Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

For 9 dager siden trenda CE på 41. plass over top 50 spill (basert på klikk på Gamespot) og har etter dette peaket på 40. plass. Nå har den imidlertid falt tilbake til 50. plass, men dette er nok ikke uventet siden det har vært stille rundt spillet siden den gang.

Med en ny stream som viser PVP-combat, to streamere som har litt mer karisma og BÆM, da burde hypen begynne å rulle igjen.

Lurer på hvor mye det hadde kostet dem å leie inn Noobwork eller en annen som mestrer formatet. Det kan vel imidlertid hende de vil ha det mer organisk enn som så.

Gamespot-historikk:

1. nov: 47
    1. nov: 46
    1. des: 41
    1. des: 40
    1. des: 49
  • 30.des: 50
5 Likes

det er bare til å kommentere på alle ytube kanaler som spiller om de kan prøve CE.

Jeg håper SovietWomble forsøker! - den fyren er gull!

Jeg håper ziggyd prøver det. Har spurt han.

Var ikke meg nei, det var en spøk :blush:

Dårlig “spøk” i så fall…

“Til tross for at tallene har lyst rødt fra regnskapene i 12 av de siste 14 kvartalene, mener Funcom at de nå skal tjene penger innen ett år.”

Dette er hentet fra 2014, og representerer forhåpentligvis fakta, ettersom kilden er E24.
Alle vet at dette ikke innfridde og funcom fortsetter å tape millioner av kroner i kvartalet.
Funcom er fortsatt på veldig tynn is, ikke glem det!!!

Hvis man skal se å historien, vil jeg si at et troverdig anslag for at funcom lykkes er en plass mellom 2,5 - 5%. Så det er ca 95% sjans for at dine investeringer går tapt, eller blir radert til smuler hvis du satser langsiktig. Og dette er verd å merke seg, jeg sier ikke at det ikke går an å tjene penger på funcom i enkelte perioder, men ikke legg for mye vekt på de som har formidlet kursmål på mange 100% over dagens verdi.
Det er neste like stor sjans for at du vinner i lotto som at funcom står i 6 kroner i januar.

Vært case er ulikt, så det er vanskelig å se på historien. Historien sier også massiv oppgang før launch. Skal vi si ca 95% på det også :wink:

2 Likes

Sorry Paddy, men det er vel tilbakevist allerede. Det ble ikke noe oppgang som tidligere før launch.
Jeg klager egentlig ikke, jeg har 35% avkastning med dagens kurs, men vil bare poengtere at stemningen her inne kan være veldig veldig feil.
Toppen kan allerede ha passert.

Du fikk akkurat meg til å fremstå som en super-optimist når det kommer til Funcom :smiley:

Funcom har kjørt et ganske annet PR-opplegg enn de har gjort tidligere. Hvis du ser på f.eks Dead By Daylight, så skjedde det ikke en dritt der før ca 2 uker før launch. Da tok det fullstendig av. For CE, så tror jeg pre-launch hypen kommer veldig nære launchen hvis den blir noe av. For tidlig å si nå vil jeg si.

2 Likes

Christian, det var ikke meningen, med mindre du ønsker å bli fremstilt som en som ikke evner å trekke egne slutninger.

Jeg synes bare det er på høy tid å revurdere egne evner som analytiker, basert på historikk. Sannheten er at det er umulig å si hvor mange kopier Conan exiles kommer til å selge.
I mine øyne er det meste i funcom sine egne hender. Gjør det spillbart for EA, ikke drit dere ut med tabber, kjør litt mer reklame enn dere ser ut for å planlegge nå, så er det mye som skal ti for at det ikke går bra.
Men igjen, det er betalende spillere i den tidlige fasen som bestemmer om dette blir salgbart eller en uferdig flopp.

All historikk tilsier en høyere kurs, en mye brattere kurve og ikke minst mye mye høyere omsetning.

Når alle disse kriteriene uteblir, ja da må man virkelig omstille seg som analytiker og tenke annerledes.

