Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Det er sagt at de har penger til å drifte et år frem i tid med den siste emisjonen. Tolker det som at det ikke er fare for en ny emisjon før etter early access. Skulle salgstallene være gode burde det heller ikke være behov for en ny emisjon. Med tre nye spill lanseringer i nær fremtid begynner de å få mange ben å stå på.

4 Likes

Med cash burn ref siste tid så blir det ikke behov for ny emi før etter EA, som mk sier så må CE flopper, det gjør det heller ikke. Tror jeg.

1 Like

Blir det noe inntekter fra EA?

ja…og flere solgte spill jo meire inntekter.

Om dere virkelig mener at Funcom venter med å hente mer penger til etter en evt. flopp da sier eg god og lykke til, med mindre noen av dagens spill plutselig generer større inntekter enn hva tilfelle hitil har vert.
Ville dere ikke som aksjonærer satt pris på å gå launch tiden i møte godt utrustet med cash, og gjerne satt igang flere prosjekt, eller mener dere det holder med conan og at dette skal være inntektbærende nok til å sikre fremtiden !?

Eg sier ikke at det floppes, men tenk scenarioet om det skulle skje, hvordan ville dere da hentet penger samtidig som deres eksisterende verdier skal ivaretas ?

Rull inn da !

4 Likes

De har vell 3-4 prosjekter gående allerede? :sweat:
Sannsynligheten for emisjon er nok relativt stor før en full lansering, men mye avhenger nok av hva de drar inn av EA salg. Selger de 500k kopier ila de første ,ånedene, tror jeg ikke behovet for emisjon er det første som dukker opp

2/3 av pågående prosjekt er ikke ventet å genere inntekter av betydning, altså da dei små spilla ?

Edit : finans er ventet å tjene på, noe tilfelle også har vert med flere andre spill, men så har det ikke godt sånn, derfor mener eg det er klokt å hente mer, men gjerne på høyere kurser enn dagens kurs

Jeg tror på ingen måte Funcom kommer til å kjøre noen ny emisjon før release av CE på Early Access. I følge dem selv har de jo nå finansielle muskler til å utsette spillet. Som Joel Bylos skrev:
"Having very recently secured additional funding for our studio which has made our financial situation much more flexible than even just a few weeks back, we want to take advantage of that and move Early Access to January 2017."

De hadde altså kjørt release i september, uten en emisjon. De måtte riktignok ha et lite lån av Jebsen, men det var i alle fall planen å gjøre dette. Men emisjonsgutta kom inn i siste liten og ødela for dette.

Uansett…de kjører Early Access og har således muligheten til å stanse utviklingen av spillet dersom det skulle feile brutalt. De har påbegynt et større spill i Durham som skal slippes til neste år.

Og som de skriver i prospektet klarer de seg i 12 måneder, selv uten at denne “rep. emisjonen” blir utført:
" Successful completion of the Subsequent Offering is not a condition for the Company having sufficient current working capital for at least the next twelve months. For the sake of clarity, the Company would have sufficient working capital even if the Subsequent Offering is not completed"

Og i tillegg til dette fikk de inn litt penger fra konverteringen av warrants. Kombinert med nye medlemsskapsbetingelser i samtlige live-spillene, release av The Park på konsoll, samt release av nytt multiplayer-spill nå i Q4, mener jeg de skal ha et dårlig grunnlag for å kjøre en ny emisjon.

Eneste muligheten jeg kan se for at de nå kjører en ny emisjon - er at de retter den mot private aktører som vil inn i selskapet.

3 Likes

Men tror du skjer med kursen dersom dette hadde blitt tilfelle ?

Det er det eg mener, det vil være klokt å være i forkant

Hadde satt pris på kilde/sitat :slight_smile:

Prospektet side 58:
“The product development and release plan for this strategy is a minimum of one small game
released per year and one larger game to be in development at all times per development studio.”

Side 59:
“Both development studios are scheduled to have fully switched to this strategy by 2Q16.”

Legg også merke til (s. 19) at de viser til at pengene fra emisjonen også skal benyttes til spill som slippes i 2017:
“The Company decided to raise additional capital to further develop and commercialize new games that will be released in 2016 and 2017.”

6 Likes

Vet det ikke er helg enda, men klarer ikke dy meg​:speak_no_evil: Går fint om de bare selger for 1/3 også :upside_down:

– Hva tenker dere om inntektspotensialet?

– Jeg kan ikke si noe konkret om dette nå, men det er generelt stort potensial i en sånn type lisens. «Age of Conan» ga bruttoinntekter på 120 millioner dollar de første 12 månedene etter lansering og var det tredje mest solgte PC-spillet det året. Hvis vi i det hele tatt nærmer oss dette med det nye Conan-spillet, vil det være en stor suksess, sier Schreiner.

Opp 30%? :wink:

2 Likes

Driver de med spillutvikling i alle subsidiariene de har, dvs canada, sveits, nederland etc? Da skal det bli mange av disse småspillene de skal lage 1 av hvert år per studio…

Funcom har i dag utviklere bare i Oslo og USA. Funcom Oslo AS og Funcom Inc.

Virksomheten i Luxembourg og Sveits er nedlagt. Så vidt jeg vet har de heller ikke folk i Canada. De har imidlertid en person i Bejing, jeg vet ikke hva denne personen gjør :slight_smile:

3 Likes

Jeg har forstått det slik at I Durham holder de nå på med et nytt lite multiplayer spill basert på UE4 med TSW IP.(Husker ikke kilde) Blir nok annonsert etter sommeren og jeg gjetter på at det skal slippes til Halloween eller så før jul.

Oslo starter et nytt lite spill til høsten samtidig som CE utvikles:

Another game of the “smaller” type is planned to start
development later in 2016, based on the “Conan the Barbarian” IP
Fra Q1 rapport

Det er ofte disse “småtassene” som kan slå an når man minst aner det. Noe multiplayer opplegg, defend the castle, ett eller annet som gir spillerne mening og fortsette å spille for å komme lenger, bli bedre osv med fungerende rankingsystem. Tenk på zombietilleggene på Call og duty. En variant av en slik type basert på Conan eller TSW bør ikke være for tidkrevende og kostnadsfullt?

Når man ser på hvor simpelt The Park er og hvilke inntekter det har generert så er det ikke utenkelig at FC kunne overlevd ved å bare lage småspill basert på egne IPer.

6 Likes

Tror du det kan bli et sånn Dungeons spill med mye action ?

Apropos den nye suksessen Pokemon Go. “Det handler om å jakte på Pokémons, og å gjøre det i den virkelige verden.”

Kunne TSW sett på denne kombinasjonen mellom den virtuelle og den virkelige verdenen i TSW? London/New York og Tokyo er vel ikke tilgjengelig for alle, men for ganske mange. Og noe multiplayer link mellom sagane/mytene/monsterene fra TSW og den virkelige verdenen i kombinasjon med playermade content/roleplaying. Kunne vært noe :slight_smile:

TSW er jo det eneste mmo’et som er basert på den virkelige verdenen. Og noe sånt kunne gått “viralt” det også.