Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Funcom er allerede utsatt, de har sagt de var i rute til å lansere i september, sikkert løgn, men valgte å vente da de hadde mulighet med finansiering. Det nytter ikke å diskutere med 2 fundametalister som Christian og Holmes, utrolig dyktige begge, men når risikoprofilen mellom 2 personer er forskjellig, når synes på en sak er delt så kommer man ingen vei.

Cashflowen blir jo selvsagt påvirket. Men de har penger til utsettelsen. Det var poenget mitt.

Jeg tror grunnen til at @holmes dro i gang diskusjonen her var @Evilfreud sin ordlegging om risiko som implisitt sa at det kun var muligheter for oppgang. :wink:

4 Likes

Hvis FC utsetter EA en gang til så bør ledelsen få et spark bak. Vet ikke om jeg personlig kommer til å gjøre det men kan sikkert få betalt noen av de som har tapt penger på FC til å gjøre det :wink:

3 Likes

Tja, som nevnt så er oppesiden større en nedesiden i mine øyne. Noen vil sikkert være uenige, men da får de heller argumentere for det.

Jeg tror toget kommer til å rulle å gå frem mot launch om man vil eller ikke.

Jeg anser det som høyst usannsynlig for en utsettelse av EA, ref hva jeg skrev over. Når det gjelder CE så ser du på avstemningen vi har hatt tidligere om hva vi tror av salg vil være - det gir en pekepinn på at det er KUN oppside, fordi snittet av hva folk tror CE kan selge er så høyt at det forsvarer langt høyere kurs enn i dag!

Edit: Hvis majoriteten mener 1 krone er verdt 5 kroner, så kjøper man kanskje opp til 4-4,5 før man anser det som risikabelt. Hvis fellesnevner er ett slik syn, hos majoriteten, så gir det seg selv hvor kursen går. Så kan det selvfølgelig komme nyheter som gjør at man mener 5kroningen er for lavt /høyt, eller det kan komme emisjon som gjør at 5kroningen plutselig er verdt 2.5 kroner også. Dynamisk, men enn så lenge er potensialet og oppsiden størst!

1 Like

Markedet priser 1 Funcom - krone (i egenkapital) til 18 norske kroner.

2 Likes

Hvordan priser markedet feks TIL med samme utregning?

En TIL krone får du for 50 øre

1 Like

Mener du da det er lurere å kjøpe TIL enn Funcom?

Nei, det er ikke en automatikk i det. Men markedet er definitivt mer optimistisk når det gjelder avkastning på egenkapitalen i Funcom enn TIL. Jeg følger ikke tankmarkedet, men har fått med meg at det ser litt dystert ut. Men jeg er ingen ekspert, det kan sikkert gå opp og ned.

1 Like

Det kan jo ha noe å gjøre med at Funcom har 2 spill som kommer de neste 3-4 månedene. Som da markedet forventer vil bringe inntekter.

Fant dette på tswforumet :

“There are times I think Funcom’s marketing department consists only of a thousand monkeys working at a thousand typewriters, but then I remember that they’d never spring for that much staff.”

“I love FunCom’s game design but yeah, they obviously hire their marketing team using ‘free booze’ posters at Turkish docksides”

https://forums.thesecretworld.com/showthread.php?96553-why-isnt-10-day-free-trial-mentioned-anywhere-on-main-page

2 Likes

AO on Steam?!
This was something we worked to have working for the 15th Anniversary event, but ran into some obstacles. In the coming weeks, ideally before the next update letter, we will finally be able to put this to rest, determining if we will be able to get AO on Steam. We have been coordinating with Valve to get AO working on Steam. Given our 15+ year old engine, we have been forced to explore some unconventional options to get AO able to run through the Steam client. As soon as a particular update to the Steam client has been deployed, we will better know what our options are, and if will be getting Anarchy Online to finally be on Steam.

http://forums.anarchy-online.com/showthread.php?616113-Monthly-Development-Update-June-2016-(Happy-15th-Anniversary!)

5 Likes

Eg hadde dessverre ikke mulighet til å Være med me hele min lille beholdning lenger, så eg sikret kinopengene med salg av ca halve potten min igpr og idag.

1 Like

Funcom er jo i en lite kapitalintensiv bransje, hvor inntjeningen har lite med egenkapital å gjøre. For tankskip så er det helt motsatt.

TIL tror ikke de får solgt skipene sine til 1kr pr aksje, så verdsettingen av TIL er nok ikke helt reell. Det er “buyers market” i tank for tida, mye fordi det er vanskelig å få finansiering. TIL har derfor tenkt å sitte på skipene lengre enn først planlagt.

1 Like

Yes Christian, var litt av poenget mitt på motsvaret jeg fikk av Holmes når jeg skriver at mange mener at Funcom kan forsvare kurs flere kroner høyere enn i dag - da avstemingen her inne mente at over 1 mill i salg ikke var utenkelig.

Selger Funcom 1 millioner enheter av CE første 3-4 mnd så står ikke kursen i 2 kroner for å si det slik.

AOC og TSW var begge ganske investeringsintensive, men noen får det til med liten startkapital som Minecraft er et ekstremt eksempel på. I PD2 som kanskje er mer relevant har SB fått ut ganske mye på investeringene.

Det sier jo veldig mye om hva det er man får når man kjøper en Funcom aksje. For 18kr får man 1kr egenkapital, de 17 andre kronene er kontraktene, IP-en, eksisterende spill og spill under utvikling.

Sammenligner man med f.eks Stillfront, så synes jeg de virker veldig mye billigere. (Jeg har ikke aksjer i Stillfront - enda).

2 Likes

Hvilke spill har de i pipeline som skal selge bra?