Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Hva skjedde i 2014 med funcom? Ser kursen lå på 4,5 og 6 gjennom det året. Forventer man det samme fra aug/sept og videre?

Vet oppmerksom på at det nå er langt mer aksjer enn det var den gang, en kurs på 5 nå vil gi mcap på over en milliard menst det i 2014 ville gitt bare 450MNOK

3 Likes

Det er et viktig poeng, tror ikke vi får et så voldsomt rally som det har vært ved tidligere anledninger.
Men håpe kan man jo!

Noe sånt pr nå? (Tok en rask titt på prospektet så kan være jeg glemmer noe):
310 000 000 Mcap
+70 000 000 Gjeld
-45 000 000 Cash <- Blir gjetning hva de sitter på i cash nå, men basert fra prospektet (NOK 56mill.)
=NOK 335 000 000

Mindre cash, hugs lånet til Jebsen samt kostnader tilknyttet emisjonen

Det har jeg tatt høyde for der.

1 Like

Er på besøk hos svigermor, må legge bort telefon for å spise kaka.
Men da stemmer det, syns bare det virket høyt med cash

2 Likes

Kan hende, men de hadde TUSD 7,073 i cash etter emisjon (i følge prospektet). Kan godt hende de har brukt en del penger nå som de har fått sjansen.

De hadde 17MUSD i rentebærende gjeld og 8MUSD i cash ved inngangen til 2014, så den lå sikkert mellom 7-9 mill USD eller der omkring.

EV=mellom 400-550mill NOK?

Da har du ikke sett analysene til 100bagger - analyser jeg tror mange her på forumet støttet, derav kurshoppet.

1 Like

Analysene var greie de. Problemet var at spillet floppet.

Analysene hadde ikke med seg scenarioer som var i nærheten av det som ble resultatet.

1 Like

hmm, det er når man får presentert tallene at man lurer på hvorfor ikke mann har kjøpt mer.
Teknisk ser den ut som en okse som står sør i Lindesnes og skal spurte hele veien til Nordkapp på rekordtid, som eg sa på fredag, eg for min del har vert for opptatt at emisjonskurs og prosenter til deltakerene der, eg er glad eg valgte å kjøpe mer på Fredag.

Men, hvorffor skal markedet denne gang tror på Funcom ???
Kan Funcom atter en gang oppleve å og bli priset som om dei skal lykkes med ett prosjekt når det hitil stort sett har feilet med det meste ??

Edit : eg vil tro Funcom på ett tidspunkt før lansering er avhengige av å emitere på ny, da det vil være stor risk å launche en ny flopp med topp kasse

Funcom er allerede priset til at CE worst case skal selge ca 400k salg over livstiden, prosjektet vil da ha gått mer eller mindre i null og de vil ha en mulighet til. For å forsvare dagens kurs mener jeg CE må selge over en million over livstiden. (Dette hvis man tar med seg full utvanning som vil gi ca 360m aksjer og et gjeldfritt selskap).

Eg synst ikke det blir riktig å tenke at dagens kurs skal forsvares med 1 milion solgte kopier, selges det 400k og dei går i null, så er det fortsatt penger til å lage en ny potensiel bestselger, eller evt penger til å drille ny brønn, å kanskje finnes det olje i den brønnen ?
caset vil gjenta seg så lenge det går i balanse og nye spill kan produseres

Selges det 600k så kan det kanskje drilles to brønner i året ?

1 Like

Enig. Om Conan Exiles treffer vil jo det kunne bane vei for fremtidige spill.

Det var ikke slik det virket den gang. Med LEGO filmen i ryggen som skapte stor hype, samtidig med at spillet ble linket til fysiske figurer (med kode i hver pose) som ble solgt i milliontall og blant de mest populære lekene på Toys’R’Us og lego.com var det mye som lå til rette for en stor suksess. Samtidig var legospillene fra TT games stadig på toppselgerlistene.

Det var altså ikke noe feil med IP eller sjanger, men Funcom klarte ikke skape et spill som appellerte. Nå var dette til en ny målgruppe, og denne gangen så kan man argumentere for at det kan gå bedre siden det er mer innenfor den sjangeren de mestrer (selv om disse spillene heller ikke har skapt verdier for aksjonærene). På mange måter er jo Conan en litt død IP nå, selv om den kanskje får et oppsving etterhvert dersom filmen endelig kommer, men LEGO var veldig hot samtidig med at spillet ble lansert.

4 Likes

Nå vet jeg ikke hvordan du pleier å verdsette selskaper, men jeg synes forward PE på rundt 10-15 for et høyrisikoselskap virker ganske greit. Det kommer litt an på hvordan suksessraten har vært med tidligere produkter/forsøk.

Angående hva Funcom gjør hvis CE selger bra, så har de jo forsåvidt sagt det: CE er planlagt til å koste mellom 4musd og 10musd. Hvis det blir en suksess, så har de mao 6musd igjen å investere i det. Det er mao ikke slik at hvis de selger 200k over break-even, så går det rett på bunnlinja, det vil ha innebært høyere investeringer.

Verdt å merke seg, så snakker jeg også om livstidssalg, ikke salg de første 3-4 mnd, så hvis du f.eks ser for deg 500k salg før jul, så er det et høyere salg enn 1m livstidssalg som jeg operer med. :wink:

EDIT: litt presiseringen av uttrykk, endret fra PE til forward PE. :wink:

1 Like

Det å sammenligne funcom med starbreeze blir vel omtrent som om du får et par år siden hadde sammenlignet noreco med statoil :wink:

3 Likes

Har du en formening om når de kan benytte seg av det framførbare underskuddet? Hvis Conan selger greit bør de vel ha muligheten til å benytte seg av det?