For min egen del, jeg forventer ikke at CE selger like mange kopier som AOC. Jeg tar det til etteretning at utgiftene nå er vesentlig lavere enn tidligere, men velger å ikke tro at utgiftene er redusert så mye som meldt fra funcom.
Prøv å se logikken selv, hvorfor skal utgiftene være så vesentlig redusert, når arbeidsstokken ikke er redusert tilsvarende.

Solgte alt i Funcom denne uken… vet ikke hvor spenna skal plasseres i 2017, men syns Funcom gikk for treigt tross gjentatte triggere og tynn info fra selskapet i form av børsmeldinger. Syns ikke småtterier på twitter og facebooksiden deres med 8.000 følgere er noe å bruke ift gode børsmeldinger for investorer. Noen med gode forslag til investeringscase for 2017?

Er tonen endret seg etter at jeg var her sist? Syns det fine samholdet begynner å rakne litt. Krassere tone, usikkerhet, bebreidelser… Har troen på mangedobling blitt jenket ned? Skal dere over 2-tallet til early acsess 31
Januar? Eller venter dere på 2-tallet i desember 2018 når de forhåpentligvis har solgt 500tusen eksemplarer av spillet som er målsettingen? Irriterende at Funcom fremdeles er nede i myra.

Har du lest et snev av poster ser du at flertallet ikke forventer en kjempetopp før evt gode salgstall ligger på bordet. Stemningen på forumet er topp, noen unntak som skriver vræl uten å dokumentere påstandene. Ser at du havner i den kategorien

16 Likes

Risky, jeg skjønner hva du sier, men er uenig i potensiale, kanskje derfor jeg har aksjer. Triggerlisten fremover er rå, og som @anon91440261 skrev er dette det ett spill som er mainstream og har stort potensiale, noe for massene.

“Sorry Paddy, men det er vel tilbakevist allerede”.

Du bruker historiske fakta på at spillene blir flopp som en guideline på at det går /kan gå galt nå også, men du mener det ikke kommer en stigning selv om historien tilsier, og da.mener jeg at triggere vi får er størst i måneden som kommer. Da sier du egentlig at historien gjelder for noe og ikke alt, kun de negative aspektene. Kursoppgang kommer som følge av hva aksjonærene tror får faktiske tall foreligger. Funcom trenger ikke er enn halvparten av salget til AoC(ila 2017) og vi har en suksess, stor suksess med kurser opp mange kroner. Med release på konsoll så passerer vi da millionen da pc alene vil stå for 800k solgte (halvparten av AoC).

