Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Jada de er på vei ned og det viser trenden fra 2014 til 2015 også. Ingen tall er perfekte, men disse gir ballpark når Q1 ikke oppgir noen som helst tall.

Inntektene fra The Park har vel i hovedsak kommet i Q4 2015 ( pc release ) og Q2 2016 ( konsoll ). Blir interessant å se hva de får til med det multiplayerspillet som kommer i Q4. Håper iallfall at de legger opp til at det er spillerene som står for serverene :wink:

2 Likes

Det var en høy kostnad for kontorer ja. Må være noe annet enn bare kontorer som ligger i den posten.

De kan også gjøre noe for å begrense konsulentkostnadene. Første de kan gjøre er å kvitte seg med ASC . :expressionless: De er sikkert bedre tjent med å hyre inn en av deltakerne fra emisjonen. De ser ut til å ha et større kontaktnett.

5 Likes

Hvor mye fremførbart underskudd har vi ? Blir det det samme som retained earnings at this point? (vet at det ikke alltid vil være slik pga ting kan flyttes arbitrært over derifra og legges under reserves). @koe har du peil på dette eller?

Og tror vi har ubegrenset år med fremførbart underskudd her i Norge, men usikker på hva de har i US.

Fortsetter diskusjonen fra Funcom småprat:

@Silverstock

3 Likes

Den tråden er låst, men der var svaret på spørsmålet ja :slight_smile:

Er det forresten noen av dere som har gjort noe DCF på FC? Jeg har prøvd litt i dag med visse antakelser for revenue og kostnader og ender med 3 nok. Kunne tenkt meg å høre litt hvordan andre modellerer.

4 Likes

Legg gjerne ut hele analysen

2 Likes

Får kursmål 3,65 nok utifra dette.

Nå er det slik at modellen ikke har positiv cashflow i starten. Men jeg tror at i virkeligheten vil vi kanskje ha det pga CE drar nok inn godt med cash i starten. Så jeg har ikke vært spesifikk med hva som skjer år etter år her. Jeg har en modell for revenue og kostnader og ser hva den gir oss. Så ikke ta det som kommer utav modellen her de første årene bokstavelig, dette går over 150 år og har mye antakelser og usikkerhet.

Jeg begynner med investeringer i intangibles. Jeg antar vi investerer 32M nok i året i til å begynne med og at investeringene vokser med 8% år for år i 20 år før det går over til 4%. Spill vil alltid være stort imo, og selskapet er lite så det kan vokse lenge. Husk også at 2 av disse prosentene typisk vil utgjøre inflasjon, så dette er nominelle tall jeg bruker. Revenue modelleres direkte utifra hvor mye intangibles vi har, husk mengde intangibles er startpunktet i analysen. Revenue = 1,3*intangible assets. Dette er også tatt utifra tall i selskapets historie, men uten outliers (hvis jeg husker rett). Jeg antar vi ikke skal få mere av disse fantastisk store investeringene som ikke tar inn nok penger slik at de må nedskrives. Videre amortiserer vi 20% av total intangibles i året, ser omtrent riktig ut såvidt jeg ser ifra tidligere tall.

Variable kostnader modelleres som 3/4 * revenue. Dette høres mye ut for meg men jeg har tatt gjennomsnitt ifra tidligere år i firmaet (mulig jeg har kastet ut outliers, husker ikke)

Faste kostnader starter på 25 M nok og vokser med 8% i året år for år. Dvs samme vekst som investeringer i intangibles. Jeg starter på 25M fordi koe sier vi er igang med å likvidere ting og tang sånn at det kanskje ikke er så mye som 30M lenger.

Jeg har ikke tatt med rentebetalinger i analysen, jeg mener det er såpass mye usikre data at å dra med sånne småtall ikke har allverdens for seg. Men om man vil ta det et skritt lenger så er det ok, jeg er ikke alltid like nøyaktig.

Så revenue - faste kostnader - variable kostnader = operating income. Jeg trekker fra skatt her først etter 11 år og utover pga fremførbart underskudd. Dette er NOPAT.

NOPAT - capex i intangibles = Free Cash flow, som det står i filen.

Derifra diskonteres det med 10%.

