Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom fundamental tråd

Egentlig greit at man tar seg tid til å få spillet helt helt ferdig før det gis ut men tidspunktet er nok en gang feil. Dette burde de vist og meldt før synes jeg.

1 Like

Butikken blir rigget for salg. Det de oppnår med alle disse utsettelsene av spill, er jo att de nå kan få Q1 og med stor sannsynlighet Q4 til å se helt ræva ut.
Jo dårligere de får det til å se ut nå, jo bedre ser budet på 17kr ut.
Jeg har ingen tro på att funcom plutselig går fra Funcom 2.0 til Funcom -3.0 Skulle plutselig Rui ha mistet all kontroll over Både Oslo og USA kontoret. Nei dette vi har vært vitne til nå er beviste/ påtvingte handlinger fra en presset ledelse. Funcom skal selges koste hva det koste vil.
Tencent skal ha full kontroll i god tid før Dune hypen setter inn. Beste måten å få til dette på til lavest mulig pris?
Utsett inntekter og kjør utgiftene i taket. Det første har jo beviselig skjedd. Resten skjer i forbindelse med fremleggelsen av Q4 og Q1.
Normalt sett ville vi på denne tidshorisonten allerede ha sett nokså mye av hva som venter spillerne i CE utvidelsen. Får vi noe? Nei vi får ikke det, ikke før salget er “tvunget” igjennom eller att Tencent er fornøyd med sin eierandel.

5 Likes

Vil du si at det høres lovlig ut?

Man kan jo undre. Virker jo her nesten som Funcom skal skremme mest mulig og pumper ut negative nyheter. De Vil ha selskapet av børs (kan jo forstå det nesten)

3 Likes

Det er sikkert innenfor reglene, det har advokatene til Tencent sørget for. Det er ikke ulovlig å utsette spill og Funcom kan jo bare si att desverre, men dette var ikke bra nok til å slippe. Vi sikter høyere enn dette derfor best og utsette. Veldig vanskelig å motsi dette.
Det som får meg til å lure er, att plutselig nesten over natten fungerer ingenting i Funcom lengre. Akkurat det tror jeg ingenting på.

9 Likes

Alternativ 1: Dette er bevisst «scary spice» sminking av brura - isåfall utrolig skuffende.

Alternativ 2: All info fra selskapet, Q3 presentasjonen, MC nyheten, Chop Shop osv…dette er den reelle tilstanden på Funcom 2.0 - isåfall utrolig skuffende.

9 Likes

Klart det er Tencent som har ødelagt funcom nå.
For det er jo ikke slik at Conan ChopChop allerede har vært utsatt tidligere.
Evt prestere å ikke få klar MoM-konsoll til Halloween høytiden.
Aldri vært snakk om dårlig stemning og utsettelser av releasevindu fra US-kontoret sin side?
Conan Unconquered?

I full etterpåklokskap ser jeg hvor blind jeg var i min egen analyse av firmaet, både ledelse og produksjon har tydligvis hatt større problemer enn jeg har oppfattet. (Eller ville oppfatte.) Heldigvis ble det en billig feilvurdering. Men jeg ville vært litt forsiktig med å skyve all skyld over på Tencent nå, noe av dette har FC fint klart å knote til selv…

9 Likes

Svaret er sammensatt, men det er ingen tvil om at det er ny storeier som har lagt strategien Rui implementerte i 2015/16 helt død. Den var grunnen til min investering.

MYZ gjorde det bra. CU floppet, og de andre småprosjektene gjorde det helt greit. God læring på veien mot flere og større publishingtitler på tvers av samtlige plattformer.

Pivot fra CSP til CE var helt riktig. CSP ble sågar (tilsynelatende) erstattet av Goldfarb-spillet.

Det fremstår helt tydelig at det er Tencent som tvang gjennom full stopp på MC-prosjektet for å flytte over ressurser til- og skalere opp Dune.

Dette siste grepet (som kan vise seg å være et genialt valg for alt vi vet) betyr i praksis at Funcom 2.0 strategien er død. Vi kunne vanskelig forutse at ville bli enden på visa etter inngangen til Tencent.

