Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Heldigvis var det flere som satt på informasjon om hvem som deltok i emisjonen. Og når flere av deltakerene begynte å hype aksjen uten at det allment kjent at de nettopp hadde handlet superbillige aksjer så var det vel helt greit å dele informasjonen, eller synes du ikke det?

6 Likes

Abg har netto kjøp på over 0.5m så langt idag… :blush:

1 Like

Jeg har gjort en serie med veldokumenterte antagelser, så du står fritt til å vurdere dette selv. Hvis det er noen av antagelsene du synes virker helt på jordet og har et bedre forslag selv, så er jeg helt klar åpen for diskusjon. Ta det gjerne i den relevante tråden. :slight_smile:

3 Likes

I stedet for å komme med beskyldninger om at jeg er på jordet, så kunne du kanskje skrevet noen konkrete grunner til at du tror antagelsene er på jordet, så det virker mindre som et personangrep? :wink:

5 Likes

Trodde hakking på hverandre var hva Hegnarforumet var ment for jeg. Det må gå an å debattere disse tingene på en høflig måte selv om man har ulike synspunkter.

6 Likes

Når man diskuterer Christian sine utregninger ifbm. Conan Exiles er det også viktig å huske på at dette gjelder inntekter per spill over hele livsperioden, og ikke bare perioden hvor spillet selges til fullpris i tiden etter lansering.

Har selv tatt utgangspunkt i modellen hans, og synes utregningene hans er edruelige nok til at jeg kan leve med de. Er det noe jeg har brent meg på tidligere er det utregninger basert på luftslott og antagelser om alt for store marginer. Velger derfor å heller være litt forsiktig i estimatene, og synes Christian sine er den beste modellen vi har per i dag.

2 Likes

Hvor mye tror du FC sitter igjen med per spill ?

1 Like

Hvorfor akkurat 3 uker? Skjer vell ikke noe spennende da? (Sett vekk fra TR tildeling)
Over 1 mnd til Q2 rapport om du sikter til den :upside_down:

Jeg tror de kommer til å selge spillet for 249,- / 199,- i early access.
Ved full release og konsoll ser jeg for meg fullpris 349,- / 399,- med vanlige rabatter i etterkant.
Jeg tror ikke det blir de store rabattene med det første - 199-249 er billig nok i seg selv!

599 549 i full release
Ser ikke hvorfor dem skal prise seg langt under hva det andre gjør…

Tror spranget er vel mye opp da EA ligger rundt 200,- og de burde satse på å nå massene med litt lavere pris.
Hadde jeg personlig likt spillet ville jeg kjøpt det for 549,- ved full release.

Så du slenger drit om andre sine estimater uten at du har tenkt gjennom det selv ?

1 Like

Vanlig prising i survival-sjangeren er f.eks Rust til 140kr og ARK:Survival Evolved til 200kr. 549kr er noe du kun kan ta for gigantiske finslepne spill som GTA V.

5 Likes

Flesteparten av Dei som deltok i emisjonen og havnet inne blant topp tyve, forlot som ventet aksjen kort tid etter, dette viser lister som også er tilgjengelig her på forumet for dei sol er med å spleiser.

Er overbevist om at det på ett tidspunkt har vert ulik informasjon i markedet, bl.a annet er eg rimelig sikker på at noen har visst om utsettelsen lenger enn andre.
Jaja, fortsetter ferien min, og det uten funcom, noe eg trives godt med

9 Likes

Vil ikke si at dette er å snakke drit. Han skrev jo også en beklagelse hvis det føltes slik og modererte seg til å si han syns han tar feil. Da likte jeg heller svaret som Christian gav selv. Dessuten betyr det vel ikke nødvendigvis at han ikke har tenkt gjennom noe selv om han ikke vil uttale seg om noe nå, men vente i tre uker. Men MK1, kan du si noe om hvilke faktorer i regnestykket du tror er mest feil? Er det prisen, er det inntekter fra in game shop, er det royalties/lisens/moms eller hva?

1 Like

Det var dette jeg savnet, hvis man ikke sier konkret hva man mener er feil og hva som burde være riktig, så ender vi veldig fort på hegnar-nivå med navnekalling. :wink:

3 Likes

Det er veldig stor forskjell på polerte spilltitler med høyt budsjett, og spill som selges med early access eller alpha/beta. Det forventes en mye lavere kostnad så lenge spillet er uferdig - og det er jo også hele hensikten med denne type businessmodell; at man kan få inn inntekter på et tidlig stadium, før man har investert de store summene i produksjonskostnader.

Synes de nøkterne estimatene enkelte her inne kommer med virker fornuftige.

Den største oppsiden her, som jeg ser det, er IPen. Salgspotensialet til Conan er enormt som den håpløse releasen av AoC, eller andre elendige Conan-produkter og filmer har bevist gang på gang. Det passer sinnsykt godt til spillgenren, og man skal ikke undervurdere hvor bra at spill med rett IP, som kopierer velfungerende konsepter fra andre spill, kan gjøre det. Nyskaping er risiko i spillbransjen.

Det er bare å se på hvor godt utallige spill basert på kjente merkevarer som LOTR og GoT har solgt, uten et snev av nyskaping i spillene sine. Funcom har valgt klokt denne gang, og utsettelsen av spillet anser jeg også som en god avgjørelse, basert på det lille vi vet.

3 Likes

Endelig litt bevegelse i både aksje og tegningsretter. Tror vi kommer til å sive sakte oppover nå før det smeller ved neste skikkelige nyhet

2 Likes

Kom igjen nå, en person blant 500 deltakere på forumet kan da ikke legge noe i veien for at du deler det du ville dele. På de fleste forum og i de fleste aksjer er det folk som tror det finnes ulik informasjon der ute. Er jo helt vanlig at folk tror det. Men du må jo bare si hva du mener. Skal en bli likt på forum og i livet ellers så må en dele selv også. Ikke bare forlange å få alt gratis selv, men ikke dele noen ting med de andre her på forumet.

12 Likes

Skal si TR sparker litt fra seg… .59

2 Likes