selvsagt er muligheter for noe overraskende mot slutten av året (Dune). Jeg tror heller ikke MOM på konsoll eller Chop Chop vil bidra vesentlig til årsresultatet for 2020.
Per i dag tynges kursen av at markedet ikke vet når noen av disse prosjektene skal lanseres eller hva de inneholder, så det er bortimot umulig å ha en selvstendig mening om forventet inntjening.
Funcom framstår derfor som en aksje som passer for de langsiktige som har troen på selskapet, og jeg tror man kan posisjonere seg kaldt og rolig helt fram til vi får mer kjøtt på beinet og blir informert om framtidige prosjekter. Det vil si CGI + Gameplay + Lanseringsvindu av minst ett av disse prosjektene nevnt over, gjerne flere.
For oss kortsiktige er det veldig stor forskjell på om prosjekter skal lanseres i Q1, Q2, Q3 eller Q4 2020.
Tidligere har jeg argumentert for at Funcom primært verdsettes ut fra forrige 2 + neste 2 kvartaler, og at det derfor er lurt å begynne å posisjonere seg 3-6 måneder før ett kvartal med stor inntektsøkning. Dette er da selvsagt helt avhengig av lanseringsdatoer samt annonsering av kommende prosjekter. Og om det som blir annonsert ser bra eller dårlig ut.
Historisk har Funcom hatt for vane å ofte annonsere i forbindelse med gaming events / messer, eller som nyheter i forbindelse med kvartalsrapporter.
Framtidige relevante events blir derfor primært:
-
- desember 2019: Game Awards (om natta før børsen åpner på fredagen).
- Slutten av februar 2020: Q4 2019 rapport.
-
- februar 2020: Pax East 2020.
- Mai 2020: Q1 2020 rapport.
-
- juni 2020: E3.
- August 2020: Q2 2020 rapport.
-
- august 2020: Gamescom.
Funcom har historisk ofte annonsert spill 6 måneder eller noe mindre før forventet lansering. Det er derfor grunn til å tro at hvis det kommer en annonsering før nyttår vil det indikere at lansering kommer i 1H 2020. Mens annonseringer etter nyttår tilsier lansering i Q3 eller Q4 2020.
Så er det selvsagt ikke slik at fortiden trenger å gjentas. Strategier og investorers handelsmønster kan endres. Ting endres, så ingen garantier for noe som helst