Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Funcom burde forklare litt mer om dette i neste kvartalsrapport. I tillegg til å svare Christian når han spør dem selvsagt :slight_smile:

Sendte en mail, så får vi se hva de sier. Skrev av en eller annen grunn på norsk, så kan muligens ta litt tid. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg blir ikke akkurat beroliget hvis de gir ut den type informasjon til enkeltpersoner og ikke hele markedet.

2 Likes

Det var akkurat det jeg tenkte også, men jeg er litt usikker på hvor mye det egentlig betyr.

Hva Funcom priser spillet til/forventer å få inn er jo egentlig mindre interessant enn å se hva man tror markedet er villig til å betale. Funcom har virkelig vært fullstendig ute av synk med hva markedet synes er ok med prismodellene sine tidligere. TSW og spesielt LMO bærer jo preg av at Funcom [strikethrough]ikke visste hva de drev på med…[/strikethrough] bommet fullstendig

EDIT
… leste mitt eget innlegg og jeg høres virkelig negativt/nedlatende ut. Vi får se, kan jo godt være jeg ender opp med å like CE. For min del, så må grafikken bli endel bedre, også må gameplayet være morsomt. Hadde de klart å lage noe i retning av det siste DOOM-spillet, men meelee, så hadde mye vært gjort. Hvis de kommer med noe AoC-lignende greier, så kommer jeg neppe til å gidde. Det var bra i 2008, men ikke så hot i 2016 :wink:

2 Likes

Hva tror du om satsningen på RP community?

1 Like

Funcom har selv presentert hva konkurrenter ligger på av salg som referanse. Opp mot 3-4 mill. De har også sagt at de forventer at de kan gjøre det bedre enn disse pga. veldig sterk IP. Conan+survival virker veldig riktig og har god timing. Derfor er jeg litt positiv ja :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror ikke det er stort nok, men det er utfra hva jeg har sett i Aoc og Tsw. CE er jo ikke et mmorpg, så kanskje fungerer det bedre her?

2 Likes

Hva er det ?

1 Like

Rollespill

2 Likes

Roleplay

1 Like

Nå varierer jo inntjeningsmodellen fra spill til spill. Og hva som blir Conan Exiles sin inntjeningsmodell vet vi lite om enda. Det er noe av det jeg håper å høre mer om i neste kvartalsrapport.

Husker dere lifetime membership avtalene Funcom har solgt mye av? Kanskje de vil selge noe sånt som “alle fremtidige utvidelser inkludert” eller lignende?

Bare de holder det de lover, synes synd på de stakkars barna som kjøpte lifetime membership i LMO, som var veldig lite verdt da de relanserte som b2p til en lavere pris og det var ingen fordel å være lifetime member. Nå viste det seg også at “lifetime” ikke varte så veldig lenge.

Litt av poenget med EA er at du ikke vet hvor lenge spillet vil overleve, hvis det er vellykket så øker du investeringene, ellers kan du stoppe utviklingen og legge det ned.

Det er helt vanlig i f. eks. Playstation store å selge spillene til to forskjellige priser. Da en dyrere hvor du får fremtidige DLC’s inkludert.

Er det vanlig for spill i Early Access? Eller tenker du ved full lansering?

Det er noen spill som slipper unna med det i EA, men det hele føles ganske så unaturlig. Du har ikke tid/penger til å gjøre ferdig spillet, men du kan kjøpe collectors edition og få med barding til hesten din?

1 Like

Er det conan IP spillet? Det kommer det ingen nyheter fra før etter CE.

Du glemmer det viktigste, Funcom har svart belte i mikrotransaksjoner. Du tar utgangspunkt i at de kun skal tjene penger på å selge spillet. AO,AOC,TSW,Lego. Alle spillene dems har hatt flust med microtransaksjoner og gode inntekter pr spiller.

Så MK1 trenger ikke være helt å jordet iforhold til inntjening.

2 Likes

Nei det skal vel lages i oslo og blir av type small.

1 Like

De har sagt det kommer i Q4 altså TSW IP, så da må markedsføringen starte får CE får EA

Tja… Hadde de solgt bra samtidig, så hadde jeg vært enig, men de har alltid hatt problemer med å holde på spillerne.

Ta Diablo 3. Det ble ødelagt av auksjonshuset som gjorde at så å si alt bra stash måtte du kjøpe. De patchet det ut etterhvert, og fikset lootet, og spillet ble vesentlig bedre. For meg så var det som natt og dag.

Problemet til Funcom hvis de gjør noe lignende er at de neppe hadde overlevd lenge nok til å fikse spillet. Diablo 3 solgte veldig på merkenavnet. Den luksusen har ikke Funcom.

Når jeg regnet på hvilke inntekter de kunne få, så tok jeg utgangspunkt i Payday 2 sin salgsmetode. Hvis Funcom dobbel- eller trippeldipper på betaling pr spiller får de nok inn mer pr spiller, men færre spillere. Ikke bra for et multiplayerspill hvor man er avhengig av en hvis spillermasse.

1 Like