Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg er ikke veldig god på google trends, men hvis denne er riktig, så ser det jo lovende ut for Dune

Jeg liker Dune veldig godt, men jeg er litt usikker på hvor stor fanskare de har innenfor spill om dagen. Hvis filmen slår an så kan dette bli veldig bra. Men filmen må klare å tenne interesse hos nye fans. Det har ikke vært så mye blest om Dune de siste årene (som jeg har fått med meg), så jeg tror det er en god markedsføringsjobb som skal til for å få til dette.

Jeg har tro på Conan Single Player. Men de må lage et solid spill med lite bugs, en god story, og masse innhold. De må klare å engasjere spillerne fra dag en. Funcom har ikke klart det med de siste spillene sine. Spillene blir bra over tid, men det mangler litt for mye ved launch.

Jeg tror det er muligheter for flere gode spill de neste par årene nå :smiley:

4 Likes

Hvis du har spilt God of War eller Horizon Zero Dawn så ser du hvor listen ligger ifht. single player spill i dag. Jeg tror ikke Funcom evner å lage noe i nærheten av disse, som er min målestokk ifht. hvor bra et singleplayer spill bør være. Det kan godt være du har rett i at Conan fansen ikke bryr seg nevneverdig om den type kvalitet, og at den listen blir urealistisk ifht. hva vi vil få, men jeg synes det er en god pekepinn på hva som BØR være målet.

Derfor tror jeg Dune spillet vil gjøre det bedre, i og med at science fiction som sjanger er veldig i vinden og det lages serier, filmer og spill i sjangeren over en lav sko. Jeg tror hypen fra filmen vil bære over i spillet men det beror jo på hvor lang tid det går fra filmen kommer ut til spillet kommer ut, og om det kommer flere filmer som kan være med på å bygge opp merkevaren på nytt. Som @thomashagen sier så er ikke Dune merkevaren så kjent utenforbi sci-fi-nerdekretser, men til gjengjeld er det en episk og fengende historie som jeg tror vil nå et bredt publikum (på lik linje med Star Wars).

Men jeg er enig i at fallhøyden er stor, og at det er kjent merkevare i seg selv ikke er nok for å selge spill. Et prakteksempel er jo Blade Runner oppfølgeren. En oppfølger fansen hadde ventet på siden den første filmen kom ut, men som floppet ifht. forventningene. Slik sett lover det ikke bra siden det er samme regissør som skal lage Dune filmen, men jeg har likt alt Denis Villeneuve har laget til nå, og tror ikke jeg vil bli skuffet av Dune filmen :slight_smile:

Edit: Det skal visst lages en TV-serie fra Dune universet også!?

2 Likes

Jeg tenker også at de trenger å overbevise mer med Dune og Coop, mens Conan Singleplayer, om det hadde blitt lansert i morgen på Steam, ville solgt en god del bare med markedsføring som:

• "Synes du Arnold Schwarzenegger er tøff? Nå kan DU være han i Conan SingleChop head off…

Edit: @nocturne, jeg er enig i det du skriver og tror også Dune kan bli bra, men i en sjanger ala Conan Exiles er i begynner det også å bli bra og mange spill som vil kreve noe nytt og annerledes, ellers vil bare folk si “bare en reskin av Ark eller CE”.

Hva grafikk angår så synes jeg CE er pent og å lage fet grafikk i singleplayer er vel langt mindre krevende, så at de har kompetanse til å levere bra her tror jeg nok. Jeg tror derimot combat og story blir hoveddriver, ikke grafikk som sådann.

Edit 2:
En annen ting jeg glemte å nevne er at dersom det første spillet selger som jeg tror det vil, og legger opp spillene litt som at nr 1 som kommer først er “beginning of Conan” så har de sikret inntekter for singleplayer Conan nr 2, 3 osv, for da spinner de bare videre på historien om Conan og har slik sett uendelig mye materiale til og lage flere stories. Mulig de i tillegg har masse gratis i form av assets fra CE og bruke videre i singleplayer spillet?!

4 Likes

Ohh, CE har 70% positive reviews og en fin blå tommel opp på steam. Er rett og slett en bragd! Har kanskje vært nevnt her før? :see_no_evil:

3 Likes

Enig. Virker som svært få er klar over hvor stort det egentlig er at Funcom har fått kloa i Dune. Random Google trends øvelse:

Anbefaler folk å leke seg litt selv, og også å lese boka/bøkene.

5 Likes

Kan jo bare se på google trends over siste 5 år.

Tre topper for Conan, det er i forbindelse med conan exiles. 3 topper for Cyberpunk, gjett hvorfor (e3, gamescom i fjor, e3 i år). Og Dune har vært veldig jevn omtrent hele perioden, fordi det er en veldig sterk merkevare selv om lite skjer.

