Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Satser på den kommer litt lengre ned, så jeg kan komme meg på igjen før toget går :stuck_out_tongue_closed_eyes: deilig gevinst ble det ved forrige opptur, så satser på minst like mye denne gangen. Deilig med en aksje pause og nyte det deilige sommerværet :blush::sunny:

2 Likes

Hadde vært en gylden anledning for Funcom å skille seg ut og skinne litt da :slight_smile:
I stedet for å kave rundt i søla som de andre da tydeligvis også gjør.

Hvis du mener “de andre” som ATVI, EA, BETHESDA osv så sier eg bare “på med gjørmedrakten og plask i vei Funcom”: dere er i godt selskap. :dollar::dollar::dollar:

Så du mener Funcom ikke hadde vært tjent med å levere patcher til CE med god kvalitet?

Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal prøve å unnskylde mangelen på kvalitet med at det finnes andre som også sliter med dette. Skal CE bli et stort spill over tid mener jeg kvaliteten må opp. De har fått til to veldig suksessfulle launcher men så har egentlig fortsettelsen vært relativt dårlig så langt. Nå mener jeg det er på tide å begynne å levere kvalitet og arbeide seg ut av EA inntrykket mange spillerne fortsatt har med CE.

Selv med sommersalget og inkluderingen i Humble Bundle som rimelig ferskvare slo man i går til med ny bunnotering for spilte timer etter launch. Greit nok at det er sommertid og noe nedgang i aktiviteten på Steam men det er faktisk litt svakt å begynne å notere nye bunner allerede nå. Det mener nå jeg :slight_smile:

4 Likes

Stråmenn much?
Men jo seff gjør eg det. Men skjedde det? Nei. Hvorfor ikke? Fordi det er vanskelig.
Det er helt normalt å sammenligne andre selskaper i samme sektoren i markedet og dette vet du sikkert. Å se på andre selskaper med 1000 ganger større verdier og en kundnebase som bare Funcom (foreløbig) kan drømme om; og se at de også fortsatt sliter med det samme som Funcom nå sliter med. Det er i det minste en trøst.
Om du forventet et 3x A spill ut i fra det budsjettet Funcom hadde så tror jeg du har vært en smule optimistisk. ARK og Rust var før oss. Let’s face it; vi var ikke første mann ute og ploget vei i nytt terreng.
Dette er slikt som skjer med mange spill. Det som ofte skjer da er at det blir litt lag i salget; salget øker igjen når patch-og hotfixes er på plass og spillet kjører tilfredsstillende.

Bare fordi vi ikke deler din dritkritiske holdning til funcom patchingen så vil det ikke si at vi er drit fornøyd; men noen av oss vet veldig mye om spillbransjen og er nok særs lite overrasket :wink:

8 Likes

Jeg har IKKE skrevet mye om dette, men liker personlig ikke spillet. Liker ikke grinding av andre ting enn mobs/ players. Og et skikkelig combatsystem. Og utfordring.

Jeg hadde et håp om et survival spill som var veldig mye mer pvp fokusert med et skikkelig melee combatsystem. Et slags aoc2, bare med survival element i stedet for pve.

Jeg tror feilen Funcom gjør er antall m2 i stedet for kvalitet. Apropos AAA spill så mener jeg Funcom med lavere budsjetter heller bør lage mindre verdener der kvaliteten er grensesprengende god og replayfaktoren høy, i stedet for mye innhold og dårlig kvalitet/stabilitet you name it.

7 Likes

Funcom kaver ikke rundt i søle Krafer. De kaver rundt i :dollar::dollar::dollar:.

2 Likes

Dette er den retningen jeg håper funcom med tiden velger å ta spillet i. Jeg synes combaten er veldig god for pvp, og med alle verktøyene de har tilgjengelig til raiding er det bare synd at man får brukt det så sjeldent.

Om de kunne laget mindre baner der man f.eks kan hoppe inn på lag et lag med 9 andre tilfeldige og så bytte på å angripe/forsvare vil de kunne åpne opp den beste delen av spillet for veldig mange.

2 Likes

Dessverre, så er det spillmotoren og det rundt som er tungt å lage. Større verden er billig. Utenom det, så ser jeg poenget ditt med noe mer pvp fokusert. Problemet der at hvis du bommer, så får du lite til null ettersalg.

1 Like

Nå er da engang sånn at folk vil ha denne type spill, selv om det kanskje er litt på hell nå. De har kanskje solgt 2 millioner som er langt over det de fleste trodde inkludert Funcom selv.

Dette har gjort at de har en plattform som tillater de å kjør igang flere prosjekt uten behov for kroner.

At deres neste spill skulle være Myz ville jeg sett på som “dumt” før jeg har sett det jeg nå har sett av spillet. Markedet for turn based er forholdsvis snevert og de fleste titlene selger ikke all verden, de beste selger bra men de har laget spillene i mange år og omganger, feks xcom. Det kan likevel vise seg å bli ok butikk av det men noen millioner solgte har jeg liten tro på.

Coop opplegget de kommer med fra USA synes jeg er spennende å kan bli en større suksess slik jeg ser det da dette markedet er større. Det krever kanskje mer for å nå igjennom også men det er spill i min gate.

Overall så gjør Funcom tingene bra og CE var smart da det i utgangspunktet uansett ville selge en del basert på Ipen og at de tidligere har hatt mange spillere av AoC.

