Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Du skal ha en ganske robust, tett og omsluttende sølvpapir-hatt innpå der :wink:

2 Likes

If you know, you know.

Illuminati confirmed.

Ja, at Funcom scorer bedre på alle mulige multipler hjelper ikke når man har en enkeltaksjonær som har gjort det til en lukrativ fulltidsjobb å sabotere aksjekursen.

Men det har de vel omsider skjønt nå.

Man kan lage grupper og sende PMs til hverandre. Det foregår ja. Men jeg tviler på at så mange avtaler kjøpspriser osv. Det er trolig mer som at 1 person sier nå selger jeg, så hiver andre seg på. Akkurat som ellers på forumet :wink:

Men jeg vet jo ikke sikkert :slight_smile:

1 Like

I så fall så kan du være sikker på at en viss en med mye ressurser tilgjengelig, kommer til å følge opp og sørge for at noen møter seg selv i døra.

Noen har skrudd på en :robot: for å plukke en liten bukett hvert ~3 minutt - hadde ikke gjort noe om den skal ha opptil flere.

1 Like

Mitt inntrykk også. At hvis noen sier … “nei, ser ut som ned jeg selger/kjøper” så gir det triggereffekt. Litt som xtrainvestor.

At noen skulle organiserer seg for å kødde med husroboten virker usannsynlig. Jeg tror ikke folk her er så dumme at de organiserer seg for å tape pengene sine raskest mulig for å si det enkelt. Men hvem vet, veldig mye er mulig her i verden.

Det mest logiske er at bagger er litt irritert etter å ha enda en gang kjøpt seg inn i funcom for høyt, forsøkt å starte rally med 3-4 nye kontoer som blir bannet her med en gang de blir oppdaget, og nå syntes det er fornuftig å hevne seg. Mannen er jo ett velkjent geni som er perfekt psykisk stabil. Han mener jo at Funcom skulle gå 3 gangeren innen kort tid - target kurs 39kr samtidig :slight_smile:

Men selvsagt, man skal aldri bli overrasket over hva folk kan finne på.

ps: Men skulle man tro det gir en fordel bør man selvsagt kjøpte insidermedlemskap for å delta i chat selv !

2 Likes

altså dette er det jeg ser når jeg åpner “insider-chat”'en:

Capture

15 Likes

Ah, jeg har aldri åpnet de to nederste. Og av en eller annen grunn er det bare desperate menn i den øverste … men jeg lever i håpet !

1 Like

Ruis sa så fint på Q2 rapporten at det bare var for oss å kjøpe akser, så ville handelsmønsteret vi ser nå forsvinne. Da vil jeg foreslå at de i styret og ledelsen også kjøper litt aksjer, denne kunne trengt en saftig innsidehandel nå.

5 Likes

Av interne Funcom-utviklede titler mener du? Det kommer jo helt sikkert publishing-spill. Og de tjener jo fortsatt bra på Conan Exiles og har en grei backlog med eldre titler som alltid vil selge litt.

1 Like

Med tanke på hvor mye høyere kurser innsidekjøpene har skjedd hittil, kan både tilbakekjøp og ytterligere innsidekjøp være hensiktsmessig.

2 Likes

Etter min mening var det viktigste for 2019 at Funcom endret guiding og flyttet coop shooter fra 2019 til 2020.

Og etter min mening er også det viktigste for 2020 at Funcom endret guiding og kansellerte conan single player for 2020 for å klare å levere Dune i 2021.

Vi har altså gått fra:

2018: Conan Exiles, MYZ.
2019: COOP Shooter, Conan Unconquered, Moons of Madness.
2020: Conan Single Player, + 2-3 publishing spill.
2021: Ukjent egenutviklet spill, + 2-3 publishing spill.

Til:
2018: Conan Exiles, MYZ.
2019: Conan Unconquered, Moons of Madness.
2020: Coop Shooter, Conan Chop Chop, +1 publishing spill.
2021: Dune, +2-3 publishing spill.

