Funcom er en relativt attraktiv oppkjøpskandidat med dagens prising og pipeline - uavhengig av hvor man kan se for seg at eventuelle bud kommer.
Der er jeg uenig, mer enn før ja, men de mangler forretningsmodellen som går igjen i nesten alle oppkjøp av spillselskaper jeg har sett: Blizzard, Jagex osv. var alle basert på muligheten for å utvide microtransactions i eksisterende spill.
For rike Kina menn så er 5-6 milliarder småpeng
synes du 2020 er tynt med desse 2 ?
“Launch of Funcom North Carolina’s Shooter game and Funcom Oslo’s Conan single player
game in 2020”
Jeg anser en forretningsmodell som ikke hviler på mikrotransaksjoner som en styrke, like mye som en nedside. Trenden med den type transaksjoner kan snu, og snu raskt. Så å være uavhengig av den er (også) en strategisk styrke.
Foreløpig ja, dvs begge de spillene kan gi inntekter på CE nivå.
Men jeg antar at CE sine inntekter synker, så jeg skulle gjerne hatt et publishing prosjekt eller to.
Det kommer
Nå som det ligger 4! nye CE DLCer i pipen på SteamDB, når tror folket første kommer?
For spillkvalitet og spillerne ja, men for et selskap som vil melke spillselskapet de har kjøpt er det et krav at det kan brukes. Microtransactions ble normen etter at EA vokste enormt på dette via FIFA-spillene sine. Men vi har også sett eksempler på at det ikke har fungert helt optimalt. Hos Jagex f.eks. har de 2 spill OSRS og RS3. RS3 er blitt overfylt med microtransactions, mens OSRS har blitt holdt relativt rent. RS3 som var enormt populært har falt i spillertall siden microtransactions kom inn etter oppkjøpet(De endret også combat-systemet, som førte til stort frafall+ en del andre ting). OSRS er spillet hvor det kun koster penger/mnd å spille, og der har spillertallene skutt i været. Men, inntektene fra RS3 skøt i været samtidig som spillerantallet falt. Så investeringsmessig var det verdt det for oppkjøperne, spesielt når de har OSRS å lene seg på som faste inntekter.
Håper den første kommer veldig snart. Egentlig litt skuffet over at de ikke hadde linet opp en ny dlc rimelig raskt etter salgsperioden i forbindelse med free weekend var over.
De har jo hypet litt om nytt innhold (underwater dungeon osv) så den kommer nok snart.
Dungeon er nok gratis, så kommer en betal DLC vi ikke vet innhold i enda.
Jeg tenker de kommer samtidig da
Vist jeg oppsummerer hvordan 2020 ser ut sånn kjapt så har vi release av coop shooter, og conan single player, så kommer revenue fra desse :
-Conan exiles (her vil nok pengestrømmen avta litt men spennende nå med optimalisert spill og flere dlc)
-Conan unqonquered (tipper cirka samme salg som MYZ ± men kan overraske)
-Moons of madness (som jeg tror kommer til å selge meget bra)
-MYZ dlc og switch release ( DLC som de aller fleste som har kjøpt myz fra før kommer til å kjøpe)
Tror denne komboen gjør 2020 veldig veldig spennende !
Ca alt du nevner her er jo ting som kommer i 2019 og i hovedsak vil skape penger i 2019.
Jeg blir i hvert fall personlig skuffet hvis ikke Funcom har minst 1 publishing deal som lanseres i 2020.
Uten det går vi fra 2 lanseringser i 2018 til 2 lanseringer i 2019 til 2 lanseringer i 2020 til minst 2 lanseringer i 2021.
Jeg ville gjerne sett 3 lanseringer (eller 4) i 2020, og 4 i 2021. Slik at Funcom kommer opp til 1 lansering i kvartalet. Da føler jeg de har gjennomført neste del av vekststrategien.
Så må de selvsagt finne de riktige prosjektene også.
Regner med desse ville dryppe litt inn i 2020 også. i løpet av året tipper jeg det kommer mer snacks angående planer for 2020, men personlig tror jeg Coop og Conan alene vil gjøre 2020 utrolig bra
Jeg legger til grunn at selv “griske” store selskaper er innforstått med at det er strategisk svært kortsiktig å forutsette mikrotransaksjoner som et premiss for oppkjøp.
Hadde vi snakket om rent mobilbaserte spillselskaper ville jeg vært mer tilbøyelig mot å være enig med deg.
Veldig veldig snart, får nok vite det på kveldens stream
Tenker at vi får et pent rally frem til CU 30.mai
Det er 1.5 måned igjen til… kjøp, sitt på henda om den dupper, vent til CU
Med dune rettighetene og rock pockets CU så ligger jo mye til rette for et nytt dune RTS?