Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

I poker er det faktisk mulig å slå proffene, da alle står likt i forhold til midler, og de står også likt med hva de får tildelt. Man kan ikke manipulere seg til seier ved hjelp av at man har flere midler enn de andre på bordet. Dårlig sammenligning.

Og det er jo faktisk en lov som regulerer dette - hvorfor velger du å overse den @holmes?

1 Like

Dette er ingen domstol hvis det foregår noe ulovlig så er det faktisk noe som må forfølges i riktige kanaler. Vi kan ikke avgjøre det her.

1 Like

Vel ingenting skjer og han har fått holde på veldig lenge nå. Da er det helt rimelig at det blir tatt opp, du velger jo selv å diskutere det med å påpeke at det kun er hobbyinvestorer som taper penger her (noe som er feil) og at det er helt greit siden han er så “proff”? I en kommentar skrev han at han kan ingen regler forutenom kjøp og salg og i et annet innlegg skrev han at han “lærer opp” børsen…

2 Likes

Jo, det kan man så definitivt. Psykologisk spill på lik linje.

På en måte men det blir ikke det samme, da alle har en mulighet til å se bløffen hans og ta han på det, og vinne på det. Uansett er det fullt lovlig i poker, men det er ikke lovlig i aksjehandel.

Ta han gjerne i forsvar, men det er synd at flere gjør det - all den tid dette er drepende for aksjen og for børsen.

3 Likes

Det er ingen som blir tvunget til å kjøpe på topp og selge på bunn, hvis man har den tendensen så kanskje man heller skal sitte mer langsiktig gjennom oppturer og nedturer (så får man den fundamentale avkastningen som ikke styres av tradere)

1 Like

Snakk gjerne om topp og bunn, og å kjøpe på riktig nivå. Gjør du det i Funcom nå så er det kun for at du følger ASP eller har 100% flaks. Det er ikke slik det skal være.

Med markedsmanipulasjon menes:

1. transaksjoner eller handelsordre som gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende signaler om tilbudet, etterspørselen eller prisen på finansielle instrumenter, eller som sikrer at kursen på et eller flere finansielle instrumenter ligger på et unormalt eller kunstig nivå, med mindre den eller de personer som har inngått transaksjonene eller inngitt handelsordrene, godtgjør at begrunnelsen er å regne som legitim og at transaksjonen eller handelsordren er i overensstemmelse med atferd som Finanstilsynet har akseptert som markedspraksis på det aktuelle markedet, eller

2. transaksjoner som inngås eller handelsordre som inngis i tilknytning til enhver form for villledende​1 atferd, eller

3. utbredelse av opplysninger gjennom media, herunder via Internett, eller ved enhver annen metode, når opplysningene gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende signaler om finansielle instrumenter, herunder utbredelse av rykter og nyheter, når personen som har utbredt opplysningene visste eller burde ha visst at opplysningene var falske, uriktige eller villedende. Når en journalist i sin yrkesmessige aktivitet utbrer slike opplysninger, skal forholdet vurderes under hensyn til de regler som gjelder for deres yrkesgruppe, med mindre personen direkte eller indirekte oppnår fordeler eller fortjeneste av utbredelsen.

1 Like

Jeg forsvarer ikke asp sine herjinger, men har heller ikke mye medlidenhet ovenfor små long hauserne her inne. Det har gjentatte ganger blitt avdekket at sjefs hauserne selv trader med stor aktivitet og legger skylden på asp. Alt annet enn positive tekniske analyser blir dømt nord og ned, for det belyser det dem allerede selv ser i chartene og gjør det mer åpenlyst hva som foregår. Som en sa så fint om funcom trådene her inne: When a group of males sit in a circle , jerking each other off.

5 Likes

Jo det er et problem det også, mitt innlegg var ikke myntet på deg. Jeg ser det likevel som et problem at en mann med mye penger får lov til å herje helt fritt i en aksje som Funcom.

Jeg solgte en gang 1 stk aksje i en aksje med lite volum og Nordnet ringte meg opp for å gi meg beskjed om at det måtte jeg ikke gjøre.

3 Likes

Hvis ikke det er lov å kjøpe masse aksjer på en kurs og så selge de på en høyere kurs litt senere blir det vanskelig for tradere fremover

2 Likes

Det er Massive “Dump” ikke en gang Men Tre ganger om og om igjen

Det er lov @holmes. Les loven om markedsmanipulasjon, så ser du nok imidlertid at det er noen punkter han havner under der. Hvorfor har ikke jeg lov å selge 1 aksje og kjøpe igjen senere? Kan du gi meg et svar på det?

Jeg tror det mange ikke forstår, meg selv inkludert, er hva som gjør det han gjør ulovlig. Slik jeg har forstått det (og det er sikkert ikke riktig?) så kjøper vedkommende en haug med aksjer på kurs X. Og han selger disse på kurs Y. Pga. dårlig likviditet i aksjen så får dette store kursmessige utslag.

Riktig?

Så de som trodde det var reell oppgang sitter med skjegget i postkassen fordi en aktør står for 50% av volumet i aksjen…

Er det riktig forstått?

1 Like

A. Om handelsordrer eller transaksjoner utgjør en betydelig andel av det daglige volumet - CHECK

B. Om handelsordrer og transaksjoner fra person(er) med betydelig kjøps - eller salgsposisjon fører til en betydelig endring i kursen - CHECK

C. Hvorvidt gjennomført transaksjon ikke medfører reelt endret eierskap - CHECK (for eksempel 25/4 - solgt/økt med 200k med hhv. AS og privat + “har alltid ~1 million Funcom-aksjer”)

D. I hvilken grad handler eller transaksjoner omfatter reversering av posisjon iløpet av ett kort tidsrom - CHECK

E. Om handler eller transaksjoner finner sted ila kort tidsrom medfører en kursendring som senere reverseres - CHECK

Videre under pkt 2:
A. Dette går på hvorvidt person har gitt villedende info før eller etter en transaksjon - CHECK (snakker pent på forum, dumper 1 million dagen etter)

9 Likes

Hva hadde du forventet? For det første er det delt på en bruker begrenset tråd og for det andre så er det vel ikke så mye man kan gjøre med dette her inne, folk er på ferie og har nok antakelig gått lei av å selv klage og lese andre klage. Rapportere til Økokrim, helt til dem tar tak.

3 Likes

Når sant skal sies hadde jeg vel ikke forventet noe annet :wink:

Uansett, godt jobbet av dere som har samlet og gjort bevisene oversiktlig og tilgjengelig!
Meget mulig dere må stave innholdet til dem også, men det lar seg gjøre.

Jeg tror det er et helvetes vepsebol å begynne å ta tak i denne formen for økonomisk kriminalitet. Det sitter nok en asp i de fleste selskaper. Godt beskyttet av meglerhuset dem benytter. Slike tradere er nok blant meglerhusenes beste/mest profitable kunder. Høy omsetning samt kjøp av algo tjenester, belåning, shorting med mer.

9 Likes

Nei, det blir som å spille cashgame hvor en har 1 mill i cash og de andre har 2000 hver.

Du ville aldri fått lov å spille ved et bord med 2000 kr om big stack var 1 mill… ?

Og OM du hadde fått lov, ville du gjort det? Du har jo ikke sjangs i havet!

Da er det bedre å finne et annet bord (i.e. aksje).

1 Like

Bare merk at man skal ha ganske gode bevis for å gå ut “personlig” med noe sånt. Kan fort bli snakk om beskyldninger om personangrep ol. Greit å holde det 100% profesjonelt og ta det gjennom riktige kanaler. Ikke alltid sannheten seirer, kan like godt være de med mest midler som kommer ut på topp.

Jeg tror ikke Oslo børs har sjanse i havet til å håndheve alle de shady greiene som foregår. De sier de ser på mistenkelige transaksjoner men i realiteten tror jeg de innser at de har ikke sjans i H til å håndheve dette, eller er interessert i å gjøre det. De tjener jo pengene sine uansett. Jeg er til vanlig ingen konspiratoriker, men å anta at det ikke forekommer er jo naivt, om det så bare er ett tilfelle.