Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg har bare sett på guidingen til Funcom. Vi vet jo mer på Q3 rapporten, men generelt så virker det logisk at det går minst 1 år fra avtale til lansering. Helst 1.5 år. Vi vet at Funcom per i dag har avtale for 4 kommende publishing spill (moons of madness, conan chop chop, ukjent spill jeg antar kommer i 2020, og slovakisk i 2021). Øker dette med +1 ukjent spill på Q3 rapporten så er det nok sannsynlig at det kommer 3 i 2020, men det begynner å bli kort tid (med mindre de tar over ett halvferdig produkt).

Conan Unconquered var ett prosjekt som ble kjørt på omtrent 12-13 måneder, og det viste seg vel at det var litt kort tid.

1 Like

Hmm, ja det var jo også launch på Switch for første gang. Regner med at bare salg av Seed of Evil sto for mer inntekter enn det meste Funcom har inne i porteføljen. Utenom MYZ selv og CE selvsagt. Kanskje Moons kan måle seg med det, vi får sjå. :slight_smile:

Forøvrig tror jeg det kommer an på resultatet fra Seed of Evil inntjeningen om MYZ får en eller mange expansions. Tror de tjener mest på å fokusere på dlc til CE over MYZ som det høres ut som at er planen fra Funcom nå.

1 Like

Det er da ingen problemer å gjøre begge deler, siden Bearded Ladies nok jobber med MYZ og Funcom jobber med Conan Exiles forbedringer + kosmetiske DLC.

Eneste grunnen til at ikke Bearded Ladies jobber med MYZ DLC måtte være fordi de og Funcom har inngått avtale om MYZ 2. Noe som selvsagt er teoretisk mulig.

2 Likes

Det er vel en investeringskostnad her man må ta høyde for når det kommer til DLC til MYZ fra Funcom sin side? De bruker nå nesten alt de har på investeringer, så det er vel ikke så mye rom til overs på flere prosjekter selv om det utvikles hos Bearded Ladies? Har ikke satt meg godt nok inn i avtalen der. Er Funcom kun publisher?

https://www.zpx.pt/careers.html

2 Likes

De har jo kontanter? Hvordan tror du de finansierer conan unconquered, conan chop chop, moons of madness, og seed of evil? Jeg antar at de selvsagt har penger tilgjengelig til MYZ - det er jo deres største suksess på publishingsiden enn så lenge. Men det må jo være prosjekter både bearded ladies og funcom syntes er interessante.

1 Like

Veldig interessant at ZPX har ledig stilling som “Lead Developer.” Er det nytt?

Det er jo investeringene deres. Jeg sier at jeg ikke tror de har lyst til å øke investeringene over inntektene. Og at de derfor potensielt nedprioriterer en ny DLC til MYZ nå rett etter Seed of Evil. Kanskje de også vil se an hvordan den gjør det på litt sikt.

Bearded Ladies kan jo ikke gå rundt i månedsvis og ikke bruke tiden på noe produktivt fordi Funcom vil vente og se. Da må de eventuelt sette i gang med ett nytt prosjekt og se etter partner til det prosjektet.

Hvis samarbeidet mellom Bearded Ladies og Funcom fortsetter (jeg antar kontrakten er oppfylt etter første DLC) så virker det logisk som om den beslutningen ble tatt i god tid før lanseringen av Seed of Evil.

Min antagelse er at Funcom aktivt ser etter prosjekter å investere penger i som de tror vil betale seg over tid, og at MYZ DLC + eventuelt oppfølger helt klart er den typen prosjekter.

Funcom setter jo mer ressurser på Conan Unconquered for å prøve å tjene penger der … virker hakket mer risikabelt enn ekstra DLC til MYZ.

2 Likes

Det er vel alltid beregnet en kostnad etter launch som inkluderer både patches og andre tweaks? Investeringen gjelder jo ikke fram til launchdagen og så skrur de igjen krana.

Dette ble jo snakket om på kvartalsrapporten. Funcom tok selvkritikk for at prosjektet nok var for lite / lavt budsjett, og de skal gjøre noe mer fordi de tror at folk vil like det hvis de pusser mer på det. Det blir altså satt av noe ressurser for å jobbe med det, og så prøve på en relansering eller noe.

Sjekka etter rapporten og posta det samme spørsmålet selv. Det ble snødd ned av klaginga på dumpen😂 det virker dog som at publishing med bearded videreføres og eller at ce blir tappa for flere hoder i oslo kontoret for å fokusere på dune. Det er flere stillingwr med samme header

2 Likes

For min del så lurer jeg veldig på hva som er planen med CE. Kommer de med noen bra updates ( f.eks mounts , sorcery ) så tror jeg dette vil ha mye å si for inntektene fra CE de neste 12-18 månedene.

5 Likes

Secret insider-insider confirmed @Delarock :slight_smile:

1 Like

En salgsdrivende innholdsupdate til CE vil hente inn mer kronasjer enn det CCC noen gang vil- eller kan gjøre. Blir spennende å se hva de viser på Twitch-Con, man leier ikke dyre boder der hvis man ikke har noe “heftig” å vise frem.

Det har de hintet mer og mer til de siste månedene også (i takt med at Conan SP-teamet har gått over til å jobbe på CE).

Kanskje drømmen til @Savepig om Conan Dong-Royale (eller en annen game mode) blir en realitet :wink:

2 Likes

Jeg er litt redd for at det er flere som ser på utviklingen på denne måten, færre titler/triggere å trade på.

Det jeg ser er at Funcom tidligere trodde at interessen for CE kom til å dabbe av, men nå har sett at CE fortsetter å lempe ut penger, og har endrer fokus til å spille videre på dette for å melke ut maks fra gullkua. Jeg er uenig i at 2021 nå blir helt avhengig av Dune, vi har heller blitt mindre avhengig av de nye titlene fordi CE fortsetter å levere.

Som langsiktig håper jeg at Funcom fortsetter å fokusere på å tjene mest mulig penger, heller enn å presse ut flest mulig titler.

2 Likes

At ce leverer på denne måten er champagneproblem. Og øker drastisk sjansen for moden! :smiley:

1 Like

Funcom har aldrig guidat 2019 för Coop spelet.

1 Like

Det var det jeg trodde også. I allefall ikke på veldig veldig lenge.

En storsatsning på CE som redan är en bevisad succé är MYCKET lägre risk än Conan SP och mycket större chans till högre intäkter. Där borde Redeyes fokus ligga.