Slik jeg tolker guidingen.

Dette har gjort flere ting siden høsten 2018:

• 2019 har blitt ett mellomår med sannsynligvis ett lite positivt resultat (dvs, regnskapsmessig går det i pluss men ikke med mye), i stedet for året hvor Funcom sin eventyrlige vekst fortsatte. Fordi COOP shooter ble utsatt.
  • Vi har mistet ett egenprodusert spill på veien (utsatt på ubestemt tid = kansellert i mine øyne).
  • Som en konsekvens er Funcom nå avhengige av suksess på coop shooter for å ikke få 2 svake år (før kanselleringen hadde de guidet på to lanseringer i 2020 og derfor to sjanser for suksess).
  • 2021 blir sannsynligvis helt avhengig av Dune.

Dette kommer jo an på hvordan du ser på det fundamentale i selskapet. For min del forklarer dette mye av kursutviklingen. Det blir også tydelig når man ser på regnskapstallene fra kvartalene. Det går ikke jevnt oppover, men hakker litt :slight_smile:

Derfor er jeg spent på hva RedEye gjør med nye estimater, da de hittil ikke har bommet så forferdelig mye. Jeg har også lest gamle estimater og ser at de egentlig aldri har vært så positive til conan single player som jeg har vært så er ikke sikkert de justerer så mye.

6 Likes

Husk MYZ-Seed of Evil også i 2019 :slight_smile:

Jeg ser ikke på DLC som egne punkter i en sammenligning som dette fordi det blir veldig vanskelig å se framover og sammenligne tidligere guiding mot nåværende guiding. Bare fordi tiden har gått så har vi jo fått DLC’er som var ukjente før. Og når tiden går videre så vil vi få flere DLC’er som er ukjente nå. Men det endrer ikke på guidingen. At det kommer DLC’er til spill som selger ok/bra er liksom innenfor hva man ville forventet uansett.

Men jeg antar jo selvsagt at det kommer 1-2 DLC’er til MYZ i 2020, og at disse bidrar til at MYZ også i 2020 bidrar greit på inntektssiden. Selv om dette ikke var guidet i 2018, eller er guidet nå :slight_smile:

2 Likes

Hvor mange spillere har CE nå, anslagsvis både kjøpt og lastet gratis? Det er nærmere 10 enn 5 mill nå? Det er ganske mye spennende de kan lage form selge til alle disse, spill i spillet. H1Z1 ble splittet og der ble King of the Kill introdusert som ett tilleggspill med battle royale variant. Hvilke slike muligheter kunne solgt bra i CE?

1 Like

Synes ikke dette er en god måte å liste opp årene på, for det er ikke som om titlene som er utgitt forsvinner eller slutter å generere inntekter. De får jo bare flere titler som gir en inntjening i bunnen, som uansett vil være der helt uavhengig av hvilke nye titler de lanserer. Du kan jo bare se på hvor lenge Starbreeze melket inntekter fra Payday 2 som ble gitt ut i 2013. Det er ingen grunn til at ikke Funcom klarer noe lignende med Conan Exiles, selv om det ikke nødvendigvis er i samme omfang. De er godt i gang allerede.

Så 2020: Dreamfall/TLJ-franchisen drar inn småpenger sammen med Secret World Legends/Age of Conan, Hide & Shriek, The Park, Conan Unconquered, og Moons of Madness mens Conan Exiles og MYZ+DLC vil stå for størstedelen av inntektene.

På toppen av det kommer Conan Chop Chop, Mutant Chronicles og trolig 1-2 publishingtitler.

Jeg ser nok glasset som mer halvfullt enn ditt halvtomme.

10 Likes

Minst 2 publishing spill er vel å forvente.

1 Like

Conan Chop Chop er jo ett publishing spill. Så ja, minst 2. Kan selvsagt komme ett tredje.

Var det jeg mente at er mer sannsynlig enn ikke :wink: