Det er alltid nyttig å se hvordan andre tenker og evaluerer selskap. Hvordan man selv tenker betyr jo lite for markedet. Også derfor jeg bruker RedEye sine estimater, for uansett hvor slurvete de er, så kan man krangle i evigheter om egne estimater uten å få noen fasit. Og de bommer ikke så mye.
Tror ni behöver ha större fokus än enbart de interna titlarna för att försöka förstå sig på kurstriggers kommande år.
T.ex. så går CE och MYZ bra och nu verkar det som att man ska storsatsa på CE, den absolut bästa intjäningsprodukten hos Funcom. Mao bör man ta beräkningar i att kommande kvartalsrapporter vad gäller backlog kan bli avsevärt bättre. Får heller inte glömma eventuell sequel till MYZ. Dessutom får man inte glömma kommande publishing spel.
Ett möjligt scenario skulle vara det här enligt mig:
2019:
- Moons of madness
- 3 DLC på CE
- Nya features på CE
- Repackaging av CU
- Reveal av coop shooter
- Möjlig reveal av nytt publishing uppdrag
2020:
- CCC i Q1
- Fortsatt nya features + DLCs + events i CE och MYZ
- Coop launch Q2-Q3
- Ganska säker de kommer ett Dune publishing uppdrag som släpps i samband med filmen i Q4-20
- Nya publishing uppdrag
- Marknadsföring av open world spelet i samband med filmen
2021
- Dune släpp Q2-Q4
- Backlogen växer enormt av de tidigare årens spelsläpp
- Troligtvis 2-3 nya publishing avtal/släpp.
Finns potential att växa rejält framöver.
Du burde få han til å ta 250k så monner det litt
Godt innlegg, men hva angår
har vel ikke dette akkurat gitt mer smak så langt ? Gir lite penger i kassen og så langt vist mulighet for betydelige skuffelser. Jeg ser på dette mer som en risiko enn potensiell gullgruve.
Hvis jeg hadde hatt noen innflytelse så hadde han kjøpt på 16 kroner Han hadde råd da også. Men han hadde nok aldri kjøpt Funcom nå om det ikke hadde vært for at Mortiwan er sterk i troen
Det er nok ingen som blir ekstremt imponert over Funcoms ebit/profit/net profit marginer i perioden Q1 2019 - Q1/Q2 2020 (siste kvartal før coop shooter). EBITDA ser bra ut, men uten at det samtidig er knyttet til kontinuerlig vekst er det ikke vanlig å vektlegge det veldig mye. Årsaken er logisk - mye av bidraget fra EBITDA blir borte i avskrivninger fra spill som allerede er lansert, og årsaken til at det ser bra ut i utgangspunktet er at store deler av kostnadene flyttes inn i intangible assets.
Per i dag framstår Funcom som ett selskap man investerer i primært fordi man har tro på selskapets egenutviklede prosjekter, og er optimistisk med tanke på suksess i 2020, eventuelt 2021. Jeg er personlig optimist i forhold til 2021, men ikke nødvendigvis 2020. Jeg trenger å se litt mer (CGI, gameplay video) av coop shooter før jeg blir frelst på 2020. Og for å ta inngang teknisk sett, så trenger jeg å vite lanseringstidspunkt (eller kvartal).
For kortsiktig trading opp og ned, så er alle hendelser viktig. Men for langsiktige er det nok de interne prosjektene som er viktige. Tror jeg.
Helt uavhengig av hva kursen er, så skal selvsagt funcom trades kraftig opp og ned i forbindelse med alle mulige nyheter og triggerhendelser.
Det jeg tror er at det ikke kommer bedre kjøpsanledninger enn nå. Ett stort spill utsatt til 2021/2022 som skulle komme i 2020.
Ellers alt som forventet ca. Pluss at pvp 4 manns Coop er lekket, men det har ikke mange fanget opp.
Kjøp på utsettelse, sier nå jeg. Kommer trolig ikke flere av dem nå. Jeg tror ikke Coop blir utsatt. Og heller ikke Dune, når den tid kommer. Da blir det heller Early Access lansering.
Ikke jeg heller, men Funcom har jo egentlig ikke sagt noe mer nøyaktig enn 2020, så 31.12.2020 er innenfor?
Ja og når de først sier en dato så blir det det.
Jeg har ikke fått med meg noe på det. Lover i grunn ikke spesielt godt, slikt pleier å spre seg som gressbrann om det er hot ?
Tror inte de dröjer länge innan FC gör 10 musd i kvartalet i deras backlog. Wait and see med CE.
Virker som du ikek har fått med deg Mutant? og suksessen det har hatt?
Där har du helt fel imo.
Funcom gör helt rätt i att ha en aggressiv avskrivningsmetod på deras publishing spel. I takt med att fler spel släpps och skrivs av så kommer de på lång sikt synas på revenue och marginalen. De är precis så PDX jobbar och som tagit dit dom är. FC kan göra samma sak.
Han som sluttet leaket i en tweet
Hvordan?
Hvordan myz har vært en suksess?
Tall fra hodet nå, men det kostet ca 5,5musd å lage og funcom har fått inn ca 4 musd i lanseringskvartalet og det har solgt godt etterpå og de gjorde epic dealen i dette kvartalet. Jeg antar de er godt nok i pluss til at det dekker opp CU.
@antzzo Ja, det er nok meget mulig på litt sikt. Så langt mener jeg det ikke har gitt annet enn skuffelse. Ref. aksjekurs reaksjon etter Chopp og CU.
@Christian Nei, som i hvordan/hvorfor virker det som jeg ikke har fått med meg Mutant og suksessen.
De har solgt massek kopier?
Fordi du skrev
har vel ikke dette akkurat gitt mer smak så langt ? Gir lite penger i kassen og så langt vist mulighet for betydelige skuffelser
Høres ikke ut som du har fått med deg hvor bra myz har gjort det vs hvor dårlig cu gjorde det. Funcom er i pluss og har myz i katalogen sin.
Grunnen til at de ikke går mer i pluss er jo investeringene i egne spill, hvor de først får inntekter i 2020 og utover.
Det vet vi ikke, men Epic dealen gir typisk en sum med penger. Men de får jo pr solgte DLC.
Samme opplegg som med Xbox Gamepass, der fikk de også en voksen sum penger.