Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

For det første er det mest riktig å si at The Park solgte mellom 80-100k ikke sant?

Når du kommer med 500k solgte tilsvarer kurs 50øre, hva tenker du her?
500k første halvåret, eller 500k over 5 år? 500k på PC første halvår - 50 øre not so much!!!
500k over flere år - Funcom ferdig eller ny emisjon / noe ekstraordinært!

Jeg mener antall solgte i EA - dvs første året.

Problemet er at han HAR peiling på spill, tilsynelatende! MEN @StjerneBris, sammenligningen din her er virkelig ute å sykler!

Da snakker vi fiasko!
Vi snakker Reign og Kings med disse salgstallene gjør vi ikke?
Tror du så lite på CE?

500k er egentlig ganske mye. De færreste spillene selger såpass mange kopier på Steam. Men 50øre er jo penger det også :wink:

Det er kanskje best å bare sammenligne med virkelig suksessfulle survivalspill, så vi kan trekke noen streker og si at “Ja, men Funcom selger fra 500k og oppover”… Fordi er det noe Funcom kan, så er det å lage suksessfulle spill som virkelig holder på spillerne over tid, og som selger i hauger og lass!

Eller vent nå litt…

Det var en kommentar til Stjernebris om at 500k ikke er så høyt og at jeg mente det ikke var urealistisk, men ikke så positivt for aksjekursen.

1 Like

Det er jo ikke bare hvor mye de selger som betyr noe. Det er vel nesten viktigere med hvor stor andel av spillerene de klarer å holde på og hvor mye cash de klarer å få ut av hver spiller fra in-game shop’en og dlc’er.

Hvor mange aktive spillere tror dere AO+AOC+TSW har i dag ?

2 Likes

Tilsammen ca. 15000 spillere gjetter jeg, basert på tall fra SteamSpy…

Det er veldig vanskelig å si, med tanke på at det trolig er mange spillere utenom steam.

Tror du det er fler utenom Steam enn gjennom Steam?

Hadde steamspy vært fasiten her så hadde Funcom vært “best i klassen” med tanke på inntekter per spiller :wink:

Ja , basert på inntektene til Funcom vil jeg si at det fremdeles er flere spillere som ikke spiller gjennom steam enn som spiller gjennom steam.

4 Likes

Ja, det tror jeg, både AoC og TSW var til salgs lenge før de kom på Steam. For TSW vil jeg tro at så å si alle alle “hardcore” folka fra tiden før de kom på Steam.

3 Likes

Det er nesten umulig å slå fast uten å ta noen forutsetninger, men det ødelegger også tallene, da det garantert ikke er slik…
Men som et eksempel:
Se bort fra Steamkjøp og DLCs.

  1. Qx inntekter delt på 3. Månedsinntekt har du da.
  2. Ta så utgangspunkt i at fleste spillere som betaler for en måned betaler for flere måneder av gangen, og at snittet per spiller blir på ca. 10 USD for enkelthetens skyld.
    3 Da blir det ca. 66.666 spillere (ved 2000TUSD i inntekter) betalende spillere, som ikke tar hensyn til F2P, og som sannsynligvis er litt for høyt da noen faktisk bruker DLCs og kjøper ingame items. Tall på Steam er en indikator for en utvalgt gruppe når det kan kjøpes/spilles fra andre steder.

Funcom vil ikke dele faktaene, da det ikke er god PR å si en har mindre enn 100.000 spillere fordelt på alle MMOene sine. De selskapene som gjør dette, gjør det siden de har meget meget mange av dem. Enkelt og greit.

Det eneste vi trenger å vite mener FC er inntekten til selskapet og resultatene.

1 Like

Men da forutsetter du at veldig mange av de gamle spillerne fortsatt henger igjen i spillene. Med Steam har mange nye kommet til, og jeg tror denne delen idag er mye større enn den andelen som kjøpte spillene gjennom Funcom selv. Hvorfor skulle Funcom ha bedre retention utenom Steam enn gjennom Steam? Spillerne faller jo fra på Steam etter hvert eneste Steamsale. Tenk hvor mye fortere de forsvinner uten disse pulsene.

Inntektene kan vel godt komme fra in-game shoppen og ikke ha så mye med antallet unike spillere å gjøre?

Har de ikke endret det meste mtp kostnadskutt, lave utviklingskostnader, grafikkmotor og strategi på flere utgivelser? Blir det da riktig å sammenligne med de store tunge titlene i en sjanger de ikke mestret fullt ut slik at de kommersielt kom til kort, og basert på dette har valgt en annen retning?

De solgte vel 2.6 millioner av AoC før det ble f2p? Men igjen så blir vel det også en unødvendig sammenligning.

Sammenligningen mener jeg må skje mot de tilsvarende spillene der ut som CONAN EXILES direkte er i konkurranse med. Så må man videre se på budsjett og utviklingstid vs konkurrentenes. Så må man senere vurdere hva man får presentert av videoer, info osv når dette blir klart. Til sammen får man ett grunnlag som danner forventning og potensiale, tar jeg feil?

Siden de bruker mye fra AoC så er jeg av en oppfatning at selv om spillet koster så eller så mye å utvikle, så er utviklingskostandene i teori høyere enn hva de bruker nå, sammenlignet med de som må utvikle alt fra scratch? Hva ville CE kostet i utvikling uten historiene, musikken, modellene osv, hva ville Avengers kostet uten tegneseriene i bunn?

Hva er størrelsen på teamet til Funcom som jobber med CE kontra de andre titlene? Hva har de kostet å uvikle? Hvordan var kvaliteten på disse ved release? Dette er hva Funcom må være like bra som / være bedre enn?[quote=“StjerneBris, post:3703, topic:838”]
Jeg tror CE kommer til å få mye dårlige reviews pga bugs, glitches, elendige animasjoner og at de bruker merkenavnet Conan til å selge et spill som har enda mindre med Conan å gjøre enn det Age of Conan hadde.
[/quote]

Hva tror du lansering av spill på UE4 plattformen har å si for bugs og glitches? Hva er merkenavnet Conan? Arnold? Eller verdenen med mystikken, vesene, karakterene til tiden det er satt?

3 Likes

Nå mikser de vel inn DreamWorld med UE4, så jeg forventer noe i stil med at Christopher Nolan og Uwe Boll regisserer en film sammen, f.eks at de tar annenhver scene. Noe vil funke veldig bra, andre ting vil bare se merkelig ut.

Conan er vel knapt nok med i spillet? De bruker bare navnet i håp om at det skal generere salg. Arnold har absolutt ingenting med spillet å gjøre whatsoever, så det der skjønner jeg ikke hvorfor du tar opp.

Jeg tror de som går inn i spillet og forventer seg en dypt utbrodert bakgrunnshistorie fra Hyboria og som er blodfans av tegneserien kommer til å bli veldig veldig skuffet. Dette er en RUST/ARK-etterligning med Conan-aktig re-skin.

Personlig tror jeg anmeldelsene på Steam vil by på mer underholdning enn selve spillet. :laughing:

Unreal brukes vel til grafikken og nettverkskode mm fra dreamworld

UE4 front end, DreamWorld back end! Nei, jeg mikser ikke!

Så det du sier er at det ikke er noen sammenheng mellom inntektene fra in-game shop og aktive spillere ? :wink:

1 Like

Det har du din fulle rett til å mene, men så er du også typen som drar inn SOMA i sammenligning med CE, så validiteten synes jeg man skal ta med en skuffe salt! :santa:
:wink:

3 Likes