Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Noen tanker jeg har gjort meg omkring Funcom nå som jeg er bestemt lastet for godt. Det som har kvernet i bakhodet mitt en stund nå er at jeg tror utviklingen som har vært til nå er sunn og bra for Funcom og for spillet. For det første er sjangsen for suksess dramatisk økt som følge av utsettelsen da spillet bare kan bli bedre tatt i mot om spillet er mer ferdig når de lanserer. Det kan utelukkende være positivt.

Hypede spill blir nå slått hardt ned på. Vi har sett det igjen og igjen at forholdsvis gode spill slår dårlig an fordi spillet ikke innfrir de urealistisk høye next-gen forventningene. Når det en gang ble som det ble med den talentløse videoen de lagde så er det positive med dette at de viste alpha gameplay i uferdig stand at vi nå unngår en unødvendig stor hype for et spill som ikke skal lanseres før om et halvt år. Forventningen er nå mer i realistisk område og da er det også lettere for Funcom å innfri eller overinnfri forveningene når de til slutt lanserer på EA.

Så er det det at jeg liker alt jeg hører om spillet. Spillet såg ikke så bra ut i videoen nei, men når jeg hører hva de sier om spillet og hva spillets største fordel i forhold til konkurrentene vil være, ja så liker jeg det rett og slett knallgodt som en gamer. Best combatsystem=best spill for min del. Og hvis resten av spillet bare holder lik standard som de andre, med ørsmå forbedringer på guild/chatte systemer så er det nok for min del.

5 Likes

Selv om Funcom mener de kommer til å ha det beste combatsystemet så er det ikke sikkert spillerene er enige. Ser vi på feedback på traileren og utsettelsen så er det klart at Funcom ikke alltid mener det samme som spillerene :slight_smile: Jeg ser uansett fram til å få sett mer av combaten og tror det er en av de tingene som vil avgjøre hvor mye CE kommer til å selge. Combat + skill wheel er jo en av grunnen til at TSW ble en “flopp” siden dette begrenset mågruppen ganske kraftig. DVS, combat ble for kjedelig for mange og skill wheel’et for avansert for mange av de som ville vært komfortable med combat :wink:

3 Likes

Og så beviste de i AOC at de kunne lage verdens beste combatsystem også.

Og etter at TSW kom ut er verden blitt mer klar for kompliserte skillwheels enn de var før. Funcom er ofte litt for tidlig ute med ting :wink:

Her fra poe. Velig populært det og mitt favorittspill. Ikke akkurat et enkelt skillwheel, vil du være enig?

Hvis du skal nå ut til massene så er skillwheelet til TSW fremdeles alt for avansert :slight_smile:

De er ofte for sent ute med ting også :wink:

Jada jeg er enig i det også. De har jo sagt hvilken type combat de går for og det høres veldig bra ut. Så er det viktig at en “føler” impact av slagene/angrepene/block og at lyden er god. Så må bevegligheten være bra og karakteren må se bra ut når den beveger seg både sideslengs, fremover og bakover. Reponsen må være god og hitboksen passelig stor. Det er ikke enkelt å få dette til, men i følge Funcom så er det her spillet skal dominere konkurrentene og det har ikke communityet fått sett eller prøvd enda. Så selv om videoen fikk mye negative tilbakemeldinger så gikk jo ikke dette på combatsystemet.

2 Likes

Enig i det men tror du ikke de hadde hatt med mer av combat’en hvis de hadde noe å vise ?

1 Like

De sparer de beste combat-scenene til emisjonskameratene er ute av aksjen. :smile:

2 Likes

Nei jeg regner med at de ikke viste det fordi de ikke ville vise det før folk faktisk blir imponert over det :wink:

La oss si TR faller til slik og ingenting, og jeg kjøper antallet jeg har overtegnet med, får jeg da automatisk disse da? Og hvis TR faller er det noe automatikk at aksjenkursen faller tilsvarende, slik at det i utgangspunktet ikke er noe poeng å spekulere i det på nåværende tidspunkt?

For det er klart, kan jeg få TR til 20øre så frister det hvis jeg da får de jeg har registrert meg for /overtegnet til 55 øre.

@koe betyr det bare at f.eks Steam som selger spillet deres er plassert i disse landene da kanskje? Revenue is attributed based on location of the selling entity. Usikker på hva som menes her.

Er en litt gammel oversikt det der. Ser det finnes en bedre oversikt i prospektet:

Avdelingen i Sveits er under oppløsning, men prosessen var på dette tidspunktet ikke helt ferdig. De hadde 44 ansatte i Oslo, 50 i Durham, 1 i Nederland, 1 i Bejing og 2 i Montreal.

Har ikke noe med plasseringen av Steam å gjøre, som er i USA. Men setningen innebærer vel at inntektene allokeres mot enheten som står for salget av produktet?

2 Likes

Hvor mye inntekter er det snakk om fra The Park?

Det vil vi se nå i Q2 rapporten som kommer om en måneds tid.

Offline spill som The park, Dreamfall og The Longest Journey hadde til sammen revenue på ca 1M nok i Q1. Så er spørsmålet hvor mye som er blitt investert i The Park.

1 Like

Som i at det ble lansert på PS4/xbox etter Q1, var det jeg skulle fram til.

De har vell 40-50k salg derfra som kommer på Q2 nå, etter div synsing vi har diskutert tidligere.

Well 1M fra denne typen spill i kvartalet gir ballpark estimater. Vi snakker om noen få mill her av tilsammen 80 mill ca som selskapet drar inn i året.

Ellers ser det ut som det fleste spillene faktisk gir avkastning. I 2014 og 2015 har de bare hatt impairments på Large Scale MMO. 29M nok i 2015 og 46 M nok i 2014. Sannsynligvis har de sittet og utviklet og gitt blanke i kostnader de tidligere årene med TSW og Conan.

Et av de største problemene ville jeg sagt er tabellen under. 30M nok bruker de på dette her, høres helt latterlig mye ut tbh. Nå likviderer de noen av virksomhetene da sånn som koe skriver men er ikke det her sprøtt mye? Om du betaler 50K nok per mnd for kontor (som er masse??) så har du 600K nok i året for ett kontor. De kaster ut nesten 8 mill nok. Er det lean?. Jeg ville sagt det er omtrent umulig å være profitabel om de skal ha så store G&A utgifter, but thats me.

2 Likes

25k/mnd for kontor til 44 personer i Oslo?
25k/mnd for kontor til 50 personer i Durham?

Tror du må heftig opp i pris på disse beregningene altså… :slight_smile:

Ja det var litt lavt tydeligvis. http://www.nenyheter.no/41462

Men ifg artikkelen kan de gjøre det langt billigere om de heller holder seg utenfor Oslo. Da kan man spare flere mill faktisk.

Blir kanskje litt feil å se på regnsskaptall for 2014 og 2015 nå… Viser til Q1 rapporten for 2016: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=402184

< Internal operating costs
are lower in 1Q 2016 as a
result of the long term cost
reduction initiated in 2014
and to stricter internal cost
controls in relation to the
tight financial situation

De har strammet inn på kostnader, og endret strategi. Med lansering av flere spill med kortere intervaller vil de få en mer balansert inntekt, der de ikke er avhengig av et produkt. De har nevnt at de vurderer nye trender som blant annet VR og Esport. Lurer på om de spicer opp CE med noen E-sport rettet. Det hadde vært utrolig kult med noe form for competetive.