Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Før vi ikke høre noe på Q2 2019 om 3 uker er nok Q2 eller Q3 2020 sannsynlig. Får vi heller ingen guiding på Q3 rapporten i november så blir det fort Q3 med forsøk på hype i forbindelse med E3 i juni 2020.

Når det kommer til enkeltstillinger så er det vanskelig å spå syntes jeg. Ja, hvis dette er nyrekruttering så kan jeg se tolkningen din og logikken. Men samtidig skifter også folk jobber og da må de erstattes. Vanskelig å vite om dette er en erstatning, eller en ekstrajobb. Spillet har jo vært i full development i 1 år, vanskelig å tro at det har skjedd uten noen concept artists.

Denne viser at det er mange forskjellige jobber i oslo, men ganske få og i hovedsak fokusert på art (+AI programmering) i USA. Virker logisk hvis man skal skalere opp i forbindelse med siste del av utviklingen hvor man produserer og ferdigstiller innhold, lager maps, osv (så man slipper å outsource alt til portugiserne som tross alt gjør det litt vanskeligere å kommunisere og ha åpne diskusjoner pga avstand+++).

Uansett viser vel dette hvor mye markedet (i praksis dette forumet som påpekt mange ganger før) ønsker å få noen form for håndfast informasjon.

4 Likes

Bare se på hvor mye jobb som er gjort på CE etter at det ble lansert. Jeg tenker COOP shooter er det første prosjektet denne kandidaten skal jobbe på, men at de tenker litt lenger.

Jeg tenker at COOP shooter kommer i Q1 eller Q2. Det skulle blitt lansert i år, men det ble vel utsatt på forrige(?) Q-rapport. Jeg tror ikke det er så langt unna at vi får høre noe

2 Likes

Neida men ting som for eksempel
“develop concept artwork that defines the overall look and art style for the game.”
og
“creation of the style guide for the visual direction and language to be used throughout the project.”
er jo ting det er litt sent å komme med når man begynner å jobbe med DLC’er.

Det at man nevner såpass grunnleggende ting fortsatt gir meg følelsen av at det er en god stund igjen. Men det kan jo være at de ikke har oppdatert annonsen og at dette er utført. Men får nå følelsen av at Q1 ikke kommer til å skje jeg da. Så får andre ha egne meninger om det selvsagt :slight_smile:

3 Likes

COOP Shooter var TBA frem til og med Q3-2018 presentasjonen og satt til 2020 fra og med Q4-rapporten/presentasjonen.

2 Likes

Ganska säker på att de där är standard meningar. Av konkurrens skäl och att investerare kollar in dessa sidor så skriver man inte “you will do this and this before the project is done”

Det du nevner der er selve definisjonen på hva en concept artist gjør :wink:

Og så lenge det kommer mer innhold er det behov for den type arbeid.

1 Like

Siden CE leverer såpass så er vel det også en grunn til å pushe release av nye noe frem i tid

Det har de allerede gjort. Som er grunnen til at de nå har 2 potensielle releaser i 2020 fremfor 1 i 2019 og en i 2020

De har vel aldri lovet Coop Shooter i 2019 egentlig. Er ikke det bare en tolkning av det startegiske målet om å ha en intern release i året over tid?

1 Like

Kommer an på hvordan du velger å tolke “lovet.”

Funcom har guidet veldig klart og tydelig på 1 større lansering i året og nå skal det komme 2 i 2020. Og de var tydelig ukomfortable når de måtte snakke om at dette ikke “nødvendigvis fulgte kalenderåret” på RedEye presentasjon som var første hint om at det ikke kom i 2019 (senere bekreftet på kvartalspresentasjon).

Jeg har vanskelig for å tolke det annerledes enn at spillet originalt var ment for Q4 2019, men at de valgte å utsette det av diverse årsaker.

Så kan man alltids argumentere for at Funcom ikke har utsatt noe som helst så lenge coop shooter blir lansert innen Q3 2020. Det er da i henhold til guiding med 1-2 år med full production. Hva som er “lovet” av ett spillselskap fram til de faktisk sier en dato er litt irrelevant.

Jeg mener det historisk er noe sånt som (etter hukommelsen):

• Funcom utsatte Conan Exiles EA med 6 måneder.
  • Funcom utsatte Conan Exiles frozen north med 3 måneder.
  • Funcom utsatte Conan Exiles full lansering med 3 måneder.
  • Funcom utsatte MYZ med 6 måneder (tror jeg) og utvidet samtidig lanseringen fra å være kun PC til å være PC + konsoll.
  • Funcom utsatte ikke Conan Unconquered.
  • Funcom utsatte MYZ DLC med 1 måned (burde kanskje vært 2?).
  • Funcom utsatte nok ikke Chop Chop.
  • Funcom utsatte ikke Moons of Madness.

