Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Ikke nok kjøpere på 25, men nå har han en større investor som legger 25 kr pr aksje på bordet? :stuck_out_tongue:

Tror egentlig ikke det skjer noe her da :wink:

Her går det unna! Ingen salg på over 30 min.

Hei hei!

Han har sikkert opprettet en ASK Konto og vil føre over Funcom aksjene sine.

Amatører…

4 Likes

Er jo mulig han av hensyn til potensielle fremtidige hendelser ønsker å ha dem i sitt norske AS, og at han vurderer det som gunstigere å ta en “realisasjon” i dag til 14.xx enn å ta realisasjon til mye mer i fremtiden?

Det er godt mulig. Jeg vet ikke hvilke, om noen, selskaper de sitter med aksjer i nede i luxemburg. Da kunne man jo sett om han selger ut flere poster. Isåfall kan det jo se ut som han bare rydder i selskapsstrukturen, som flere påpeker.

Hvorfor trenger han å flytte aksjene for å selge ?

Nei i utgangspunktet så må han jo ingenting. Men ting gjøres jo heller ikke uten grunn. Så det går begge veier.

Det jeg tenker, hjelp meg gjerne:

  • Det kunne vært at han ville selge selskapet i stedet for aksjene. I så fall selger man datterselskapet og ikke morselskapet. Men så ser jeg at det står jo en del andre urelaterte eiendeler i samme selskap. Så da vil det jo måtte gjøres flere endringer før et salg av selskapet kan gjennomføres.
  • Byråkratiet blir enklere. Det kan være nødvendig med signaturer fra folk som har tenkt å reise til Bolivia i ett år på ferie. Da er det bedre å overføre til et selskap hvor alle parter som er nødvendige vil være tilstede for rask overføring.
  • Skattemessige grunner? Han omsetter aksjene nå og utløser skatt. Hvor mye skatt som utløses ved salg til ekstern er uvisst for min del. Kan det foreligge fremførbare underskudd med frist i noen av selskapene som kan utnyttes?
  • La oss si at han har fått forspørsel om å kjøpe 10 millioner aksjer. Da ville det ikke vært nok aksjer i Capital. Så for å unngå å selge alle aksjene i Capital og deretter selge resten fra morselskapet så ville det utløst usikkerhet i markedet da det blir salg fra to firmaer. Når man selger 10 millioner aksjer i en slump fra ett firma så kan det virke beroligende på markedet og markedet kan “kjøpe” at han er ferdig med salget. (Jeg syns denne virker veldig usannsynlig, men tar det med).
  • Sikkert andre og bedre grunner. Derfor spør jeg deg :slight_smile:
3 Likes

Funcom blir i mine øyne ikke kjøpt opp før tidligst 2021, og jeg tviler på at Jebsen ønsker å selge noe som helst før den tid. Informasjonen markedet har tilgjengelig er det slik at 2020 blir det store året for Funcom. Da har man 3 år med back-track på finansiell informasjon, med en attraktiv revenue, EBITDA og ikke minst profit. PE fond ser spesielt etter attraktiv vekst yoy, og det blir noe selskapet absolutt kan henvise til.

FY 2018:
Revenue CAGR +40%
EBITDA +50% (EBITDA margin +45%)
Net profit +10%

2019:

Main revenue backtrack (1) CE og (2) MYZ + CU og mini- halloween game.
Conan unconquered usikkert - men stor sjanse for dekt kostnader for produksjon av internproduksjon(i.e ren bonus og holder det finansielle oppe)

2021:
(1)CE profitable
(2)MYZ profitable
(3)Cabinet group profitable
(4)Conan Un mulig profitable
(5)Conan singleplayer mulig profitable
(6)Cabinet group IP shooter mulig profitable
(7)Open world multiplayer mulig profitable
(8) ++ annonsering av nye spill og/eller publishing.

En produksjonsbedrift kan selges med en stor ordrelinje til en dyr pris basert på sikker fremtidig kontantstrøm. Funcom er ikke et selskap som går under dette, og vil være mer basert på suksessrate for spillansering. Dersom 2020 har en mulighet til å ta av i form av inntjening, er det mer fornuftig å selge i 2021, enn 2019.

En annen viktig faktor er multipler. Private equity fond eller andre investeringsfond/selskaper vil bruke sammenliknbare EV/EBITDA multippel for å fastslå pris. Ettersom flere store gamingsselskaper har falt nærmere -50% (EA, AB, TTWO) siste året, vil trading EV/EBITDA være mye lavere(selv om de er annerledes enn small cap) og vil påvirke når beslutningen tas.

Et forenklet stykke med EV/EBITDA funcom: trading 1 050 mill mcap, 0 gjeld og 180 mill cash. 2 mill usd ebitda q4 2018, tot ebitda 130 mill kr FY 18’.
Trading EV/ ebitda gir da en mulitppel på 6,3.
Trading sales/ebitda har snitt på 4,5, hvor funcom sin trading multipler er relativt nære.

Tall fra 2016. Kan ta det som fair trading ebitda, og kan legge range 12-16x(-+15%)
Ved snitt på 14x EV/EBITDA vil Funcom selges til 1,8 mrd, altså 23 kroner. Ved snitt på 4,5x revenue vil selskapet selges til 1,3 mrd- altså 17 kroner. Mao 2020 tallene med backtracklog på 7-8 enheter vil gi helt andre resultater, både ved revenue multipler og ebitda. I tillegg kan det være rimelig å anta at Fortnite har ført med seg en hel del ny generasjon ut i gamingmarkedet som ser seg mettet på spillet innen 2020 og har tatt med seg ekstreme mengder med nye spillere ut i markedet. Derfor vil det være rimelig å anta en oppsving i 2020 for gaming generelt, med mindre en spådd resesjon treffer for hardt og tidlig.

Så kan man stille seg spørsmål om det ble tradet for mye i en periode, eller om industrien fikk seg sjokk ved epic games revolusjonen, kina reguleringer osv. Kanskje alt på en gang. Når stormen roer seg vil man kunne se tilbake på gamle høyder, og Funcom vil få en dobbel boost fordi trading multiplene vil øke, samtidig som det finansielle og fundamentale forbedrer seg betraktelig…

28 Likes

Litt fyr i raketten nu!! Noen gode volum ble kjøpt nå

2 Likes

Skulle du till Pareto-seminaret den 5:e mars @Evilfreud? Lust att posta en liten uppdatering här i efterhand? Blir lite intressant att höra vilka på topp 20 som deltog :wink:

Volum? Under 20k omsatt.

1 Like

Jeg skal dit, skal poste oppdatering.

4 Likes

Var ment som en liten spøk.

Väldigt fint -det uppskattas! :+1:

@Deuteros :point_left::clown_face:

Det interessante er de “store” sperrene som dukker opp så snart det begynner å handles oppover!
Sier seg selv at her er det noen som absolutt skal holde igjen! (til de får nok billige aksjer)
Ser virkelig frem til rapporten på tirsdag :smile:

Og ikke minst oppdatert analyse fra redeye. Kanskje god nok grunn til at kortsiktige sitter litt lengre hvis rapporten er god?

2 Likes

@Alex
kortsiktige sitter litt lengre hvis rapporten er god?

Om de sitter lengre nå en tidligere må være en forutsetning for å holde kurs oppe !
Ikke bare trading , men langsiktige MÅ til her. Etterhvert vil da markedet våkne uansett !!
(har aldri sittet inne med så stor beholdning i Funcom som nå)

1 Like

181k block på 14.50 :stuck_out_tongue:h%C3%A4%C3%A4h%C3%A4

Den er borte før kl 12.30