Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom N.V.: Kvartalsrapport - Q4 (FUNCOM.OL)

Starter en tråd om Funcom N.V.: Kvartalsrapport - Q4. Kjør debatt! :slight_smile:

4 Likes

Noen formening om hva inntjening er for q4 2018 og q1 2019?

Kjørt en ny poll her @Christian?

bilde

30 Likes

Jensen? :grin:

3 Likes

Ikke snakk om å selge noe på disse kursene :sunglasses:

2 Likes

bilde

8 Likes

Hva er dine forventninger til kvartalsrapporten?

Profit på 1000’+ USD

Redeye research note:

Funcom: Q4 2018 expectations

Feb 26 2019

Funcom will present its financial result for the fourth quarter of 2018 on Tuesday 26 February 2019 at 20:00 hrs CET. The presentation will be held in English on Twitch by CEO Rui Casais and CFO Stian Drageset. Read our expectations on the Q4-report.

Funcom result and estimates:

Mutant Year Zero

We calculate that Funcom has invested around USD 2−2.5 million in the production. A further USD 0.2−0.5 million could have been spent on marketing. Around 100,000 units of the game are expected to have been sold in one month. Ahead of the launch, Funcom signed an agreement with Microsoft that made the game available on Xbox Gamepass, a Netflix-like subscription service exclusively for Windows-based platforms. This type of agreement has become increasingly common in the industry over the past six months as Microsoft is investing heavily in its new service. The publisher is able to negotiate a relatively lucrative deal when a new game becomes available on Xbox Gamespass from the start. We estimate that this agreement could be worth USD 1million. According to our estimates, the game may therefore have brought about USD 3 million for Funcom so far.

High-quality strategy games, like Mutant Year Zero tend to give good sales for a long time, as evidenced, for example, by Swedish Paradox. It is also cost-effective to release new content in the form of DLCs for this type of game. The game also has a good prospect of being released for Nintendo’s Switch, which has become the primary platform for many indie games and strategy games. The reason for this is that the platform is portable and that games of this type are not particularly technically demanding. Perhaps the most important reason is that this type of game sells very well on Nintendo Switch. We expect Mutant Year Zero to be released on Nintendo Switch in the first half of 2019. We believe the game will be profitable in Q1 2019.

Conan Exiles

Conan Exiles is expected to generate around USD 4 million, a sharp decline since Q3 2018, when the game was launched in Japan and 2 DLCs were released. During Q4, two more DLCs were released but looking at sales projections and player activity from Steam DB tells us no big sales boost is obvious. However, sales of approximately USD 4 million would show a 40% revenue growth compared to the same period in 2017.

Funcom will present its financial result for the Fourth Quarter of 2018 on Tuesday 26 February 2019 at 20:00 hrs CET. The presentation will be held in English on Twitch by CEO Rui Casais and CFO Stian Drageset.

To watch the presentation visit the Funcom Channel on Twitch https://twitch.tv/funcom

For questions, contact Funcom by email at: [email protected]

Note that the Fourth Quarter 2018 report and presentation will also be made available just ahead of the presentation on the company’s website at: https://www.funcom.com/.

7 Likes

Og der kom det :muscle:t2::muscle:t2:

Flere godbidder :heart:

bilde

19 Likes

De viktigste tingene jeg fikk med meg:

Mutant Year Zero:

  1. Ikke noe salgstall for MYZ. Inntil videre beholder jeg derfor min ratio på 65 salg per review selv om det kan være for lavt (alt mellom ca 50 og ca 110 er mulig). Jeg gidder rett og slett ikke forsøke å regne meg fram til en fasit da det blir for mange forutsetninger som må gjøres.

  2. MYZ blir nedskrevet over 18 måneder (strongly accelerated).

  3. “We have some exciting new activities coming, and we’ll talk about them as soon as the marketing team lets us.” Så DLC + Switch kommer nok er min gjetning, som sikkert mange andre. De sier også at de er inne i en prosess for å evaluere hvilke av deres spill som kan / bør portes til Switch og jeg tolket det dithen at ingen beslutninger var tatt enda, men jeg tror fortsatt at Switch og MYZ blir en sannhet i løpet av 2019.

Conan Exiles og andre gamle spill.

  1. Conan Exiles nevnes nå blant “other game activities” på lik linje med Secret World Legends, Age of Conan, og Anarchy Online. Min konklusjon er at Conan Exiles nå er over på vedlikeholdsmodus, hvor det sporadisk kommer oppdateringer og forbedringer til spillets kvalitet, og litt nytt innhold (oppdateringer av gamle områder), men at Funcom ikke satser på dette lenger. Med andre ord, utviklerne er nå over på nyere prosjekter mesteparten av tiden. Jeg velger å nedjustere mine estimater for inntekter fra Conan Exiles i 2019 pga dette. Dette er min tolkning, ikke en fasit.

  2. Funcom fortsetter å få nok inntekter fra Anarchy Online, Age of Conan, Secret World Legends, og Conan Exiles til å fortsette å lage nytt innhold, ha community managers, patche opp, lage events, og holde disse ved like. Så Funcom har åpenbart som en strategi å holde gamle spill levende for ekstra inntekter over MANGE år. Jeg tenker det er en fin inntektsstrøm med minimal innsats.

Veien framover: 2019.

  1. Funcom liker ikke si noe om lanseringer hvis de ikke er relativt sikre på det. De sier nå 2020 på coop shooter og conan single player. De melder Q2 2019 og Halloween på nye spill i 2019. Dette tror jeg vi kan ta som 90% + sikkert blir resultatet.

