Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Regner med over 4M omsetning i dag og litt mer utskifting fra kortsiktige til langsiktige investeringer. Tror vi kommer til å nå 1,25 og kanskje 1,30 før børs slutt i morgen. Ser at omsetningen holder seg sterk foreløpig, hva tror dere?

3 Likes

1.6mill omsatt PAS selger ( mange korte tradere som bruker PAS).

Tror vi får god omsetning og svak oppgang. Er ikke allverdens med nyheter i markedet så tror ikke oppturen starter skikkelig før Q2 tallene ligger på bordet. Med evt krydder Funcom velger å legge med.

5 Likes

Umulig å spå utviklingen utover uken , Funcom har også ofte kommet med nyheter som børsmelding et par dager før resultat presentasjoner også,

Skulle jeg gjette : Høyt volum i alle fall. Vi skal ikke nedover denne uken, men snarere en oppgang.

Hvordan det går videre fredag ? Mange vil gevinstsikre, men det kan være for tidlig. Kommer selskapet med gode nyheter så har kursen ofte en tendens til å øke ytterligere etter en slik presentasjon.

Som nevnt tidligere ville det vært fantiastisk om selskapet kunne gi markedet en indikasjon over økonomiske forventninger til spillet med ulike scenario og med de nødvendige forbehold de må ta, men de siste årene har de valgt å avstå fra dette. Men om interessen for spillet er høy, så kan de i det minste dele dette med markedet håper jeg.

1 Like

Jeg satt igår å funderte på om Funcom vil gjøre mindre hyping mot aksjonærer denne gang pga økokrim saken, hva tenker du om det?

Håper uansett Q2 bringer med seg mer CE info og info om de to nye spillene.

Etter TSW etterspillet så har selskapet valgt en langt forsiktigere linje og “hyper” ikke i samme grad som tidligere. Dette har vært tydelig dersom en leser meldinger og guiding etter dette.

Etter min mening har de lagt seg på en alt for forsiktig linje her.

Det er ikke noe galt å komme med mer informasjon rundt økonomiske forventninger om en tar de nødvendige forbehold tilknyttet dette.

Det er heller ikke noe galt i å gjengi interessen de møter i markedet for et spill/konsept heller så lenge det relaterer til faktisk og kvalitetssikret informasjon (antall som ser en video, antall andre typer henvendelser eller data som viser interesse).

Håper på, men tviler på at de vil meddele oss noe videre her, annet enn å bekrefte at spillet er i rute og forhåpentligvis meddele markedet mer informasjon om andre spill konsepter de har i emning.

3 Likes

Jeg tror de kommer til å kjøre bra på med hype, men med små drypp først før de kjører på ganske hardt tett opp mot release. Dette på grunn av at det Early Access og ikke en fullstendig release. Deretter vil de nok satse på at spillet blir løftet av sosiale medier, og spesielt streamingtjenester. Dette er også i tråd med hva Funcom selv skrev i Q1. Legg merke til at de ikke kommer til å betale for markedsføringen i første omgang.

Ellers er det jo som normalt at det er stille før Funcom kjører rapport.

3 Likes

SPørsmålet er jo også om de ønsker å få hovedmengden med spillere inn når early access starter eller om de øsnker å få en mindre base som kan gi tilbakemeldinger før de øker hypen mens Early access foregår.

Meningene er veldig delt blant de som bruker early accesss ( Rust var jo planlagt som en mindre release ) men de fikk litt panikk når de solgte 1 million spill og plutselig hadde veldig forventningsfulle brukere.

1 Like

[quote]Early Access
For months Early Access was lauded by developers as having two launch events on Steam — one for an incomplete version of the game and the second one for the final version.
Well, I’ve got bad news for you: Every game still has only one launch event and if you’re going to release it in Early Access that date will it be.
Of course some games might be able to get the attention from the media and gamers alike the second time, but even heavy-hitters like Double Fine’s “Broken Age” often fail here.[/quote]

1 Like

Kommer litt an på definisjonen av “hype”.

Tenker en sosiale medier, youtube, messer, etc etc. så er det klart at dette også er “hype” , men tenker en meldinger fra selskapet og guiding så tror jeg fortsatt denne blir svært forsiktig som etter TSW etterspillet.

1 Like

Jeg tror det blir svært forsiktig hyping av funcom. Etter at de kom i Økokrims søkelys er selskapet nesten ikke å kjenne igjen med hensyn til hyping. Hvis vi tenker tilbake til LMO, var det investorene som stod for hypinga og ikke funcom. Selskapet har selv informert markedet om at flere spill høyst sannsynlig ikke vil bidra med noe særlig inntekter av betydning f.eks. The Park og TLJ til mobil/nettbrett. Det passer også dårlig med massiv hyping under rettssaken som fort kan vare frem til jul.

1 Like

Vet vi noe om hva The Park kostet å lage?

Det som kan hemme kursutviklingen nå fremover er “høyde skrekk”.

Naturligvis skjønner jeg at spesielt en del av emisjons deltakerne som har gitt 0,55 åre for aksjen kan være fristet til å realisere. I den grad de ikke har realisert allerede som en god del av dem allerede har gjort i perioden både forut for og like etter at aksjene var tilgjengelige for handel. (ca. 24 Mill ble realisert via låneavtalen med Jebsen og sannsynligvis minst like mye like etter at aksjene var tilgjengelige).

Funcom er ikke som andre aksjer, kursene kan fort stige til nivåer som for mange kan synes uforståelige, men OK la dem synes det og så gå glipp av gevinsten. Men slik er det jo i mange aksjer i selskaper med nyvinninger og nye prosjekter. Det ser en tydelig innen både denne sjanger, teknologi selskap som har noe spennende og enda ikke har kommersialisert sine produkter, Biotech etc. etc. etc.

Legges det ut store salgsordre med bakgrunn i at en tror det her ikke er mer å hente ut fra “sunn fornuft” så kan dette fort parkere kursen (om enn midlertidig). Bruker en “sunn fornuft” prising så bør en heller holde seg til tradisjonellle mer målbare aksjer innen finans, shipping og industri som bl.a Trygve Hegnar gjør. (derav den negative holdning til Funcom og tilsvarende aksjer de ikke “skjønner” hvordan inntektspotensialet måles i. Hadde jeg brukt “sunn fornuft” og benyttet tradisjonelle mål for aksjers verdi så hadde jeg jo aldri vært Funcom aksjonær og heller ikke høstet de gevinster jeg har gjort her, selv med mine mer nøkterne kursmål enn hva enkelte andre synes å ha.

“Markedet har alltid rett” - ingen vits å argumentere…

2 Likes

Hype mot kunde og investor er to forskellige ting, de skal hype dritten ut av Conan Exiles i form av relevant info knyttet til fremtidig salg. Hyper de ikke spillet mot media og derigjen sluttbruker så har de allerede tapt. De MÅ hype spillene sine for å kunne selge og nå frem i mediestøyen.

Og komme med forventninger ifht konkrete målsetninger på salg osv er bare tull. De skal bruke sin hele fokus på å selge flest mulig spill, ikke drømme om å selge ditt eller datt.

Nå vet sikkert du også at Q2 rapporten ikke er et verktøy for å selge spill men et verktøy for å guide investorene og levere resultatet for foregående kvartal

Guiding kan være en del av en kvartalsrapport, men hovedformålet er å rapportere utviklingen i det forrige kvartalet.

At markedet har rett betyr at hver aksje har den samme foventede avkastningen. I så fall er det ikke noe poeng å velge enkeltaksjer, du kan ta tilfeldige aksjer siden alle er korrekt priset.

Slik jeg tolker det du skriver er at markedet alltid tar feil, og priser for lavt mellom spill og for høyt før lansering. Det kan jeg være enig i gjelder generelt.

1 Like

Markedet har alltid rett er like dumt som å si at kundene alltid har rett. Faller på sin egen urimelighet.

7 Likes

Er ikke poenget med “kunden har alltid rett” at selger tjener på å blidgjøre/vise enighet i kundenes mening selv om den er feil, for å selge kunden det den tror den vil ha/få kunden til å komme tilbake? Synes det høres rimeligere ut enn å bevare uenighet med en kunde.

Når det kommer til Funcom er jeg enig i at det ofte kan være vanskelig å forstå kursendringene, spesielt i de første ukene jeg fulgte med på kursen. Men nå har min fortsåelse blitt litt bedre og kursen har beveget seg nogenlunde som forventet. Om vi nå får en nedgang mot 1.15 før vi går mot 1.30 eller om vi går fra 1.20 direkte til 1.30 er jeg usikker på. Håper på en nedgang til 1.15 først for min del, siden jeg ikke er inne akkurat nå. Kjøper meg inn på onsdag om vi ikke har sett tegn til å gå under 1.18 før den tid.

Jeg lurer på en ting: Har vi noen negative nyheter i vente? Slik jeg ser det er det meste ferdig nå, og det meste utover høsten vil være positivt?

3 Likes

Antar det er funcom du sikter til? Har ikke hørt noe men tipper de sender CEO/CFO, tviler på de tør sende komiske erling.

1 Like

Er jo lov å håpe at det ikke kommer noen negative nyheter. Men forsinkelser, lavere interesse enn antatt, høyere kostnader osv kan forekomme, så kan aldri være sikker på at det bare er gode nyheter i horisonten.
Spesielt når det kommer til denne aksjen her.

1 Like