Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Fint med generalforsamlinger i Norge da :blush:

3 Likes

yap!

Flytting av selskapet til sverige hadde gitt null mening siden de har null ansatte. Gøy å se at de følger opp ting flere av oss aksjonærer har etterspurt u lang tid ( bedre selskapstruktur).

4 Likes

Spørsmål sendt til Funcom:

Greetings,

I was looking through your quarterly report for 2019 Q2 and I had a question about Conan Single Player I was wondering if you could answer.

This project, Conan Single Player, was not cancelled, it was temporarily put on hold.

How should this project be understood to be seen in your financial statement?

• Has the expenses so far been expensed, that is, are they part of operational expenses ?
  • Should it be considered part of the cash flow statement, that is “investment in intangible assets” ?
  • If it is part of “investment in intangible assets” will they be amortized, or are they ‘locked’ so to speak until you either decide to cancel the project or activate it again?

Hoping you can clear this up for me,

Svar fra Funcom:

Thanks for your email and interest in the company.

After a project is greenlit for full development relevant cost are capitalized in line with relevant accounting rules. Cost prior to this are expensed. No impairments were made in the second quarter, which in general should not be expected for a game that is temporarily put on hold.

BR,
Stian

Jeg syntes for min del at dette var interessant å få avklart i forhold til hvordan regnskapet skulle tolkes, og intangible assets / amort / op ex, etc. Nå og framover.

Stians engelsk gir mer mening enn min.

15 Likes

Var vel helt som forventet men fint å få ting avklart uansett :blush:

1 Like

Ikke helt klokkeren den heller :wink:

1 Like

4 Likes

Hva var uklart? Eller er det det å ikke skrive ned du reagerer på?

Dette er vel i tråd med praksisen Funcom har fulgt siden stian tok over, som er ganske vanlig i spillbransjen. Bra å få det bekreftet.

Godt formulert mail btw, viser at man ofte får svar når man stiller gode spørsmål.

2 Likes

Meningen var grei å forstå, bare veldig mye stivbeint og tildels feil engelsk ute å går. Ikke at det gjør meg noe, men litt komisk når alle i utgangspunktet snakker norsk.

Var ikke meningen egentlig å lage noen diskusjon ut av det.

2 Likes

Jeg har sendt spørsmål på norsk før og fått svar på engelsk, og det ser litt rart ut. Så da blir det stotring på engelsk i stedet :slight_smile:

5 Likes

Diggar Stians chill gamer stil (men så kunde han ändå inte låta bli att slänga på en blazer :smile:)

5 Likes

@anon80503862 @Christian
Jeg kjører en øvelse på mulig avkastning i Funcom. I lys av at “Funcom er billig” både på 15,14,13 og 12,5kr :wink:
1kr til eller fra på inngangsverdi i dag, kan tolkes uvesentlig, men har veldig mye å si for mulig avkasting. I den forbindelse lurer jeg på:

Når kan man forvente slipp av første Dune spill?
Tidligst:
Trolig:
Seinest:

Dernest når begynner det trolig å dryppe teasers i markedet (x-antall mnd før slipp) og man kan forvente at hype forspillet begynner?

Poster øvelsen i teknisk tråden :slight_smile:

5 Likes

Har en kompis som solgte firmaet sitt og sitter igjen med 11 mill før skatt. Blir litt misunnelig på timingen… jeg kan røpe at han har tenkt seg en 75-100k aksjer. Ikke la han få de så billig som 12.xx da :smiling_imp:

6 Likes

Jeg må vel si at 2021 er troligst, q4 2020 usannsynlig tidlig og 2022 senest.

Samtidig, det er coop spillet som vil prege kursen framover, tidligst q1 2020, trolig sent i q2, senest q4 2020. Teaser? Twitchcon?

3 Likes

“Første Dune spillet” er da multiplayer survival spillet. Det kan også være Funcom har en avtale om ett Dune publishing spill som enda ikke er annonsert for verden.

Begrunnelsen blir da:

• August 2019: pre-production (i følge stream).
  • September / Oktober 2019: production (min antagelse).
  • Oktober / Desember 2019 (Q4 2019): full production starter.
  • Full production 1-2 år per spill er hva Funcom guider.
  • Spillet skal være “større, bedre, mer awesome, osv” enn Conan Exiles.
  • Ergo bør spillet være i full production i nærmere 2 år enn 1 år.
  • Full production i 1 år = Q4 2020.
  • Full production i 1.5 år = Q2 2021.
  • Full production i 2 år = Q4 2021.
  • Litt forsinket (6 måneder) tilsier lansering i Q1-Q2 2022.

Jeg ser på perioden som Q2 - Q4 2021 som mest sannsynlig, og mest trolig Q3 2021. Det er ut fra erfaring med at Funcom i praksis ser ut til å relativt ofte utsette prosjektene sine men jeg ikke vet om noen prosjekter som har tatt vesentlig kortere tid enn hva man antar.

Jeg ser derfor på Q1 2021 som urealistisk. Tidligst Q2, mer sannsynlig Q3 og Q4 2021. Jeg er også åpen for eventuell forsinkelse, men syntes ikke man skal ta hensyn til “kan bli forsinket” i estimater.

Da blir svaret:

Tidligst: Q2 2021.
Trolig: Q3 2021.
Seinest: Q4 2021.

Markedsføring ønsker å ta hensyn til Dune filmen, og starter nok om ca ett år (når trailere til Dune filmen begynner å komme osv). Jeg antar derfor at helt uavhengig av lansering får man CGI + kanskje antatt lanseringsvindu høsten neste år. Kanskje til og med på E3 hvis de vil dra til med alt de kan, men det virker litt vel tidlig og kan drukne i andre annonseringer.

3 Likes

Jeg skal vise hvorfor han kanskje ikke skal kjøpe alle i en smell slik Funcom trender i dag :slight_smile:

1 Like

Jeg jobber forøvrig med noe lignende, men jeg venter på inntektsestimatene for 2020 fra RedEye (fordi jeg ser lite poeng i å bruke mine egne - det blir tenk på ett tall leken).

Erfaringsmessig er det vesentlig bedre suppe du koker opp, så jeg burde stoppe her :wink: Dette blir en enkel øvelse for å vise hvor mye 1 kr egentlig har å si. Mest for egen del, men nyttig med eventuelle innspill også.

Hjertelig takk @Christian og @anon80503862 !
q3 2021 da, ganske nøyaktig 2 år fram i tid.

Det eneste jeg har tenkt å vise er hvordan evalueringen av Funcom basert på økonomiske resultater / forventninger endres over tid hvis man verdsetter Funcom ut fra: Revenue, EBITDA eller EBIT, og bruker forrige 4 kvartaler, neste 4 kvartaler, forrige 2 + neste 2, (forrige 4 + neste 4) / 2, eller (forrige 6 + neste 6) / 3.

Skulle gjerne brukt net profit men RedEye guider ikke på net profit. Og historisk har det jo vært litt vanskelig med net profit pga gjeldsrenter, konverting av lån, osv.

2 Likes