Dune er en veldig sterk merkevare, det er det ikke tvil om. Så er det litt vanskelig å sammenligne “dune movie” mot “conan movie” fordi folk kanskje ikke trenger å spesifisere hva de søker etter når de søker. De fleste som er interessert i cyberpunk 2077 søker nok ikke etter “cyberpunk game” eksempelvis, det er helt unødvendig å spesifisere selv om det også er navnet på en hel genre med bøker, rollespill, osv.

2 Likes

Er vel er par-tre-fire uker siden CE bikket over 70 prosent totalt - spillet har en vesentlig bedre salgshale enn forventet, og med nytt innhold vil det leve lenge (les: flere år til):

Hva gjelder Dune kan alle ta seg en bolle på at den hypen blir…stor. Det er snakk om Holleywood blockbuster film(er) + serie basert på verdens ca. mest kjente sci-fi IP.

Til dette skal Funcom altså slippe minst 3 spill.

Man snakker markedsføringsbudsjetter som nærmer seg Funcom sin mcap.

Men som alles favorittaksjonær sier, vi får håpe selskapet blir kjøpt opp før moroa faktisk begynner :roll_eyes:

2 Likes

At Funcom har fått kloa i Dune blir som om en oljemygg plutselig sitter på ett av verdens største oljefelt. Hva hadde skjedd med kursen da?:slightly_smiling_face::+1::champagne:

1 Like

I Funcom er den krone lavere og vel så det siden man fikk nyheten.

6 Likes

Tja, kommer jo an på hva slags kapasititet de har til å få ut potensiale. Må jo være DNO du tenker på? :wink:

Det er ingen selvfølge at det blir gull av det, men det hjelper som h3nk1 skriver, med drahjelp fra film og merkevaren den veien. Vi husker vel alle verdens største merkevare Lego /LMO og hvordan det eventyret gikk :wink:

1 Like

Nei, men det er vitterlig ikke langt unna heller.

Funcom er på et helt annet sted enn tidligere, med tid, krefter og en ledelse som gjør det aller meste riktig.

Tror også utviklerne foretrekker å arbeide på DUNE enn Lego. For å si det forsiktig.

2 Likes

Finnes flere oljemygger der ute som sitter pa potensielt enorme verdier. Men et fellestrekk med dem er at de enorme verdiene stort sett befinner seg i absolutte shithole countries - med vanskelige politiske forhold og derfor temmelig lang horisont for start av produksjon.

Slett ikke alle som rekker a komme i produksjon engang foer verden gar under om 11 1/2 ar - (slik det na er politisk enighet om den gjoer)

4 Likes

Denis Villeneuve som är director över kommande Dune filmer har ju jobbat med stora budgets. Bladerunner 2049 hade en budget på 150 musd och drog in 260 musd t.ex.

En av hans senaste filmer, Arrival från 2016, är extremt bra film. Den hade en budget på bara 50 musd och drog in 200 musd!

Dune 2020 lär ha budget på minst 100 musd.

Detta är MYCKET STÖRRE än Conan som IP och Funcom kommer dra extremt stor nytta av denna hype till sina Dune spel. Marknaden och Redeye har definitivt INTE prisat in detta.

3 Likes

Ellers ser jeg med ett kjapt søk at bla følgende spill er basert på bøker.

• The witcher
  • Assassin’s Creed
  • Bioshock
  • Metro 2033

Greie titler som har solgt helt ok

Det som Var med Lego, Var vel at Funcom druknet i andre som også produserte Lego spill :wink:

1 Like

Det var så strenge retningslinjer fra Lego på hva de kunne og ikke kunne gjøre, slik at den kunstneriske friheten var ikke eksisterende. Så det var egentlig en dårlig sammenligning, men resultatet var fiasko selv om målgruppen man potensialt når med Lego som merkevare er enorm og mye større enn de IPene de har i dag.

Ja målgruppen Ja. Men om man titter litt på steam så er det jo horder av Lego spill. Om nesten alle skal lage Dune spill så holder jeg meg unna. Nå har vel Funcom denne Dune IP aleina ?

1 Like

Ja - avtalen med Legendary Entertainment gjelder for 6 år og minimum 3 spill.

Er av spillene vet vi at blir et «open world multiplayer». Erfaringene med Conan Exiles og assets derfra er et veldig godt utgangspunkt.

1 Like

Derav Bull i mine øyne. :muscle::muscle::muscle:

1 Like

Joa det er sant, men så spørs det jo om de klarer å utnytte og få frem Dune som merkevare/identitet eller om spillet blander seg inn som ett survival/open world sandslott det finnes masse spill av i dag. Det kan virke osm jeg ikke har troen, men det har jeg, men denne diskusjonen er hva jeg har lest troen på at de 3 neste spillene til Funcom, og der troner Conan Single foreløpig sammen med coop :wink:

2 Likes