Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Det som er dumt med å ha launch i slutten av juni er at mange tar ferie i juli og det er jo litt greit å ha folk tilgjengelig for å fikse bugs ( og bugs kommer det garantert til å være når de kommer med dlc + launch på ny platform ).

5 Likes

Steam sommersalg er ventet 23. juni og varer i 2 uker. Et spillslipp/DLC der ville vært svært uheldig.

14 Likes

Det var vel teknisk i ganske god stand da de launchet sist? Reviews var bra. Føler BL har grei kontroll der. Det er jo ikke et nytt spill det er snakk om heller. Bygget på det som allerede virker.

BL slår meg heller ikke som en gjeng som tar 14 dager på granka rett etter launch. De sitter nok parat🙂

MYZ

9 Likes

#25 :wink:

Tok å kjøpte delux-versjonen og må si jeg gleder meg skikkelig til å få testet det ut!:grin:

Og btw, helt knall rapport… Synst de gjør de helt utmerket med å fordelene inntektene jevnt utover. Og som nevnt over, Q2 er stappa av PS4+ abonnement nedlastningene :money_mouth_face:

2 Likes

Det dere refererer til, er en klassisk dilemma som heter principal-agent teori. For de som ikke vet hva det er, så er det motstridende incentiver mellom ledelse/ansatte og aksjonærer/eiere.

I økonomisk teori(og praksis) anbefales det aldri at daglig drift og beslutninger skal tas på vegne av kortsiktige resultater.

DVS, hvis dere mener at Rui & co flytter MYZ pga å skape fine kvartalstall, og ikke feks at de trenger mer tid til spillutvikling eller at det er et bedre release-vindu/antall online, switch port etc., så kan det være

1. press fra aksjonærer om raske resultater(stemmer ikke)
  2. svakhet i ledelsen(ikke mitt inntrykk)
  3. det handler ikke om kvartalstallene :slight_smile:
13 Likes

Det kan argumenteres for at Funcom som gjør det bra hvert eneste kvartal er en mer attraktiv partner enn et selskap som går opp og ned som en jojo. Men i all hovedsak, så liker jeg argumentasjonen din. Som @koe skriver, det er sikkert sommersalget som fører til at lanseringen blir flyttet.

8 Likes

For så vidt enig i at det ser penere ut, men for meg blir det kun på feil grunnlag, mer som du selv nevner og @koe . Men det er derfor Fun i dag endelig har gjort om sin presentasjon til rolling 12-months (tydelig at de har vært på investor-møter og fått høre dette) som viser et mye mer klart bilde av utviklingen.
image

En langsiktig, seriøs aksjonær(f.eks innenfor private equity) som Funcom kan tiltrekke seg slik de utvikler seg nå (ikke en trader), ser ofte på half-year og full year under helhet og henger seg ikke opp i så stor grad mot hvert kvartal så lenge personen forstår syklusen til selskapet og at det er fornuftige årsaker til hvorfor kvartalene svinger som de gjør, og samtidig forstå hva slags tiltak som kan gjøres for å få svingningene til å reduseres - noe Funcom definitivt har klart å gjøre i Q1 19 ved å få inn 50 millioner uten å pushe noen datoer :slight_smile:

3 Likes

Må også si at det er helt fantastisk at selskapet nettopp har hatt 2 conan exiles produkter på topplistene i en lang stund(pluss flere innen top 100) også kommer myz og kaprer en ny dag på topplistene + nye editions som gir forsmak til dlc i juli. Det er rett og slett stor styrke i spillene.

9 Likes

Denne uken har MYZ 3 versjoner på topp #100 GTS. For et par uker siden gjaldt dette de 5 ulike versjonene av CE :wink:

3 Likes

Huvudanledning är troligen att de behöver mer tid att putsa. Spelet ska ju ut på ny plattform i tillägg till ny DLC.

Sen är det ju onekligen andra fördelar med det också (som nämnt); det har nog inte gjort beslutet svårare precis :wink:.

Personligen är jag lite besviken -detta skulle ju bli mitt semester-lir på switchen!! :face_with_symbols_over_mouth::wink:.

Så Funcom -behöver ni en beta-testare till Nintendo Switch så står jag och delar av min semestertid till förfogande! :smile:

2 Likes

1 Like

Tøft å sitte igjennom når det er slike summer man ser på :thinking:

Skal det bli noe liv her i dag da!? Rai rai… Jaja spennende tider! Regner med at omsetningen som vanlig blir høy i dag så får vi se om det går opp eller ned :slight_smile:
En ting er i hvert fall sikkert, mye å følge med på for en Funcom aksjonær om dagen, og ALT er av det positive slaget, sånn i motsetning til hine hårde…
:money_mouth_face:

1 Like

Plutselig dukket opp en «Fan Edition» også, så da har straks MYZ 3 versjoner av spillet på topp 100 GTS:

Merk at vi er på Asia-tid og tidlig i salget som varer ut helgen. Mao. vil plasseringene bli betydelig bedre :moneybag:

6 Likes

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/05/24/funcom-ebitda-resultatet-okade-till-25-mln-usd-1-kv.html

3 Likes

Glöm inte att det är Redeye gaming day idag:

Link till stream:

https://www.redeye.se/live/gaming-day-19?utm_medium=introtext&utm_source=MB

(Funcom börjar först kl 14.15 men det är många andra spännande företag som presenterar)

3 Likes

Her er det stille før stormen? Nå må dere våkne gutta, bjella ringer om T minus 3!
:wink:

1 Like

Hvor mye av salget får Funcom nå? Det ble vel redusert noe etter de gikk break-even.

hvordan gikk det i åpningen?