Jeg mener diskonteringsraten er høy. Og jeg mener selskapet har hatt svært høye variable kostnader tidligere, dvs modelleres som 3/4 revenue. Om denne f.eks var 2/3 revenue f.eks så gir det en dramatisk effekt på kurs. Hvis de lager spill der det ikke kreves de store serverutgiftene etc slik som før så kan godt 3/4 *revenue være for høyt. Dermed er det litt konservative elementer lagt i modellen.

Når dette er sagt så er jeg interessert i kritikk. Antakeligvis er det flere her som er mer stødige i økonomi enn meg og har innspill. Har jeg regnet noe feil, uenige i modellene og antakelsene, glemt noe, etc?

Ser ut som vi har mange år med operating loss selv om vi har positiv cash flow fra de samme årene utifra denne modellen. Jeg ville innført skatt etter ca 11 år (vi har fremførbart underskudd før det) men vi har NOL i 20 år elns. Så jeg innførte det da, men det blir jo egentlig feil da fordi da har vi jo enda mer fremførbart underskudd. Så litt justering på det så har vi enda høyere kurs enn 3,6 som allerede er høyt. Dere får se :slight_smile:

Funcom DCF.xlsx (41.9 KB)

13 Likes

Kjøpte meg inn igjen i dag, etter et par uker utenfor aksjen. Den har pleid å falle litt i fellesferien, men jeg har på følelsen at returen opp til 1.3 begynner på mandag :slight_smile:

Hva tror dere, må vi vente til høsten før vi ser en retur opp, eller kommer den allerede nå?

1 Like

En annen ting, hvis selskapet investerer for 32 mill i år og de har halvparten av folkene i Norge og halvparten i USA. Så blir det ca 16 mill i investeringer på hver gruppe, og conan lages vel i Norge gjør det ikke. Og de lager i tillegg et mindre spill. Da er jo ikke skillet mellom break even på 450k solgte ( tilsvarende 30 mill investert og 71 nok per spill), men langt mindre. Var det bare jeg som var med feil oppfatning her kanskje? Eller har jeg oversett noe her… :slight_smile:

Men ja det var jo et sted det stod at minste mengde de ville investere var4-10musd. I dont get it…

Jeg håper både oppturen starter nå, men kan også vente til vi får mer kjøtt på beina. Ikke noe stress, spennende å se om jeg får ekstra aksjer i august også :slight_smile:

1 Like

@Silverstock
Betyr ikke dette at TSWspillet er stort? Hvis det stemmer at FC legger like mye penger på bordet til studioet i US som studioet i Oslo?

Nei.

One game of the “smaller” type has passed internal prototyping
and approval, and has moved into alpha production phase:
– Based on “The Secret World” IP
– Small multiplayer game built with Unreal Engine 4
– Designed to experiment and innovate in a small niche market and build
the internal competency of the North Carolina team in similar way to
what The Park did for the Oslo team
– Preliminarily scheduled for release on PC in Q4 2016
– Due to the budget limitation and experimental focus, it is expected to
have limited revenue impact.
• Another game of the “smaller” type is planned to start
development later in 2016, based on the “Conan the Barbarian” IP

2 Likes

takk for svar

Bare hyggelig :slight_smile: Jeg ser foresten fram til å få mer info om begge disse spillene og regner med at vi får info om det som er basert på TSW ved Q2 presentasjonen.

3 Likes

Jeg er stor fan av zombieaddons i Call of Duty. Disse spillene krever taktikk, samarbeid med inntil 4 spillere og her gjelder det å holde ut lengst mulig. For meg begynte det med Kino der Toten, for de som ikke har sett eller spilt:

Man må overleve waves av zombies hvor de for hver runde blir flere og tåler mer skudd, slik at man må spare penger, kjøpe bedre våpen, oppgradere våpen og ha en god taktikk for å komme langt.

Kunne dette vært en idé for Funcom, bruke de mest populære “scenes” fra TSW eller AoC, og med dette som base kan de kanskje få til noe stas med små budsjetter? Hva tenker dere?

Er meget spent på hva de nye småspill ene er og blir :slight_smile:

3 Likes

Ja, dette kan funke. Vi har jo tidligere diskutert noe lignende. Det vi diskuterte var vel noe med et tårn der du sloss deg gjennom etasje etter etasje, og det blir vanskeligere for hver etasje. Bør kunne gjenbruke samme konsept for både aoc og TSW

1 Like

De kunne nok laget noe basert på raidene fra TSW.

2 Likes

Eller en arena type Colosseum hvor man kan ha deathmatch eller noe fights før rewards

2 Likes