Jeg synes ledelsen fortjener størst fordømmelse når det kommer til IR og markedskommunikasjon enn driften av selve sjappa.

I samme fuck-you ånd fortsetter de nå med å flytte launch av CCC til etter oppkjøpsperioden, og vi kan (nesten garantert) ta oss faen på at vi ikke får se noe mer av CE-utvidelsen eller de andre prosjektene før Funcom har blitt kinesisk.

9 Likes

Jeg tar Rui på ordet, MC var ikke i en god posisjon for å lanseres i 2020. Kanskje mulig i Q4? Problemet er når du har brukt masse tid og produktet er som OTWD…

3 Likes

Hvis det er så enkelt så er han en komplett ubrukelig leder - og så ubrukelig tror jeg ikke han er eller har vært.

Tencent ville ha alle kluter til på Dune. Jeg tror nok Rui hadde sluppet et MC (om enn ikke i 100 % optimal forfatning) innen utgangen av 2020 uten den kinesiske føringen.

5 Likes

Så du tenker han lyver i stedet? Jeg tenker at når du har en dysfunksjonell usa avdeling, så kan det bli litt mye. Selv for en god leder.

Tipper de hadde tenkte å kopiere EA suksessen til CE. Når du da viser et produkt 12 måneder før planlagt EA så ser det selvfølgelig ræv ut. Mange måter å vri en sannhet til egen fordel.

Joda det kunne blitt sluppet, men jeg tror ikke det hadde svart seg vs utviklingskost i 2020…

Han har ikke vist det til en kjeft?

Ikke direkte løgn - men det @Hakon sier :slight_smile:

Og jo, han er relativt ubrukelig hvis ikke han klarte å få bedre skikk på USA-avdelingen og prosjektet. De skulle vise oss mer av spillet «snart», slik han sa ved Q2-presentasjonen i fjor.

Dersom MC-prosjektet bare var søppel, og den spillbare versjonen styret fikk prøve (og etter sigende likte) så tidlig som i 2018 like så, så kommer man i så fall tilbake til punktet mitt om en markedskommunikasjon som er under enhver kritikk.

3 Likes

Jeg tror ikke Tencent kjøpte Funcom pga strategien de hadde for å si det sånn. Og jeg tror heller ikke de er imponert over Rui. Jeg tipper han får en god lønn og ny stilling rimelig kjapt.

Jeg kan tenke meg 3 ting de er interessert i.

  1. Merkevarene.
  2. Dreamworld (Competetive advantage :wink: )
  3. Bylos. Men han kunne de bare headhuntet.

Så egentlig bare de to første. Kanskje tilgang til IT industrien i Europa kan telles med i stedet.

Husker denne :wink:

Desember 2019 - kurs 12.70

1 Like

Tror nesten man kan koke det helt ned til Dune-lisensen. Full kontroll over denne og distribusjon i hele verden + særegen posisjon og fortrinn i Kina. Potensialet er til å bli svimmel av.

3 Likes

Husker du Rui diskusjonen vår? Hvor fornøyd er du med Rui nå?

Morti4599INSIDER

1

215

nov. '19

Noen ville sagt at jobben til CEO står på spill når en ny storeier kommer inn i et hvilket som helst selskap. Dersom ikke dagens ceo overbeviser det nye styret eller leverer som forventet over tid vil styret alltid vurdere om dagens ceo er rett mann på rett plass. Nå har jeg ikke noen som helst grunn til å være misfornøyd med dagens ceo. Men slik er nå en gang verden at ceo er ikke noe man har rett på. Man lever da alltid på styrets nåde. Og Tencent kan ha en mening allerede eller ikke. Men de neste to årene blir viktige for Rui. Leverer han ikke da så må han nok gå. Hvor trygt syns dere han sitter akkurat nå?

1 Like

Er annen måte å se det på er at Tencent gir Funcom muligheten til å stanse MC og satse for fult på Dune.

2 Likes

Tencent må sikte seg inn på Dune 3 filmen. Den rekker Funcom, kanskje. Hvis ikke spillet blir kansellert da?

Eventuelt gjøre noe drastisk.