Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Tok 5K på 17,18

9 Likes

På slike kurser og med sånn inntjening (og IP-beholdning/pipeline) som FC har per nå, tenker jeg at én av to ting skjer:

  • Når FC begynner å føle at de har gjeninvestert nok, kan det komme utbytte. I såfall kan utbyttet fint være forholdsvis stort i % mtp. dagens kurs.
  • Oppkjøp

Tanker?

1 Like

Du får ikke se noe utbytte fra Funcom de første årene. Det er vel det de har indikert selv. De trenger et greit cash buffer for å håndtere større satsinger, både internt og via publishing.

11 Likes

Utbytte tror jeg er for tidlig. Hvor mange dårlige spill skal lanseres før krigskassa er borte? Jeg tror ikke det kommer dårlige spill, men tenker at de bør ha noen år med sikkerhet og en mer stabilt økende kurs før det vurderes utbytte. :slight_smile:

Jeg synes de burde vurdere tilbakekjøp av egne aksjer også før evt utbytte. Blitt utvannet ganske mye opp igjennom.

1 Like

Derfor jeg skrev at “når FC begynner å føle at de har gjeninvestert nok”. Implikasjonen her er at de før eller senere (med dagens inntjening) vil komme til et punkt der det rett og slett ikke er samme behovet for inntjening mht investeringer og buffer. Det kan fint, som du skriver, være om noen år. Poenget, om jeg må skrive det rett ut, er at dersom man tror at FC klarer å fortsette i samme tralten fremover på litt lengre sikt, så er dette en forholdsvis sikker investering på dagens kurser.

2 Likes

Vekst og økonomisk frihet bør være fokus før utbytte. Jeg synes utbytte er på ett vis er en liten falitterklæring.
Hei aksjonærer, her har dere overskuddet, vi finner ikke noe lurt å bruke det til. :slight_smile:

Skal nok en veldig ekstraordinær positiv overraskelse til for at de skal begynne med det de førstkommende årene.

2 Likes

Om neste coop shooter selger 10% av pubg, så nærmer vi oss :sunglasses:

Enig. Et av spillene i produksjon må gå viral før det er et alternativ. Ellers vil de med bra suksess på spillene fremover, voksende biblotek av spill som fortsetter å dra inn greie summer over tid kunne komme i en posisjon hvor utbytte er et tema. Men jeg ser ikke for meg at det er de neste 5 årene.

Pr idag har de en realtivt nøytral cashflow hvor de reinvsterer alt de tjener i nye spill.

Utbytte er ikke en fallitterklæring. Dersom f.eks. de som jobber i et firma skal eie firmaet selv, måtte de ha lånt penger til det og betalt renter. I utgangspunktet er det ingenting som skal tilsi at en aksje skal være mer eller mindre verdt, dersom det ikke var mulighet for utbytte. Da vil hele verdien i så tilfelle dikteres av man tror på en større idiot som vil kjøpe den dyrere enn man selv kjøpte for.

2 Likes

Det er vel målet til enhver som eier aksjer at de på sikt skal gi avkastning. Da må det jo på et tidspunkt komme utbytte. Hva ellers er grunnen til at man skal eie poster i selskaper?

4 Likes

Selge når prisen har gått opp ?

Ja, men det er jo utløst av at noen andre tror at det skal bli utbytte en dag. Så du forlenger bare kjeden.

1 Like

Dersom jeg tilbyr deg å kjøpe en stein. Den er fin og rund, men har ellers ingen bruksområder. Mitt eneste argument for at du skal kjøpe steinen er at du kanskje kan selge den til noen for mer penger. Ville du kjøpt steinen?
image

Så lenge et firma greier å reinvestere penger tjent med tilfredstillende avkastning er det da ingen grunn til å betale utbytte. Eiere får da “betalt” i verdistigning på aksjene. Er jo først når et firma har penger det ikke ser mulighet for å skape tilfredsstillende avkastning på at utbytte er det riktige.

Jo, men det er jo ingen som vil låse pengene sine i noe som på lang sikt ikke gir noe personlig avkastning. Det er jo kun utbytte som kan gi dette.

1 Like

Det stopper opp til slutt, og på ett tidspunkt “må” de betale utbytte for å holde på de store aktørene. Hadde jeg vunnet 200 mill ville jeg plassert penger i selskaper som har vært “drit kjedelige” men levert tall og utbytte i en årrekke. Da spiller det liten rolle hvor kursen går, men å ha mest mulig aksjer for å øke utbytte. De store er happy med noen prosenter årlig.

1 Like

Hele fundamentet for å ha en børs med selskaper er jo utbytte! Rimelig kontroversiell uttallelse det du kommer med her…

Man skullle tro det, og derfor er jeg negativ til stock buybacks. Men det er jo en alternativ metode å få avkastning så lenge aksjen er omsettelig og likvid.

1 Like

Jeg syntes det @Krafer skriver er logisk mtp at vi diskuterer et supervolatilt spill-selskap midt i en turnaround. Utbytte? Nope. Tilbakekjøp av aksjer? Tja… En vakker dag, kanskje? Funcom har jo hatt flere emisjoner enn Charlie Sheen har hatt skjønnssykdommer. :confused: