Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

«På den annen side har de sakkyndige – og en rekke markedsaktører – gitt uttrykk for at de tiltaltes handlemåte anses allment akseptert i markedet», skriver retten, og fortsetter:

«Handlemåten er dessuten med på å fremme lovens formål ved å fjerne en ineffisiens i markedet, ved at Timber Hill sluttet med sin irrasjonelle justering av kursen ved enhver transaksjon(…)».

Med argumenter i begge retninger havner Høyesterett – under tvil – på at Larsen og Veiby skal frifinnes.

«På denne bakgrunn har jeg under tvil kommet til at den generelle rettsstridsreservasjonen gjør at de tiltalte må frifinnes, og at anken må forkastes», skriver dommer Bergljot Webster.

Høyesterett har jo på en måte allerede godkjent slik markedsmanipulasjon, og det er “allement akseptert i markedet”

1 Like

Det funker jo bare hvis saueflokken følger etter. Hvis saueflokken gjør motsatt av instinktet sitt vil disse tradene gå skikkelig i minus

Dette har ingen ting med intensjonen i lovverket som det henvises til ovenfor. Det er ikke “robothandel” som er problemet i Funcom.

Enig!

1 Like

Du henviser jo stadig støtt til roboten med mikroposter. Om det er ASP eller større meglerhus som står bak er vel av liten betydning.

Ja, den er irriterende. Det er noe helt annet enn det som tilsynelatende bryter med forskrift pkt. A-E.

Trist stämning här inne. Att kalla långsiktiga för haussare är ju bara patetiskt.

Det är inget snack om saken att TA har varit den mest lyckade metoden för avkastning i Funcom en bra tid.

Men att snacka skit om långsiktiga är ju bara tragiskt. Det är bara inse att om:

1. Bolaget fortsätter leverera samtidigt som
  2. De nya interna produkterna levererar så kommer
  3. Funcom nå helt klart nya höjder.

Vill man köra sitt TA snack och skapa avkastning eller swinga aktier mellan triggers, fine by me. Jag är 100 % säker att den metoden som ger mest avkastning på lång sikt är långsiktighet. Den metoden har gjort mig rik och så länge Funcom fortsätter leverera kommer de göra mig ännu rikare.

EDIT. Sen är de ju så att många här som anser sig vara långsiktiga säljer och köper pga ASP så de gör ju inte saken bättre.

5 Likes

Absolutt, hva som diskuteres her er jeg ikke så bekymret for :slight_smile: Tenkte mer på media-delen hvis det skulle bli noe offentlig dekning av noe slikt. Lite sannsynlig, tenker bare på stresset det kan bli for dere hvis dere fronter noe slikt. Kudos btw!!

Om det blir hett så står jeg med glede side om side med @h3nk1 og holder han i lanken :heart_eyes:

1 Like

Robotdødaren gjorde jo akkurat det samme som ASP gjør?

1 Like

Godt mulig - jeg kjenner ikke den saken :slight_smile: Jeg henviste i utgangspunktet til A-E i forskriften som går på faktorer som volum, endring /reversering av beholdning mv.

OK ifølge høyesterett

OK ifølge høyesterett

Om det er at han selger/kjøper med seg selv så var ikke det tatt opp i saken og kan muligens være fyfy.

OK ifølge høyesterett.

OK ifølge høyesterett.

Er selvfølgelig forferdelig irriterende og frustrerende, men det han gjør virker å være helt innafor slik markedet fungerer idag.
Og om han hadde gjort noe utenfor lovverket så synes jeg det er rart at det ikke er plukket opp av Oslo børs, da systemet deres virker å flagge veldig fort om det skjer noen merkelige handler.

3 Likes

Mulig jeg er treig i nøtta - men hvilken del av dommen / sakskomplekset innebærer at Verdipapirforskriften er meningsløs?

Trodde saken handlet om at en aktør utnyttet atferden til en aksjerobot for å manipulere kurs.

2 Likes

Kanskje forskjellen først og fremst ligger i tolkningen?

1 Like

Robotdødaren ble tatt opp til retten på akkurat samme ulovlighetene som du mener ASP gjør, men ble frifunnet i høyesterett da:

«På den annen side har de sakkyndige – og en rekke markedsaktører – gitt uttrykk for at de tiltaltes handlemåte anses allment akseptert i markedet»

«Handlemåten er dessuten med på å fremme lovens formål ved å fjerne en ineffisiens i markedet, ved at Timber Hill sluttet med sin irrasjonelle justering av kursen ved enhver transaksjon(…)»

og:

Høyesterett peker i dommen på at det daglig foregår handler som strengt tatt kan defineres som markedsmanipulasjon.

«For noen slike handlemåter er det gjort unntak i verdipapirhandelloven §3-12. Men også utover dette er det en rekke eksempler på veletablert markedsadferd som faller inn under definisjonen av markedsmanipulasjon, men som ikke straffes», skriver Høyesterett.
De peker eksempelvis på tilfeller hvor markedsaktører ønsker å skjule sin reelle interesse for en aksje, og derfor legger inn små kjøpsordrer. Slike disposisjoner kan falle inn under begrepet markedsmanipulasjon, men det er ikke denne typen virksomhet paragraf 3-8 er rettet mot, står det å lese i dommen.

2 Likes

Ja, det kjenner jeg til - jeg bare skjønner ikke hvordan du kan trekke en linje fra at Høyesterett under tvil avviste en anke i Robotsaken til å si at Høyesterett har kastet Verdipapirforskriften på skraphaugen.

Presedensen er satt. Det ASP gjør er godtatt i markedet og av høyesterett. Som det står i dommen; “det er ikke den typen virksomhet paragrafen er rettet mot”

Jeg ser vel ikke den svart-hvit presedensen du mener settes og/eller nå foreligger…

Blir ikke dette mer snakk om robothandel som sådan, og problematikk tilknyttet denne, mer enn det materielle innholdet i Verdipapirforskriften A-E?

Uansett om dette er lov eller ikke er det bra å få det avklart så vi slipper å diskutere dette fortsatt om 3 år.

3 Likes

Jeg mener denne saken er helt lik det vi ser asp gjør om og om igjen.
De kjøpte på ask til de presset kursen nok opp så de kunne dumpe beholdningen, om og om igjen.

Men som @anon80503862 sier. Dere får prøve å fronte saken og se hvordan det ender, for diskusjoner og klaging på temaet her på forumet gir ikke mye resultater :stuck_out_tongue:

3 Likes

En million grunner for å date din mor. Dumper hun dagen derpå :joy: hver gang @konamixx

1 Like