Jeg tror på ingen måte Funcom kommer til å kjøre noen ny emisjon før release av CE på Early Access. I følge dem selv har de jo nå finansielle muskler til å utsette spillet. Som Joel Bylos skrev:
"Having very recently secured additional funding for our studio which has made our financial situation much more flexible than even just a few weeks back, we want to take advantage of that and move Early Access to January 2017."
De hadde altså kjørt release i september, uten en emisjon. De måtte riktignok ha et lite lån av Jebsen, men det var i alle fall planen å gjøre dette. Men emisjonsgutta kom inn i siste liten og ødela for dette.
Uansett…de kjører Early Access og har således muligheten til å stanse utviklingen av spillet dersom det skulle feile brutalt. De har påbegynt et større spill i Durham som skal slippes til neste år.
Og som de skriver i prospektet klarer de seg i 12 måneder, selv uten at denne “rep. emisjonen” blir utført:
" Successful completion of the Subsequent Offering is not a condition for the Company having sufficient current working capital for at least the next twelve months. For the sake of clarity, the Company would have sufficient working capital even if the Subsequent Offering is not completed"
Og i tillegg til dette fikk de inn litt penger fra konverteringen av warrants. Kombinert med nye medlemsskapsbetingelser i samtlige live-spillene, release av The Park på konsoll, samt release av nytt multiplayer-spill nå i Q4, mener jeg de skal ha et dårlig grunnlag for å kjøre en ny emisjon.
Eneste muligheten jeg kan se for at de nå kjører en ny emisjon - er at de retter den mot private aktører som vil inn i selskapet.