  2. 2019 inntekter blir derfor: gamle spill + conan unconquered + rock pocket games. Dette er mindre spill, men jeg tror at begge er fullfinansiert av Funcom. Det tilsier at Funcom får større del av inntektene fra 2 lanseringer i 2019 enn de fikk fra MYZ. Jeg beholder inntil videre i mine inntektsestimater for 2019 på 90% som Funcom sin andel av inntektene, og at 10% går til utviklingsstudioene.

  3. Det fremheves at Conan Unconquered er basert på en faktisk novelle/historie fra Robert E. Howard. Dette er en novelle som heter Black Colossus som faktisk har vært tegneserie (les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Colossus). Sier oss vel ikke så mye mer.

  4. De sier at de vil vise mer av Conan Unconquered på “selected events” i tiden framover. Jeg antar derfor at Pax East er den største, jeg er usikker på hvilke andre events det kan være (E3/Dreamhack er kandidater hvis spillet ikke lanseres før midten av Juni).

Veien framover: 2020.

  1. Conan Single Player bekreftet i 2020.

  2. Coop Shooter bekreftet i 2020.

  3. Det er enda ikke annonsert noen publishingspill for 2020. Men vi kan anta at det jobbes med. Siden Funcom nå jobber med Dune franchise og skal levere minst 3 spill i løpet av 6 år kan det bli ett publishingspill på denne franchisen i 2020 siden det skal komme en film i slutten av 2020 basert på Dune. Dette er løs spekulasjon fra min side.

  4. Når de diskuterer pipeline så snakker de om 13 aktive prosjekter hvor 5 er bekreftete kjente spill, og hvor 8 er eksisterende spill (MYZ, Conan Exiles, Anarchy Online, Age of Conan, Secret World Legends) eller prototyper for mulige nye spill (3 forskjellige prototyper er da min gjetning basert på tallene som blir snakket om). Longest Journey blir eksplisitt sagt ikke er en av disse 8. Min konklusjon er at Funcom da per i dag jobber med å investere tid og penger i 3 publishingprosjekter hvor ingenting er avklart eller signert enda. Dette er nemlig spesifikt sagt er aktive prosjekter, så hvis de jobbet med ett selskap og ikke fikk avtale, så burde prosjektet være inaktivt.

Selskapet som helhet, annet.

  1. ZPX ble kjøpt for 150k i aksjer + “small cash amount.” Skal vi gjette 150k så det var 50% kontanter og 50% aksjer? Det har uansett liten betydning. Jeg har gitt opp å forsøke å lese det ut av regnskapstallene.

  2. Funcom gjentar strategien sin med å lansere “ikke hvert kvartal, men i de fleste kvartaler framover.” De vil åpenbart vokse, men sier at det tar tid å få strategien på plass. I praksis betyr dette at de har tenkt å fortsette med å være publisher og at de ikke vil stoppe etter kun 3 spill.

  3. Funcom valgte å avskrive MYZ over 18 måneder. De sier også at de sannsynligvis vil gjøre dette for en rekke spill framover. Det de nok har sett er at med flere og flere prosjekter så vil summen som skal avskrives kontinuerlig vokse, og hvis de har 12 - 18 måneder som mål for tiden fra avtale blir signert til spill blir lansert for publishingavtaler (som stemmer med de første 3 prosjektene) så gir det mening å avskrive over ca 18 måneder. Da vil gamle spill gå ut av systemet omtrent når nye spill kommer inn sånn jeg ser det. Det vil føre til at 18 måneder etter lansering blir gamle spill tilnærmet ren profitt, i stedet for at de også medfører kostnader regnskapsmessig pga avskrivninger. Jeg tror det er ett godt valg i stedet for å avskrive over 3 år, eller ta alle kostnader løpende.

  4. Forretningsmodellen til Funcom er premium til PC + konsoll, ikke mobil, ikke free to play.

  5. Tallene var svært gode, litt bedre enn forventet for de fleste tror jeg. Var i hvert fall litt bedre enn mine estimater.

28 Likes

Bra oppsummering.

Jeg tror Petroglyph kommer med et Dune strategispill. ( de gamle dune strategispillene kom jo fra Westwood, og westwood er jo petroglyph ca ).

Kan vi også anta at Openworld spillet i Dune kommer med filmen, dvs sent 2020? ( egentlig tett å lansere 3 store spill på et år… men mye er jo mulig med tanke på hvor mye staben er økt…

3 Likes

Jeg ser på det som direkte usannsynlig fordi de både skal lansere 2 egenutviklede spill i 2020, og de sier at Open World Dune spillet skal inn i pre-production i 2019. Dvs, ikke production en gang sannsynligvis. Med 1-2 år i full production så tenker jeg dette skal lanseres i 2021. Som også passer med strategien deres om 1 egenutviklet spill i året.

Det jeg tror kan være mulig er at de ser for seg muligheter til ett publishingspill i 2020 basert på Dune franchisen. Telltale games har jo stengt ned, Funcom var jo frampå og sa at de drev med ansettelser når det ble kjent. Det kan hende at noen gamle Telltale folk eller andre vil lage ett spill i den stilen basert på Dune filmen.

Hvis samarbeidet med Petroglyph går bra så tror jeg du kan få rett, men jeg tenker begge parter vil se an resultatet av samarbeidet og så har uansett Petroglyph C&C remake å jobbe med etter Conan Unconquered.

1 Like

Jeg håper og tror ikke de lager noe i telltale sjanger… Er en grunn til de konka…

Mange grunner til at de konka, ikke minst at de satset på å bli svært store og på det meste hadde omtrent 400 ansatte.

Jeg tror også mye av grunnen er at de spillene var dyre å lage.

1 Like