Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Bare så synd at Jebsen kommer oppgangen i forkjøpet :fearful:

Ja jeg er dessverre redd for at han blir en festbrems :sunglasses:

Jebsen er allerede priset inn etter at han tømte rognposen sin og konverterte på rundt 3 kroner. Jebsen vil ikke konvertere mer nå før lånet nærmer seg forfall i 2019.

Har forresten Jebsen lakeiene sine ennå i Funcom styret?

2 Likes

Det har vi vel ingen garanti for? De sitter fortsatt i styret.

Ok nei det er selvfølgelig ingen “garanti” for ytterligere Jebsen nedsalg. Men det er tydelig at markedet betrakter Jebsen som en innsider, hvis en ser på kursutviklingen etter konvertering/salg…
Jebsen vil nok også være interessert i en eventuell oppside til neste år etter Xbox og PS4 og ikke bare i år.

Jebsen spøkelse vil muligens holde kursen nede helt til markedet slapper av igjen

1 Like

Om jeg var Jebsen ville jeg ventet til Funcom lanserer CE på xbone og presenterer neste spill.

2 Likes

Ja enig, men “Jebsen er Jebsen”…

Kan det være noen som “holder kursen” nede slik at ikke Jebsen selger rett etter Q1 ?

Ikkje veit eg. Men no som han har fått casha inn ganske bra, så er det nærmar seg vel snart idioti å ikkje vente til Xbox hypen med å starte`?

1 Like

Vær glad hvis Jebsen konverterer og selger. Det er positivt for selskapet (så lenge han ikke selger mer enn han må)

3 Likes

Ja, men det var et oppfølgingssvar til en som sa han var helt sikker på at ny biome kom i Q2, noe Funcom har sagt at skal skje i Q3 og at det skal være med i Xbox launch. Så datoene blir Start av Q3-Xbox launch i stedet for start av Q3-Q4. :slight_smile:

1 Like

Jeg vil helst at han skal gjøre som sist og selge når hypen etter SWL slipp begynner å avta, men før Xbox launch kommer inn i bildet. :slight_smile:

Noen som vil gi et godt svar på dette med budplikt? Tror de fleste forstår at det betyr at han må gi bud på resterende aksjer, men hvis det er så enkelt så er det vel bare å legge inn et bud på 0.01 øre pr. aksje for så å få det avslatt. Det ligger vel litt mer bak dette.

1 Like

Tror han må gi ett reelt bud og gå til samtale ang å kjøpe resten(?)

Usikker på om det er Oslo børs eller vedtektene til selskapet som regulerar det.
Einaste eg kjenner til, er i vedtektene til enkelte selskap/aksjonæravtale, ein “revolverklausul”:

Den vil sei at dersom eg gir bud på dine aksjer og du avslår, må eg selge for samme sum per aksje til deg. Det skal sikre nokon lunde fair prising på eventuelle bud.

2 Likes

https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Regelverk/Overtagelsestilbud

Hur många måste han sälja för undvika budplikt?

Det er nok de nederlandske reglene som gjelder. De finnes her:
https://www.afm.nl/en/professionals/doelgroepen/effectenuitgevende-ondernemingen/openbare-biedingen/proces

Any person or entity, whether acting alone or in concert, who can exercise at least 30% of the voting rights at a general meeting of shareholders is required to make a public bid for all the remaining shares. If the holder of at least 30% of the voting rights does not make such a bid, it can be forced to do so by the Enterprise Chamber of the Amsterdam Court of Appeals (the ‘Enterprise Chamber’. The Enterprise Chamber will only rule that such a bid has to be made if the shareholders or the target company request it to do so. A request submitted to the Enterprise Chamber by the AFM concerning a mandatory bid will be considered inadmissible.

In a mandatory bid, the offeror must offer shareholders the ‘equitable price’ for their shares. The ‘equitable price’ is considered to be the highest price paid by the offeror in the year preceding the announcement of the mandatory bid. Alternatively, the Enterprise Chamber may determine the equitable price, if it is requested to do so. The ruling as to whether a mandatory bid has to be made and the authority to establish the equitable price are thus powers of the Enterprise Chamber and not the AFM.

Jebsen eier 28% nå. Dersom han konverterer kommer det flere aksjer i selskapet og han blir i så måte utvannet, og kan ta til seg litt flere aksjer. Dvs. han må kanskje selge mellom 15-20 millioner aksjer til.

2 Likes

Jebsen har folk i styret, så det er vel begrenset når han kan selge :wink:

Jebsen sine obligasjoner går vel ut ved starten av 2018, så han må vel konvertere i 2017?