Hadde vært deilig om man kunne lese innlegg i Funcom Småprat tråden som ikke handlet om dette temaet ja, men faktisk nyttig informasjon om caset Er jo noen gullkorn innimellom 90% asp diskusjon.
Robotdødaren ble vel tatt til retten for å ha systematisk utnyttet svakheter i en robot. Timber Hill ville ha igjen pengen fordi det var en bug i programmeringen og mener Robotdødaren opptrådt uetisk ved å utnytte dette.
Altså ikke hvorvidt pump and dump eller front-running er lov men utnyttelse av en feil.
Jag hade gärna sett att vi skapar två trådar. Detta kan fortsätta vara småprat sen en fundamental tråd där enbart Funcom som bolag diskuters. Tack
Sist jeg snakket med henne sa hun at hun sjeldent hadde vært borti noen som var så short som deg, og jeg kan jo skjønne det. Sjeldent noen har slått meg som mer bear on bear enn deg
Perfekt!
Da vil det jo si at pump og dump er lovlig (for det var jo dette han faktisk gjorde), mens han ble stilt til retten for å utnytte inkompetansen til de som programmerte algoritmen.
Uansett så mener jeg det belyser at det ASP gjør er fullstendig godtatt i markedet idag.
Sånn jeg forstår det, så ble det ikke tatt stilling til om pump and dump er lov eller ei i saken om Robotdødaren, men om eieren av en algo/robot er ansvarlige for evt. feil i programmet / algoritmene. Domen sier at eieren av roboten også er ansvarlig for å følge den opp -ikke om handlene i seg selv er lovlige eller ulovlige.
Uansett interessant å se evt. tilbakemelding / reaksjoner…
Er ikke bare pump og dump som er gjort her. Det er salg på bid for å presse ned kursen og handel med (minst) tre forskjellige kontoer, og kjøp og salg om hverandre med disse.
I dommen står det jo spesifikt at
«På den annen side har de sakkyndige – og en rekke markedsaktører – gitt uttrykk for at de tiltaltes handlemåte anses allment akseptert i markedet»
Og handlemåten var jo å kjøpe, for så å presse opp kursen på ask, og så dumpe beholdningen.
Brukte de en aktør eller flere aktører? Brukte de salg på bid for å gradvis presse kursen nedover og på den måten skape frykt og utløse salg? Kjøpte de seg samtidig opp med investeringsselskapet?
Allment akseptert i markedet betyr vel ikke at det skal aksepteres når det skal testes i rettsystemet? Er vel fortsatt loven som er gjeldende?
Betyr det at alle f.eks. fritt kan piratkopiere siden dette har vært “allment akseptert”?
Men som du siterer, så gis det uttrykk for at det er normal praksis. Ikke om det er lovlig eller ei.
Det er ikke ulovlig å handle med flere kontoer, bare du ikke handler med deg selv, dvs kjøpe med en konto til en annen konto du eier/kontrollerer (er altså ikke lov).
Ja det har vi diskutert flere ganger, jeg vet jo det. Men du skal helst selge med alle kontoer når du selger og kjøpe med kontoene når du kjøper. Man skal være veldig forsiktig med å gjøre begge deler på samme tid, i alle fall er det sånn i andre land.
Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå? Det er forskjell på kursmanipulasjon og vanlig handel, og de fleste er vel enige i at kursen i Funcom manipuleres med. Og dermed faller inn under loven for kursmanipulasjon.
Om høyesterett anså det som ulovlig hadde vel ikke siktede blitt frifunnet og anke avvist?
Problemet er vel heller at børsen er så gjennomsyret av slik handel at de fint lite kan gjøre.
Som de også poengterer, så er det å legge inn ordre med skjult volum i seg selv markedsmanipulasjon etter forskriften.
Ser ikke helt at den saken er helt lik, det var vel slik at de kjøpte flere små poster for deretter å selge de (dumpe) på et senere tidspunkt? Ikke det samme.
Igjen sånn jeg ser det, så er det snakk om to forskjellige ting. Robotdødar saken gikk på om det er lov å utnytte en feil og det som diskuteres her er hvorvidt APS driver markedsmanipulasjon.
Investorene Svend Egil Larsen og Peder Veiby ble dømt i tingretten og frikjent i langmannsretten. De to investorene ble opprinnelig dømt for 72 tilfeller av markedsmanipulasjon.
Linket til prosedyren over. Er vel en så soleklar pump & dump som du får det.