Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Starbreeze har vel ca 10 prosjekter på gang nå, hvor kun inntektene fra Payday 2 gir inntekter som synes i regnskapet? Det har en ganske sterk verdi å ha et spill med den største steam communitien noe man nok ser effekten av når det kommer til DbD salg. Starbreeze sitter på ganske mye hottere IP-er enn det Funcom sitter på.

Når det er sagt, så solgte jeg de siste Starbreeze-aksjene mine til 25kr, samtidig, jeg vet ikke om det var smart på lang sikt. Kan godt være jeg angrer om et år. :wink:

Forsåvidt, men jeg redigerte innlegget til å si forward P/E som vil si at det er en god del usikkerhet i tallene. :wink:

Ved et evt suksessscenario må man også regne med et gjeldfritt Funcom med ca 360m aksjer. Ved en evt flopp, så må man regne med at de fortsatt har rundt 7musd i gjeld. Det er også noe som påvirker risk/reward.

Starbreeze var priset til rundt P/E 9 da jeg kjøpte aksjen for første gang

2 Likes

De var langt nede de også og var avhengig av at PD2 skulle selge. De hadde vel uansett et helt annet kostnadsnivå enn Funcom ? Så vidt jeg husker hadde de ca halvparten så mange ansatte som Funcom har nå. En annen stor forskjell på SB og FC er at SB lager spill hvor de ikke har kostnadene på hosting/båndbredde som Funcom har med MMOene sine + CE.

EDIT: SB hadde vel heller ingen gjeld i 2013

Starbreeze gjorde helomvending ved å fusjonere med (eventuelt kjøpe opp om du vil) Overkill Software, bestående av kjernen fra tidligere GRIN som gikk konkurs, og GRIN/Overkill-sjefen er nå CEO i Starbreeze. Det er derfor de har gjort det så bra, de har en ekstremt god CEO og meget dyktig ledelse generelt. Funcom har vel ikke skiftet ut nok av ledelsen til å kunne sammenlignes. Men de fortsetter å prøve seg på allerede ihjelbrukte konsepter…

1 Like

Som @holmes skrev, Starbreeze ble jo en stund priset til P/E 9. :wink:

1 Like

Hvilke andre lignende selskaper?

Men sannsynligheten for at Conan Exiles blir noe annet enn “enda et survivalspill” gjør at jeg ikke tror det blir noen smash hit akkurat… Hvor mange kopier må selges for at det skal regnes som en suksess?

Med konkurransen i sjangeren blir det veldig tungt for Funcom å utmerke seg, annet enn med helt sykt realistisk sandfysikk da.

Tenker du på servere da? De skal jo ha dedikerte servere. Hvordan gjør Starbreeze det?

Det meste er peer to peer…

1 Like

Ja kanskje CE blir det nye WoW :wink:

2 Likes

Jepp, å sammenligne Funcom med de som har vært store og suksessfulle over tid virker ikke så veldig nyttig i mine øyne. Dette er selskaper som kan komme med en ny IP og ha en god sjanse til å lykkes. Funcom er der at de trenger en IP som Conan for å i det hele tatt ha en sjanse.

1 Like

Ikke veldig overraskende at det finnes selskaper med høy P/E? Det kan jo godt være at det finnes nok risiko-villige Funcom-aksjonærer til at forward P/E blir drevet langt over 20 ved en suksess, men det er neppe så lurt å være en av disse, og kanskje ikke så lurt å regne med disse? :wink:

Anyway, så har vel dette sporet av til å bare se på de scenarioene hvor Funcom gjør det bra. Greit nok, men det gjør gjerne at man feilpriser aksjen fullstendig. Siste tilfelle: emisjonen nå sist.

2 Likes

Ambisjonene deres er top 10 i Europa, innen 10 år. Men man vet jo aldri, de kan fort komme dit før den tid hvis de får noen spillsuksesser. Og kommer de dit, nærmer vi oss prisingen til noen av de selskapene som MK1 viser til.

Risikoen er nå også langt lavere, på grunn av Early Access. Da kan de stanse den videre prosessen hvis det ikke viser seg å slå an. I så måte er det nå en lavere risiko å gå inn i selskapet, enn det var for eksempel når LMO sto på trappene.

I tillegg kan det mindre spillet som kommer i Q4 overraske, siden det er multiplayer og Funcom kommer til å kjøre hardt på med Twitch og Youtube.

2 Likes

Eg synst Funcom var litt uheldig med at ikke lmo ble lansert tettere på Lego filmen, lmo kom vel ca ett år etter filmen, og i mellomtiden kom det flere andre Lego spill, stemmer ikke det ?

Om ett høy risiko selskap lykkes, og baner vei for fremtiden med og overbevise markedet om dei lykkes samtidig som prosjektene generer mer penger enn hva det koster å utvikle, så er uansett en mcap på en miliard for lavt, også dersom Funcom treffer med og bli blandt topp ti i verden som jo målet er

Filmen kom vel i februar 2014 og spillet i oktober samme år på PC og OS X. Mobile / Tablet kom i juni 2015 og da ble også spillet offisielt lansert som B2P.

Det kom flere Lego spill under hele denne perioden som gjorde det bra.

"Lego games sales have made $2bn for Warner Brothers "

“Lego has been a key driver of the video game growth. More than 150 million video game units have been sold worldwide, led by the popularity of the Lego-themed “Batman,” “Star Wars” and “Harry Potter” games. “Lego Dimensions” is the 29th video game from the franchise.”

http://www.latimes.com/entertainment/envelope/cotown/la-et-ct-warner-lego-20150923-story.html

1 Like

Tipper det var typen spill som gjorde at de bommet. Var ganske likt Chima-spillet og det funker bare ikke når det ikke engang finnes muligheter for bygging eller PVP. Når man i tillegg ikke kan lage sine egne navn i spillet blir det bare kjedelig. Mye av dette var sannsynligvis på grunn av restriksjoner fra Lego.

Spillet baserte seg bare på hack n’ slash og dårlige quests. Det fungerer i Diablo, men det blir for lettvint og det burde de kanskje ha forutsett, spesielt når tidligere spill som Pets VS. Monsters fungerte dårlig.

I tillegg var spillet altfor stort (2GB+) på iOS og Android, og hadde altfor dårlig støtte for de forskjellige enhetene.

4 Likes

Tror Starbreeze var oppe på en P/E på 150 eller noe på det verste/beste ? Faktisk litt høyere.

Synes uansett å sammenligne seg med Star er litt gærent. Det er vel forventningene om hva fremtiden vil bringe ift deres VRsatsing som kjører mye av skuta der? Avtalen med IMAX sier vel sitt om hva som forventes av kvalitet på disse produktene de nærmeste årene?
Greit de var skakkjørt en gang i tiden, men tror ikke vi skal forvente at funcom skal ha samme utviklingen til tross for at vi legger til grunn suksess med CE.

Fant dette nå

03.05.16 var sluttkurser til Star 17kr og finner følgende tall fra denne dagen

"Starbreeze börsvärde 4 miljarder

PE-tal 97
P/S 13
P/B 9,7
Skuldsättningsgrad 0,4 (solidetet 70%)
Rörelsemarginal 7%
Vinstmarginal 13%
ROE 9"

Høyeste sluttkurs var 26.30 den 02.06.16. og denne kursen gir vel en P/E på ganske nøyaktig 150?! Helt sykt!!

Koriger meg gjerne om jeg tar feil.