Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom: Hvordan estimere salg ut i fra rankings

The top ranked paid app for iPhone generates 150 times more downloads compared to the 200th ranked app. Similarly, the top paid app on iPad generates 120 times more downloads compared to the app ranked at 200.

et hint

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1924044

App Store har passert 100 milliarder downloads per 8. juni 2015. I 2011 rett før den formelen linket over her (og du ser den under her) ble laget hadde App Store 15 milliarder downloads.

To help app producers with their marketing effort and help researchers in better understanding the Apple’s iOS app store, a 2011 research study[74] tried to estimate the model that converts the app rank to daily downloads. Researchers Garg and Telang from Carnegie Mellon University found that the app downloads follow a Pareto distribution and can be estimated using the equations:

iPad_app_downloads = 9,525 * paid_app_rank−0.903
iPhone_app_downloads = 52,511 * paid_app_rank−0.944

This claim has not been verified by Apple or any other market research organization.

Det er over 750 000 ipad apps siden lansering i 2010.

“On January 7, 2013, Apple announced that there have been over 40 billion apps downloaded from their iOS App Store, with almost half of those downloads coming in 2012.[31]”

2 Likes

Last year billings at the App Store increased by 50 percent over 2013,

Merkelig formel

iPad_app_downloads = 9,525 * paid_app_rank−0.903
iPhone_app_downloads = 52,511 * paid_app_rank−0.944

jo bedre rankinga er jo færre downloads…
paid_app_rank må erstattes med (max-paid_app_rank) for at dette skal gi mening.
paid_app_rank = 1 er best mulig går jeg ut i fra her.

Last ned den pdf’en som jeg linket i første posten.

her er den riktige formelen, en viss forskjell, denne gir mer mening:

i praksis går den ganske lignende som d_ipad = 13,516/r_p

2 Likes

Takk :slight_smile: Jeg fikk ikke til å lime det skikkelig over. Håpte noen av dere tok tak i det og kanskje klarte å få noe ut av det. Målet er at vi skal klare å stipulere noen tall ut fra det. Var vel bra denne linken her?

2 Likes

Jeg tror iOS versjonene selger rundt 40 tusd per dag nå, men alt går ikke til Funcom og spørsmålet er hvor lenge de klarer å ligge så høyt på listene.

2 Likes

Ja men for nå så er de i toppen der. Det er vanskeligere å komme opp dit i utgangspunktet enn å holde seg der. Hvor få er det ikke som kommer på top 20 listen over ipad spill i USA i det hele tatt? Av de tusenvis av spillene som blir lansert hvert år. Det at de er på listen nå er “automatisk” med på å holde de der videre. Selv om de selvsagt vil falle ned uten at de foretar seg noe mer.

Ikke glem tilleggssalg i form av in-game purchases av flere områder. Til 2,99$ pr. bane blir det fort en del kroner av 4 områder. Sikkert ganske mange som kjøper alle områdene, og det blir 12$ bare det.

Hvis man regner ut fra 4000 salg pr. dag i US (iPad/iPhone) utgjør dette 4000*5=20000$. Hvis bare 20% av disse kjøper 1 ekstra område (pr dag) hver utgjør dette 2-2500$.

Med ca. 25% markedsandel i GB/UK, vil dette kanskje utgjøre 3000-4000 salg pr. dag for begge enhetene. Hvis vi nøyer oss med 3000 salg pr. dag, utgjør dette 15000$ pr. dag. Tilleggssalg kanskje 1500$?

Så US+UK med bare iPad/iPhone inntekt ca 40tusd. Sier vi 10tusd for resten av markedet er vi oppe i 50tusd pr. dag. 30% til Apple og 10% til Lego så sitter FC igjen med 30tusd pr. dag til seg selv. Holder de det gående i 10 dager utgjør dette grovt sett 300tusd. Holder det seg gående rundt samme nivå er vi oppe i 2700tusd i løpet av et kvartal. For bare iPad/IPhone vel og merke.

PC/Android/MAC og Linux kommer oppå dette igjen.

3 Likes