Hvorfor skulle man da være overrasket over at coop shooter eventuelt har blitt utsatt med 3-9 måneder? Det er innenfor hva jeg oppfatter som normalen til selskapet.

I mine øyne blir det flisespikkeri å lure på om de har hatt villedende guiding (1 spill i året, som betyr 2019) eller utsatt spillet. For meg betyr begge deler at spillet kommer senere enn jeg hadde grunn til å tro basert på Funcom sin guiding.

7 Likes

Blir nok ikke noen oppgang før vi får den obligatoriske «ta det med ro, Funcom gjør alt riktig» posten fra sjef-dumperen selv.

Sitter klar til å gå inn med litt til, men frykter han skal ut med noen av sine 900k aksjer før vi skal oppover.

Når vi var det i mars så sa Rui at målet var å ha en intern lansering ca hver 12måned.

Tidliger hadde han sagt 1 intern lansering i året.

1 Like

Da selger han med tap :+1:

1 Like

Det viktigste er uansett at kvaliteten er god når det kommer ut da :slight_smile:

4 Likes

Rui har jo også utalt at CE ikke hadde den kvaliteten han egentlig ønsket når de lanserte. Nå har de penger og omsetning til å skyve en lansering til kvaliteten er god nok. Det er nok også grunnen til at Coop shooteren er flyttet. Fordi de har råd og fordi man tjener mer penger på god kvalitet.

2 Likes

For dere langsiktige er kvaliteten selvsagt viktigst. For oss kortsiktige så er selvsagt estimater for når vi får informasjon og nyhetsstrømmen begynner ekstremt viktig.

Så sier ikke jeg at Funcom skal bygge sin PR virksomhet og guiding rundt oss kortsiktige, men når man er kortsiktig i flere selskaper så er det viktig med en viss objektivitet i forhold til hvor troverdig selskapenes guiding er.

Jeg tror fullt og helt at det er korrekt av Funcom å utsette til spillene holder ønsket kvalitet. Men det er fortsatt veldig viktig for meg å prøve å forstå guidingen til selskapet, og hvor troverdig den er. Og da prøver jeg å kalle en spade for en spade, i dette tilfellet, en utsettelse for en utsettelse.

Grunnen til at jeg har vært såpass lite investert i Funcom i år har jo vært at det jeg oppfatter som en utsettelse endret inntektsbildet for 2019 drastisk, og det gjorde meg mindre interessert i å være investert i lengre perioder.

3 Likes

Utfordringen med Funcom 2.0 er at de i svært liten grad guider. Guidingen virker å være styrt av PR sitt behov for å markedsføre nye produkter.

5 Likes

Det å ha minimalt med guiding er også en form for guiding. Det er forståelig, men da blir de få tingene de faktisk guider på sett på som troverdige. Tross alt er dette det eneste man får av info fra selskapet utover regnskapstall, så da bør det være troverdig.

2 Likes

Funcom bryter med egen strategi dersom release på co-op shooter kommer noe særlig mye senere enn Q1. En vesentlig del av den nye strategien til Funcom var å forkorte utviklingstiden på sine interne spill.

Funcom selv pekte på to punkter i sin nye strategi:

1. Å bevege seg fra 3-7 års utviklingstid til 1-2 år. Co-op shooter har i mars 2020 vært i produksjon i 2 år. Pre-production startet opp i mars 2018.
  2. Det skal til enhver tid være to interne spill under utvikling.
9 Likes

Dette er mine notater:

image

Jeg mener at maksimalt kan Funcom trekke det til Q3 2020, som vil være 2 år med full production og fortsatt være innenfor guiding på sin nye strategi.

Men prosjektet var “almost fully staffed” i Q2 2018 og i production hele det kvartalet. Derfor har jeg i lengre tid antatt at det mest sannsynlige tidspunktet er Q2 (ergo mai) 2020, med potensialet for Q1 2020. Og det er derfor jeg tror det er ganske gode sjanser om coop shooter nå på gamescom eller i forbindelse med kvartalsrapport Q2 2019 - men enda større sjanser for nyheter i forbindelse med Q3 (noen uker etter lansering av moons of madness).

Personlig blir jeg i hvert fall skuffet hvis det viser seg at vi går inn i romjula uten å vite noe mer om prosjektet enn vi gjør i dag.

9 Likes