5 Likes

Jada, spillet er en suksess uansett. Men jeg skulle ønske jeg ville spille noen av Funcoms spill igjen nå snart. Mitt største håp nå er coop spillet. Vil nok teste alle, men et som jeg kan spille noen mnd i hvertfall mener jeg.

I mens vil uansett CE selge bra til det kommer bedre survival spill på markedet. Ikke topp 3 bra. Men bra i forhold til budsjett i hvertfall.

5 Likes

Hva mener du med det?

Alt for mange av patchene har hatt uheldige konsekvenser og ting som har vært sagt er fikset har ikke vært fikset. Så ja jeg er kritisk til måten dette er gjort på.
Å rulle ut en stor patch rett før man drar på ferie mener jeg også var feil. Hastverksarbeid de burde spart seg. De mente jo også selv den burde utsettes før de snudde i siste liten. De burde tatt seg litt bedre tid og fått hevet kvaliteten før de la den ut.

1 Like

De har tjent godt på begge launchene men spørsmålet er jo om CE blir en real melkeku videre eller om kontantstrømmen fra CE tørker inn.

Akkurat nå ser det vel ut som det kan bli litt tørkeperiode, i hvertfall på PC og Xbox. Så får vi se om det kommer nye storhetstider etter hvert. :slight_smile:

Det blir veldig interessant om Funcom klarer å få ut noe som er originalt nok og med god nok kvalitet. Det er jo første gang Funcom kommer med et spill av den typen. På den andre siden, folka som lager det er jo de samme som har laget raid/group quests til TSW/SWL, som er i ca samme sjanger og de jeg spillte var rimelig bra.

Når tror du de slipper spillet? H2 2019 kanskje? De har jo allerede noe i H1 2019, så det hadde jo passet veldig bra. Ca 18 mnd utviklingstid. Litt knapt kanskje, men Funcom har jo gjort noen endringer på hvordan de gjør ting. :slight_smile:

Hvis noen lurer, så er det dette jeg referer til:

3 Likes

Ja forhåpentligvis i slutten av 2019.

Kontantsrømmen tørker inn? De selger bedre på PC og i tillegg veldig bra på Playstation, og til en høyere pris en de gjorde i 2017. Om du mener 100 mill + resultat fra CE alene er tørt, så deg om det.:money_mouth_face:

Og om CE “bare” greier pluss 50 eller pluss 25 mill i 2019-20 samtidig med at 3-4 andre titler genererer inntekter så tror jeg Funcom som selskap går en fremtid i møte der det eneste som tørker inn er aksjepressa.

5 Likes

Ce har jo gjort jobben sin, nå er det opp til DLCene og holde trykket oppe frem til MYZ kommer senere iår. At de får en måned med minus er ikke noe problem fremover siden de har såpass sterk pipe nå med 1 spill hvert halvår.

3 Likes

Nå tror jeg vel du også egentlig skjønner at når det er snakk om at inntektene tørker inn så er det ikke da særlig naturlig å inkludere inntektene i mai-juni i den diskusjonen.
CE ligger nå og vaker på plass 80-100+ på Steam og rundt plass 110-120 på Xbox. Du må vel være enig i at det ikke er helt fjernt å snakke om at inntektene tørker litt inn.
Hva PS4 gir er det vanskelig å si noe sikkert om synes jeg.

Jeg sier ikke at det blir null i inntekter/overskudd fra CE men hvis det feks blir som du nevner 25 mill i pluss fra CE i 2019-20 så skal det en grei suksess til med de andre spillene for at selv dagens kurs skal kunne forsvares av resultatet.

Funcom har en gylden mulighet nå med suksessen de har hatt med launchene av CE til å omsider skape et litt strørre “norsk” spillselskap som generere pene tall. Men det krever at CE fortsetter å levere greit og at nysatsningene også bidrar med pluss i regnskapet. Blir spennende å se hva fremtiden bringer for Funcom.

1 Like

Ikke fulgt med nok til å vite om vgchartz har vært nevnt her (http://www.vgchartz.com).
De har en oversikt over solgte spill på konsoller via retail hver uke og totalt. Må ha abonnement for å se tall for mer enn topp 30. Aner ikke om tallene er så nøyaktige som de gir inntrykk av men legger inn linker til de to første ukene etter launch.
Launch uken:
http://www.vgchartz.com/weekly/43240/Global/
CE på PS4 står oppført på 6. plass med 44,664 solgte spill mens Xbox (Xone) (plass 22) står oppført med 15,181 solgte spill.

Uken etter:
http://www.vgchartz.com/weekly/43240/Global/
Der er ikke Xbox med lenger men på PS4 er CE på 30. plass med 11,172 solgte spill og totalt da på PS4 med 55,836.

Uken etter var ikke CE på topp 75 listen lenger. Siden man ikke ser salgstallene for plass 31-75 kan man ikke fastslå hvor mye CE maksimalt kunne solgt den uken. Plass 30 var 14,801 solgte spill så godt under det i hvertfall.
Og er ikke nyere tall der enda da de ligger noen uker på etterskudd med tallene.

2 Likes

VGchartz har gjort business på guesstimates och lever på att folk betalar för abonnemang. Jag använde mig också av deras listor tidigare tills jag lärde mig att de nästan uteslutande baseras på ”synsing” och generella formler.

Jag tror man kommer närmre sanningen genom att se på olika tekinvestorers estimat och bilda sig en egen uppfattning. Där får man i tillägg en betydligt rikare kunskap runt Funcom/CE som bidrar till mer exakt data.

1 Like