Nei det er vel ikke noe tema enda. Regner med du tenker nytt “storspill” og ikke småutgivelsene? Det er nok en stund frem i tid. CE skal levere tall i flere år enda
De har to spill på gang, ett fra USA-kontoret, og ett hvor Funcom fullfinansierer det, men et uavhengig firma står for utviklingen. Oslo-kontoret kommer til å jobbe med CE så lenge de ser bra inntjeningspotensiale der. Oppstarten for prosjektet der har blitt utsatt to kvartaler pga CE allerede.
Jeg tenker mer på spill som utvikles av Funcom, på lik linje med Conan Exiles, eller har ikke Funcom tenkt å utvikle spill selv lengre og heller bli en “publisher” ?
Vi vet vel at at de har tenkt å lage “noe shooteraktig” basert på eksisterende IP. Antagelsen min er no coop / shooter aktig i Mutant franchisen (siden de skal publishe ett RTS spill i Conan franchisen), og min helt ville grunnløse spekulasjon min er at det blir ett spill av typen Left 4 Dead / Vermintide.
I tillegg vet vi at de etter at Conan Exiles ble lansert skulle bestemme seg for hva studioet i Oslo skal lage. Det er vel ikke kommet noen som helst informasjon om hva slags type spill det blir, så der kan man jo spekulere helt fritt.
Funcom har vel sagt at de satser på utviklingstid på 1-2 år på nyere spill. Sånn sett er det vel faktisk mulig at skytespillet som lages kommer ut neste år i Q2/Q3 2019, og at spillet oslostudioet lager kommer i Early Access (hvis det blir aktuelt - avhengig av spilltype) i H2 2019.
Legger til at dette er ganske løse spekulasjoner, som du sikkert skjønner
Men det er vel ikke noe poeng for de i Oslo å begynne på nytt spill så lenge CE gjør det såpass greit ?
Man begynner jo ikke direkte på programmering eller grafikk. Det er ofte en omfattende design og diskusjonsfase først. De aller fleste som er ansatt vil nok ikke jobbe fulltid med neste prosjekt fra dag en, det blir en gradvis overgang.
Nettopp. Derfor jeg mener de er avhengig av at Conan Exiles fremdeles selger for å tjene inn kroner til Funcom kontoen.
Jeg er klar over det men jeg tror de personene som ville håndtert en design/diskusjonsfase også er viktige for å dra CE videre. Jeg håper iallefall at de inntil videre har full fokus på CE.
Fortsetter CE å selge bra vil nok Funcom utvide en del i Oslo slik at det er rom for å holde på med andre ting enn CE.
Blir basen til CE i tillegg stor nok kan de i tillegg leve godt på expansions/DLCs.
Det er vel ikke det selskapet selv har sagt.
Hvis strategien deres var å videreutvikle Conan Exiles som ett slags hovedprodukt studioet skulle ha mesteparten av inntektene fra i mange år, så tror jeg de hadde kommunisert det til markedet.
Men de kan selvsagt endre mening og da vil vi nok eventuelt få vite det på neste kvartalsrapport.
Du kan jo f.eks så på hva de har gjort i Durham . Der har de holdt på med TSW/SWL en del år og når de føler det ikke genererer nok inntekter så begynner de på noe nytt. Tror de kommer til å kjøre samme opplegg med CE og så lenge spillet + DLC’er selger bra kommer det til å være hovedfokus.
Strategien og Roadmappen som er blitt presentert kommer de vel til å holde seg til uavhengig av hvordan CE fortsettelsen blir.
Om så CE skulle bli en megasuksess og selge 8mill på 3 år så kommer de til å jobbe med flere ting paralelt.
Det stemmer dårlig med at Funcom har utsatt det nye prosjektet for Oslo-kontoret 2x fordi de ser det lønner seg å fokusere på CE. Mao, tror Funcom de kan selge 1m av CE i 2019 også, så bruker de tiden sin der, ikke på et nytt prosjekt.
Hvis Conan Exiles fremdeles er fokuset til Funcom, så forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte her inne ser aksjekursen mer en det dobbelte innen kort tid. Greit nok om Conan Exiles fremdeles selger bra, men det kommer på langt nær til å selge like bra som det allerede har gjort på så “kort tid”.
Fordi basert på inntjeningen funcom vil rapportere i 2018, så trader selskapet på en PE på rundt 15x, mot peers en kjøretur unna som trader på 30-45x. CE selger fortsatt godt, MYZ ser svært lovende ut, de har fortsatt inntekter på gamle spill, de hadde 16 USDmn i cash FØR full release av CE, mcap er under 200 USDmn, de har halvert IP utgiftene sine til CE ved å kjøpe seg inn i et JV som inkluderer flere IP’er. Det er naturlig å forvente at spesielt Conan, men også Mutant IP’ene vurderes høyere når det genereres mer innhold rundt dem. Amazon snakker om en conan serie med 100 USDmn budsjett. Johnny Depp snakker om en serie basert på the secret world. Petroglyph lanserer et conan spill i 1H2019, det skal lanseres et nytt internprosjekt fra North Carolina studioet, det kommer paid DLC til CE fra oslo kontoret. CEO droppet å bruke av sine 390 000 opsjoner og kjøpte heller aksjer til 20kr over børs for noen dager siden, hvilket reflekterer hans syn på prisingen. ja, nå orker jeg ikke mer, men kanskje du ser poenget:)
Fordi Funcom får inntektene fra CE, MYZ, SWL, AoC, AO i år og neste år, så kan du legge til to spill på den listen, eller tre, hvis Funcom får den andre publishing-avtalen de ser etter.
Eneste nye spillet du nevner der er vel MYZ, men der får vel ikke Funcom så altfor mye penger fra vel? Det er jo ikke Funcom som har utviklet spillet MYZ, de er bare en publisher.
… for meg, så virker det som du bare troller nå, men men.
Nja… har de utsatt det fordi CE så ut til å selge bra eller har de utsatt det fordi CE krevde mer en de trodde for å i det hele tatt komme ut av EA til noenlunde kommunisert tidsfrist, i akseptabel stand?
Hadde det hørtes ut som du fulgte med på hva som ble sagt, så hadde jeg forstått hva du mente.