5 Likes

Var vel selger som initierte handelen…

1 Like

sunk loss…

1 Like

Ser att noen her inne mistenker att kostnadene er ute av kontroll igjen? Funcom er akkurat ferdig med en runde med økokrim, fikk som alle vet en bot. De har sagt att de skal bruke om lag 50Mill± på CE til release. Tror dere virkelig att Funcoms ledelse er så tett i pappen att de ønsker økokrim velkommen inn igjen ved å bruke betydelig mere penger på CE uten å formidle dette til markedet? Jeg tror ikke noe på det. De har jo nettopp bevist att de ligger helt på andre siden ved å nesten svartmale sin egen situasjon når de formidler noe til markedet. De to siste årene har de vært pinlig nøyaktige med informasjon de har gitt til markedet. Trekker derfor konklusjonen att de er innenfor kostnadsrammen sin, skulle det motsatte være tilfelle vil Funcom vare ferdige, det vil Økokrim og markedet sørge for. Tilliten til Funcom som selskap er mildt sagt tynnslitt blant aksjonærene, ledelsen er fullstendig klar over att de balanserer på en knivegg. Fukker de det til på nytt nå angående feilrapportering til markedet er det game over.
Angående CE ser att flere her begynner å tvile på Funcom og CE nå etter hvert som tiden går og kursen ikke går oppover slik som vi trodde. Er det det som er avgjørende om CE lykkes, att kursen går opp mye før EA… Nei det jeg hører og leser nå om dagen er bare klaging fra de som ville ha en rask trade på Funcom, klokke inn en gevinst og ikke se på Funcom før neste blockbuster er i pipen. Når kurs økningen drar ut i tid, ja da seller dere fordi dere ikke gidder å vente lenger.
Noen av dere kan ikke ha fulgt med hverken på Funcoms sine Q rapporter eller på all den gode informasjonen som er gravd frem av flittige skribenter her inne. Funcoms kostnader er på en helt annen planet nå enn tidligere, det er bare det att når LMO floppet var Funcom fremdeles nede i hengemyra da de gamle spillene ikke ga nok inntekter til å gi overskudd. Men de har gitt akkurat nok inntekter(og gjennomført en råtten emisjon) til att Funcom har klart og holde det gående til CE nå er rett rundt hjørne. Funcom slipper en populær IP i ett segment som hungrer etter nye spill, flesteparten av konkurrentene består av selskaper med meget begrensede resurser både i form av ansatte og økonomi. Likevel selger de 500k ± som dårligst.
Funcom har brukt masse mere penger på CE enn mange av sine konkurrenter og i tillegg har de spart masse i både tid og penger ved å kunne bruke opp igjen ting fra tidligere.
Tror dere virkelig på att Funcom som sitter på ett mye større budsjett, mye større stab, kan bruke opp igjen ting fra tidligere spill og dermed spart penger ikke kommer til å gjøre det bra? Funcom har også meddelt oss att de skal ha den beste combatten i klassen. Er det ikke en rimelig sjangs for att CE havner sånn midt på treet ivertfall angående solgte eksemplarer på PC?
Jeg tror fremdeles att vi på langt nær har sett kurstoppen i Funcom, årsaken til det er att hypen angående CE ikke engang er i nærheten av å ha startet skikkelig. Jeg tror ikke Funcom har tenkt å slippe ett spill til 50Mill+ å ikke gjøre ett ærlig forsøk på å få ut maximalt av potensialet. Det har de nemlig ikke råd til, vi kommer til å se aktiviteten gradvis ta seg opp utover i januar og den blir maxet de to siste ukene.
Sliter bare litt med å se att Funcom ikke klarer å selge 5-600k på pc viss de leverer CE godkjent angående bugs og gir oss den beste combattten. I tillegg kommer X-box og ps4. Innholdet i CE ser det ikke ut til å skorte på, byggingen ser veldig bra ut.
Salgstall er helt umulig å spå, vi må bare støtte oss på konkurrentene. Men utifra ekspertisen her inne og tilbakemeldingene på Youtube med rundt 90% likes tror jeg Funcom er inne på noe. Kvaliteten på spillene som Funcom har gitt oss tidligere er det ingen ting å si på de har bare vært litt sære og i tillegg har de brukt penger som en løpsk gressbrann om våren.
Til deg Jan, samholdet her inne er ivertfall bedre enn på noe annet forum jeg har vært inne på. Her er stort sett tonen veldig god og folk evner å stoppe mens leken er god. Noen er faktisk så lite selvhøytidelige att de skjønner att de gikk over streken og kommer med ett lite unnskyld i ny og ne, helt fantastisk spør du meg.
Edit: sikkert vært skrevet om før men, hvordan ser salgstallene for X-box og ps4 ut for spill som har være gitt ut på pc?

13 Likes

@Halling
http://www.dsogaming.com/news/report-a-vast-number-of-multi-platform-games-sell-better-on-the-pc-than-on-xbox-one/

For what is worth, the PS4 outperformed all platforms, suggesting that Sony’s console is doing more than great. However, Xbox One’s games sales are below those of PC in a lot of games, so that’s the two platforms we’ll be comparing here

Tror det har mye å si hvilken plattform det er laget for i utgangspunktet, hvordan det spilles osv. Det varierer i artikkelen over, personlig vil jeg tro fps relatert er best på pc, og open world ala Skyrim eller GTA og derigjen CE er best (selger mest) på konsoll.

Edit: essensielt at spillet kommer på Ps4, Sony dro greit i fra der vs xbox

The latest PS4 sales numbers continue to show Sony with a comfortable lead, crossing 50 million sold over the course of its lifetime. That’s compared to just 24 million Xbox One consoles sold as of October 15, 2016.

Til slutt

The Park solgte bedre enn snittet, hide and Shriek ca snitt, litt over

2 Likes

Tror du har veldig rett i en ting Paddy ,det er hevet over enhver tvil att CE MÅ komme på Ps4

1 Like