Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Er dette tall du fant på nå, eller har du bare regnet feil? :wink:

1 Like

as of May 26, Bloomberg reports that the company’s overall stock has doubled to reach $520 million.

Det er vel omtrent 4 milliarder NOK?

Blir spennende å se tall fra Conan Exiles og hva kursen er da altså.

1 Like

De solgte jo mye mer enn 500k av AoC.

EDIT:
520 millioner mai 2008-USD var ca 2,6mrd kroner. Funcom satt vel på det tidspunktet på rundt 300mnok i cash og null gjeld.

Det er også verdt å nevne at mens de i 2008 brukte penger som vann på markedsføring, så vil kassen til Funcom begynne å bli rimelig skrapa ved EA lansering i 2017. Hypen blir neppe den samme for å si det sånn. :wink:

1 Like

Rart at IGN skriver det da. Hvorfor skulle de skrive feil om noe sånt? Du får finne frem dine kilder på at dette er feil i såfall.

Nå var vel dollarkursen nede i 5 på det tidspunktet som AOC ble sluppet, som gjorde at $520 million tilsvarte ca. 2,6 milliarder NOK.

Jeg tipper kursen blir det samme som antall millioner solgte, så 2 millioner solgte spill gir 2 kroner i kurs osv. 0.5 gir 50 øre. Dvs langsiktig kurs, ikke hype kurs.

Du tok ikke med hva market cap var en stund etter lanseringen, men det er kanskje ikke så interessant (da har “alle” solgt)?

1 Like

Det har du rett i det altså. Glemmer fort at USD var så lav den gangen. 5,1. 2,6 milliarder var da MCAP den gangen. Uansett en veldig fin MCAP basert på disse salgstallene. Blir veldig spennende både når man får salgstall for Conan Exiles og Q1 rapport 2017 blir selvsagt veldig interessant. Hvis omsetning for 2017 vil ligge på 200-300 mnok. Da vil vel Funcom legge seg på MCAP 2 milliarder antar jeg.

Før release av AOC (nov 06 - apr 08) var Funcom priset mellom 1-1,3MNOK.

30/6.2008 mente Martin Hoff 30KR var et godt kjøp, og hadde et kursmål på 100KR :slight_smile:http://e24.no/makro-og-politikk/funcom/analytiker-funcom-aksjen-er-billig-naa/2512444

1 Like

Age of Conan ble annonsert tidligere. Senest januar 2006. Så AOC launch var allerede priset inn ja.

Ok men fant bare data tilbake til nov. 06 i farta :slight_smile:

1 Like

Jeg tipper du tar feil, mm de selger 400.000 på ett år så 400.000 neste osv, da kanskje du får rett. Du må spesifisere horisont, ellers er tippingen din intetsigende!

2 Likes

2 millioner solgte vil gi en langt høyere kurs enn 2.

1 Like

7 måneder etter release av AoC var mcap på ca 150-200mnok. Da hadde de vel solgt rundt en million kopier.

Tror jeg husket feil i posten over når jeg sa de hadde 300mnok i cash, mener å huske at de hadde ca like mye i cash som de var verdsatt til i januar 2009.

Prisingen ved AoC lanseringen kom vel av at mange trodde AoC kunne bli det nye WoW. Det blir omtrent som om folk nå tror CE kommer til å bli det neste Minecraft…

1 Like

Det er stor forskjell i det å selge en million kopier av MMO’et Age of Conan og 1 million kopier survivalspillet Conan Exiles.

1 Like

Husk at det er de færreste som selger en million kopier. Det kommer ut nye spill på Steam hver eneste dag fra utviklere med ulikt budsjett og som gjør så godt de kan. Funcom er på ingen måter unike. Eller, de er unike i den forstand at de har dumme investorer som kaster penger etter de uansett hvor mange ganger de feiler. Sånn sett er de helt ekstraordinære. :smile:

2 Likes

Du synes vi er dumme, jeg synes du er en hoven tosk som tror han er bedre enn alle andre og i tillegg kan ture frem å si han er det, iallefall indirekte :wink:

6 Likes

Han er like dum, han har også kjøpt Funcom. Så lenge man også selger på et høvelig greit tidspunkt så trenger det slett ikke være så dumt.

2 Likes

Hvis ikke Funcom hadde solgt seg ut (gitt bort? “Avhendet”) sin eierandel her kunne det kanskje ha tippet vektskålen over til kjøp for min del.

1 Like

Funcom har besatt to stillinger til. 3 igjen der nå.

Lurer på når vi får annonsert neste store spill fra Durham? De lager jo et lite multiplayerspill basert på TSW IP nå som slippes i Q4, men så skal vel de start på et nytt stort spill tror jeg. Oslo starter på et lite Conan spill etter slipp av Conan Exiles. Blir mye nyheter i okt-jan i hvertfall. Det er sikkert.

1 Like

Tror ikke vi hører så mye om det før de er ferdige med det spillet de holder på med.

1 Like